zoomit

الکامپ۲۸ و تب هوش مصنوعی: شور بسیار و دستاوردهای اندک

الکامپ۲۸ و تب هوش مصنوعی: شور بسیار و دستاوردهای اندک

اول فرهنگ‌سازی، بعد عرضه

او در پاسخ به این پرسش نیوزلن که برای حوزه هوش مصنوعی در ایران چه اقدامی لازم است و آيا دولت نسبت به این مقوله رویکرد مناسبی دارد یا خیر گفت: «ما در جایی مثل انجمن هوش مصنوعی در حال فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری AI در بین تمامی شرکت‌های سنتی و مدرن هستیم و تصور می‌کنیم این زیرساخت اولیه باید صورت بگیرد و سپس وارد فاز محصولات بشویم.»

دهمولایی می‌گوید اشتیاق به این فناوری در شرکت‌های دولتی هم وجود دارد اما متاسفانه این شور و ذوق به مرحله عملیاتی نمی‌رسد یا حمایت‌های دقیق و درستی صورت نمی‌گیرد. به‌نظر می‌رسد آن‌ها بیشتر از همه تحت تاثیر جو و یا به‌اصطلاح هایپ هوش مصنوعی در دنیای فناوری قرار گرفته‌اند.»

این فعال حوزه هوش مصنوعی بزرگترین مشکل شرکت‌های فعال در این عرصه در کشور را این‌طور توضیح می‌دهد:

«نداشتن یک استراتژی مناسب در اکثر تیم‌ها دیده می‌شود. تیم‌ها با ایده و خلاقیت جلو آمده‌اند اما استراتژی درستی برای عرضه کردن محصولشان ندارند؛ بازار و مارکت را هم نمی‌شناسند. این عدم آگاهی باعث می‌شود که احتمالا تا سال آینده نصف شرکت‌های حاضر دیگر در قید حیات نباشند چراکه دنیای فناوری و دانش باید با بازار گره بخورد تا به کارکرد نهایی خود برسد.»

باید صبور و منتظر بمانیم…

سالن ۴۰ الکامپ۲۸ آینه‌ای است از وضعیت هوش مصنوعی در ایران: شور و هیجان فراوان، غرفه‌هایی پر از امید، اما دستاوردهایی که هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده‌اند.

بازدیدکنندگان مشتاق نسل Z از غرفه‌ها بیرون می‌آمدند و درباره تکراری و گنگ بودن ایده‌ها گله می‌کردند، پرسشی کلیدی در ذهن باقی می‌ماند: آیا این انرژی و نیروهای فنی حاذق می‌تواند به ثمر بنشیند یا در گرداب موج جهانی AI و بی‌برنامگی فروخواهد رفت؟

شاید به پاسخ رسیدن این پرسش سال‌ها زمان ببرد و در آینده‌ای دور یا نزدیک به نتیجه برسد اما الکامپ امسال با محور قرار دادن هوش مصنوعی، دست‌کم یک چیز را روشن کرد: ایران نمی‌تواند خود را از موج جهانی هوش مصنوعی کنار بکشد، حتی اگر هنوز آماده شنا کردن در آن نباشد. باید به دل دریا زد و برای شنا یاد گرفتن تلاش کرد؛ نمی‌شود در ساحل نشست و فقط تماشاگر بود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا