پیشبینی غیرمنتظره: کودکان امروز هرگز رانندگی نخواهند کرد

پیشبینی غیرمنتظره: کودکان امروز هرگز رانندگی نخواهند کرد
اوری لوین، یکی از بنیانگذاران ویز، معتقد است کودکانی که امروز متولد میشوند، هرگز پشت فرمان خودرو نخواهند نشست.
لوین پیشبینی میکند که طی یک دههی آینده، بیشتر خدمات حملونقل پولی، از جمله تاکسیهای اینترنتی، ناوگانهای لجستیکی و حملونقل عمومی، خودران خواهند شد.
لوین این تحول را با حذف شغلهایی مثل اپراتور آسانسور در گذشته مقایسه میکند. او در گفتوگو با بیزنس اینسایدر گفت: «نسلی که امروز متولد میشود، رانندگی نخواهد کرد. نسل بعدی حتی باور نخواهد کرد که ما زمانی خودمان پشت فرمان مینشستیم.»
اظهارات لوین در حالی مطرح میشود که تسلا خدمات تاکسی خودران خود را بهصورت آزمایشی در آستین آغاز کرده و ایلان ماسک وعده داده این خدمات تا پایان ۲۰۲۵ به بسیاری از شهرهای آمریکا خواهد رسید. او میگوید در نیمه دوم سال ۲۰۲۶، میلیونها تسلا بهصورت خودران فعالیت خواهند کرد.
از سوی دیگر، ویمو، زیرمجموعهی آلفابت، از سال ۲۰۲۰ تاکنون میلیونها سفر تمامخودران پولی را در شهرهایی چون لسآنجلس، فینیکس، آستین و آتلانتا انجام داده است.
به گفتهی لوین، این روند بهتدریج چهرهی رانندگی را دگرگون خواهد کرد و در شهرهای بزرگ، «تقریباً هیچ رانندهای» باقی نخواهد ماند. او تأکید دارد که کیفیت این فناوری زمانی به سطح «خوب» میرسد که به بازار ارائه شود و کاربران از آن استفاده کنند؛ سپس، با تکرار و بازخورد، بهبود مییابد.
لوین میگوید: «اگر امروز برای سفر با اوبر ۱۰۰ دلار بپردازید، بیشتر این مبلغ به راننده میرسد، بخشی صرف هزینههای عملیاتی میشود و درصدی هم به شرکت تعلق میگیرد؛ اما وقتی راننده حذف شود، هزینهی همان سفر میتواند به ۲۵ دلار کاهش یابد؛ قیمتی که هم مقرونبهصرفهتر است و هم تقاضای بیشتری را به همراه خواهد داشت.»
مقالههای مرتبط
برخی کارشناسان دیدگاه خوشبینانهی لوین را ندارند. گزارش اخیر بانک HSBC نشان میدهد که بازار احتمالی تاکسیهای خودران «بهشدت بزرگنمایی شده» و ممکن است سالها طول بکشد تا این خدمات به سوددهی برسند.
اما لوین معتقد است تاکسیهای خودران تنها آغاز ماجرا هستند. او میگوید در آینده بهجای رفتن به فروشگاه، ممکن است فروشگاههای سیار به سراغ مشتریان بیایند؛ موضوعی که میتواند ساختار صنعت خردهفروشی و املاک تجاری را دگرگون کند.
منبع : زومیت