شوک به ایلان ماسک؛ وضعیت شرکت خودروسازی تسلا قرمز شد

شوک به ایلان ماسک؛ وضعیت شرکت خودروسازی تسلا قرمز شد
تسلا در گزارش مالی سهماههی دوم خود اعلام کرده که ۱٫۱۷ میلیارد دلار سود خالص از ۲۲٫۵ میلیارد دلار درآمد داشته؛ عددی که بالاتر از پیشبینی تحلیلگران (۲۲٫۳ میلیارد دلار) است؛ اما نسبتبه درآمد ۲۵٫۵ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۲ درصدی را نشان میدهد.
سود خالص تسلا ۱۶ درصد کاهش یافت و درآمد حاصل از فروش خودروها ۱۶٫۶ درصد پایین آمد و از ۱۹٫۹ میلیارد دلار به ۱۶٫۶ میلیارد دلار رسید.
بخش قابلتوجهی از درآمد همچنان از فروش ۴۳۹ میلیون دلار اعتبار زیستمحیطی تأمین شده؛ اما انتظار میرود این منبع بهزودی از بین برود، چون جمهوریخواهان در کنگره با طرح دونالد ترامپ برای حذف جریمهی خودروسازانِ ناقض استانداردهای مصرف سوخت موافقت کردهاند.
گزارش مالی تسلا در ادامهی فروش فصلی ضعیف این شرکت منتشر شد. در سهماههی دوم، تسلا تنها ۳۸۴٬۱۲۲ خودرو تحویل داد که نسبتبه مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد کاهش داشته است. (در شرکتهایی مانند تسلا که فروش مستقیم دارند، تحویل خودرو معیار اصلی فروش محسوب میشود).
سود عملیاتی تسلا با کاهش ۴۲ درصدی به کمتر از یک میلیارد دلار رسید؛ نیمی از این عدد هم از فروش اعتبارهای قانونی بهدست آمده؛ منبعی که بهزودی از بین خواهد رفت. ذخیرهی نقدی شرکت ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و به ۳۶٫۸ میلیارد دلار رسید.
تسلا میگوید در ماه ژوئن (خرداد و تیر) نمونهی اولیهی خودرویی ارزانقیمت را تولید کرده و تولید انبوه آن برای نیمهی دوم سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است. برخلاف انتظار سرمایهگذاران، این مدل جدید نیست و درواقع نسخههای ارزانتری از مدل ۳ و مدل Y خواهد بود.
تسلا در گزارش خود به تأثیر فضای سیاسی بر برندش اشاره کرد و بهطور غیرمستقیم جنگ تجاری دولت ترامپ و نگرش منفی مشتریان را از جمله عوامل بحران فعلی دانست؛ اما بهطور مستقیم به فعالیتهای سیاسی ایلان ماسک یا کاهش محبوبیتش اشارهای نکرد و کاهش فروش، افت درآمد از اعتبارهای قانونی، کاهش میانگین قیمت فروش خودرو و افت درآمد از انرژی خورشیدی و ذخیرهسازی را دلایل اصلی کاهش درآمدش دانست.
مقالههای مرتبط
پس از سالها رشد انفجاری، این چرخش ناگهانی در وضعیت تسلا باعث نگرانی شدید سرمایهگذاران شده. اکنون تسلا به نمونهای از نتیجهی واگذاری کنترل یک شرکت به «سیستم خلبان خودکار» تبدیل شده است؛ درحالیکه مدیرعاملش درگیر ماجراجوییهای سیاسی جنجالی شده.
واکنش تسلا به بحران تقاضا، چیزی جز تخفیف و مشوقهای جدید نبود. این شرکت در روزهای اخیر مجموعهای از تخفیفها و شرایط مالی جذاب را برای همهی مدلهای خود ارائه کرد تا از آخرین فرصت طلایی برای فروش بیشتر استفاده کند.
منبع : زومیت