بازگشت نیمی از سرمایهگذاران طلا بعد از جنگ؛ روایت مدیرعامل طلاسی از طرحهای جدید بیمه طلا و تحویل در منزل
بازگشت نیمی از سرمایهگذاران طلا بعد از جنگ؛ روایت مدیرعامل طلاسی از طرحهای جدید بیمه طلا و تحویل در منزل
به گفته مهدی فدایی، در ایام جنگ اخیر ۴۰ درصد از کاربران به دلیل نگرانیهای ناشی از شرایط بحرانی اقدام به فروش طلا و برداشت سرمایه خود کرده بودند، اما با آرامتر شدن شرایط، «تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد از آنها دوباره به خرید بازگشتهاند و سرمایهگذاری کردهاند.» این حرفی است که او در غرفه طلاسی در بیستوهشتمین نمایشگاه الکامپ به نیوزلن میزند.
در این گفتوگو او همچنین به طرح جدیدشان برای بیمه خریدهای کاربران هم اشاره میکند. یکی دیگر از خبرهای خوب طلاسی این است که دیگر برای دریافت طلای خریداری شده حتما نباید به شعبه فیزیکی مراجعه کرد. بلکه حالا با راه افتادن سرویس تحویل در منزل، حتی سبکوزنترین طلاها را هم بهصورت فیزیکی تا دورترین تقاط مرزی کشور تحویل مشتری میدهند.
فدایی با اشاره به خدمات جدید پلتفرم طلاسی برای توسعه خدمات این پلتفرم اینطور به نیوزلن توضیح داد:
پیشتر، فقط در فروشگاههای فیزیکی هرویسنتر و کوروشمال امکان دریافت طلاهای ما وجود داشت؛ اما امروز کاربران میتوانند از دورترین نقاط مرزی کشور نیز خرید خود را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان تحویل بگیرند. از ۳۰ سوت تا ۱۰۰ گرم، پلاکهای طلا را با بیمه و تحویل درب منزل عرضه میکنیم.
– مهدی فدایی، مدیرعامل پلتفرم طلاسی
۳۰ سوت طلا کمترین وزنی است که فقط طلاسی تحویل فیزیکی آن را انجام میدهد.
بیمه طلا برای اولین بار
به گفته او، جدیدترین سرویس طلاسی بیمه خریدهای کاربر است: «تنها پلتفرمی در خاورمیانه هستیم که چنین خدمتی ارائه میدهد. به محض خرید، دارایی کاربر بیمه میشود و پیامک صدور بیمهنامه برای او ارسال خواهد شد.»
با این اقدام، دو سطح امنیت ایجاد کردهایم؛ نخست آن که طلای کاربران نزد بانک کارگشایی به امانت سپرده میشود، و دوم این که همان دارایی توسط شرکت بیمه تضمین میشود. اگر طلاسی نتواند طلای کاربر را تحویل دهد، شرکت بیمه تعهد تحویل را بر عهده میگیرد.
– مهدی فدایی، مدیرعامل طلاسی
فدایی تأکید کرد که این سرویس بدون هیچ هزینه اضافی برای کاربران ارائه میشود: «هرچند در ابتدا قرار بود بیمه اختیاری باشد، اما برای این که بار هزینهای روی دوش کاربران نیفتد، تمام هزینه بیمه را خود طلاسی تقبل کرده است. به این ترتیب، از کمترین مبلغ یعنی ۳۰ سوت تا سقف ۱۰۰ گرم، همه خریدها بهطور کامل بیمه میشوند و دغدغه کاربران برطرف خواهد شد.» یعنی افراد درصورت بحرانهایی مانند هک یا نفوذ میتوانند از محل سرمایه خود مطمئن باشند.
دشواریهای طلاسی زمان جنگ
او با اشاره به دوران جنگ و فعالیتهای طلاسی افزود: «بانک مرکزی درگاه ما را بست و از نهادهای حاکمیتی نیز اعلام شد که خرید و فروش متوقف شود، اما ما فروش کاربران را باز گذاشتیم. چون کاربران ما به نقدینگی نیاز داشتند. نمیتوانستیم مثل بورس و بازار تعطیل کنیم و دارایی مردم را بلوکه کنیم. بنابراین امکان فروش برای آنها برقرار بود و کاربران میتوانستند پولشان را برداشت کنند.»
در دوران جنگ نمیتوانستیم مثل بورس و بازار تعطیل کنیم و دارایی مردم را بلوکه کنیم. بنابراین امکان فروش برای آنها برقرار بود
فدایی ادامه داد: «ما در ایام جنگ تلاش کردیم رضایت مردم را به دست بیاوریم، اما بانک مرکزی درگاههای ما را باز نکرد. یکی از دغدغههای کاربران این بود که چرا بانک مرکزی درگاه شما را باز نمیکند. ما توضیح دادیم که این رفتارهای غیرمنتظره از سوی بانک مرکزی در همه سیستمها رخ داده است. با این حال، امروز نیمی از همان کاربرانی که ابتدا طلاهایشان را فروختند، دوباره به بازار برگشتهاند.»
بانک مرکزی میخواهد ماهیت پلتفرمهای طلا را تغییر دهد
مدیرعامل طلاسی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به محدودیتهای جدید بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی دغدغههایی در حوزه پولشویی و مسائل مالی دارد و ما نیز این دغدغهها را قبول داریم و تلاش میکنیم آنها را برطرف کنیم. اما متأسفانه تصمیماتی که گرفته میشود، ماهیت کسبوکار ما را تغییر میدهد.»
تصمیمات بانک مرکزی ماهیت کسبوکار ما را تغییر میدهد
او در ادامه با اشاره به نگرانی خود از تغییر ماهیت پلتفرمهای طلا اظهار کرد: «بانک مرکزی برای رفع دغدغههایش، مسیر فعالیت پلتفرمها را تغییر میدهد. مثلا بانک مرکزی میگوید پلاکهای طلا باید توسط خودش تحویل داده شود؛ در حالی که این کار متعلق به ما و برند ماست و نمیتوان تحویل را از ما گرفت. یا در بحث ساعات کاری، بانک مرکزی اصرار دارد که پلتفرمهای آنلاین باید زمان مشخصی برای فعالیت داشته باشند؛ در حالیکه پلتفرم آنلاین باید بهصورت ۲۴ساعته سرویس دهد.»
مدل کسبوکاری پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین طلا، با توجه به شفافیت و نوع فرایند فعالیت، به سرمایهگذاران خرد کمک میکند خرید امن و مطمئنی داشته باشند. ما این بار را به دوش میکشیم و انتظار داریم بانک مرکزی نیز از این کسبوکارها حمایت کند. اگر ۱۰ آیتم سختگیرانه وضع میشود، دستکم یک آیتم حمایتی هم در نظر گرفته شود.
– مهدی فدایی، مدیرعامل طلاسی
به گفته فدایی، ضوابطی که اکنون در دست تنظیم است و مرکز توسعه، شورای عالی فضای مجازی، هیئت مقرراتزدایی، اتاق اصناف و اتحادیه در حال بررسی هستند تا مقرراتی تدوین شود که هم دغدغه بانک مرکزی برطرف شود و هم به کسبوکارهای این حوزه آسیبی وارد نشود.
فشارهای نظارتی و ذخیره صددرصدی طلا
مدیرعامل طلاسی درباره الزام بانک مرکزی برای سپردهگذاری کامل طلا نیز با شاره به این که «پیشتر انتظار داشتیم ۸۰ درصد طلا نزد بانک باشد و ۲۰ درصد در اختیار جریان خودمان» توضیح داد:
«اما اکنون شرایط طوری پیش رفته که بانک مرکزی خواستار نگهداری صد درصد طلا در بانک شده است. ما نیز تمکین کردیم، ولی این موضوع از این بر میآید که بانکها دنبال این هستند که در کسبوکارهای خصوصی ما مدل کسبوکاری جدید خودشان را تعریف کنند. این موضوع نیز به زیان پلتفرمهای مستقل تمام میشود.»
آمادگی برای بحرانهای آینده
فدایی در پاسخ به پرسش نیوزلن درباره بحرانهای احتمالی آینده گفت: «در شرایطی که مردم احساس خطر میکنند، ما هم نگرانیم اما همواره پای کار بودهایم و امیدواریم هیچ جنگی رخ ندهد، اما اگر بحران مشابهی پیش بیاید، ما تا جایی که بتوانیم بهترین خدمات را ارائه خواهیم داد.»
ورود به حوزه توکنسازی طلا
مدیرعامل طلاسی همچنین درباره برنامههای آینده این پلتفرم و همچنین زمزمههای جدید توکنایز شدن طلا در برخی پلتفرمها توضیح داد:
یکی از مسیرهای جدی ما برای بهروزرسانی خدمات دیجیتال موضوع توکنسازی طلاست
«ما هم به دنبال بهروزرسانی خدمات دیجیتال هستیم و یکی از مسیرهای جدی، موضوع توکنسازی طلاست. تیم فنی طلاسی هماکنون روی این موضوع کار میکند و قصد داریم سرویسهای جذابتری برای کاربران فراهم کنیم.»
طلاسی بهعنوان یک پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلا، همچنین امکان خرید قسطی از طریق دیجیپی و اسنپپی را هم برای کاربران فراهم کرده است. علاوه بر این، طلاسی با همکاری ازکیوام و دیجیپی، اعتبار خرید کالا در اختیار کاربران قرار میدهد.
این پلتفرم همچنین کارتهای هدیه طراحی کرده که بهسادگی از طریق اپلیکیشن صادر میشوند. این پلتفرم این روزها در بیستوهشتمین نمایشگاه الکامپ، واقع در محل نمایشگاههای بینالمللی در سالن ۸ و ۹، غرفه ۲۸ در حال فعالیت و پاسخگویی به کاربران و مشتریان است.
منبع : زومیت