فاجعه برای نیسان؛ ۴۴۰ هزار خودرو بهدلیل مشکل موتور فراخوان شدند

فاجعه برای نیسان؛ ۴۴۰ هزار خودرو بهدلیل مشکل موتور فراخوان شدند
موتور VC-Turbo نیسان با فناوری نسبت تراکم متغیر زمانی امیدهای زیادی را برانگیخته بود، اما حالا نهتنها پایدار نبودن آن به موضوع تحقیق سازمان NHTSA تبدیل شده، بلکه موجب فراخوانی گسترده برای صدها هزار خودرو شده است.
بر اساس گزارش کارباز، فراخوان ۴۴۳,۸۹۹ دستگاه از مدلهای نیسان و اینفینیتی را شامل میشود:
- اینفینیتی QX50 مدلهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲
- اینفینیتی QX55 مدل ۲۰۲۲
- نیسان روگ مدلهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴
- نیسان آلتیما مدلهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰
موتور VC-Turbo چهارسیلندر دو لیتری در مدلهای اینفینیتی و برخی نسخههای آلتیمای ذکرشده استفاده شده و در مدل روگ، نسخهی سهسیلندر ۱٫۵ لیتری بهکار رفته است. طبق بررسیها، مشکل اصلی از خرابی یاتاقانها ناشی میشود که ریشه در نقص در مکانیزمی دارد که تغییر نسبت تراکم را ممکن میکند.
نیسان در طول زمان تغییراتی در روند ساخت موتورهایش ایجاد کرده که ظاهراً تأثیرگذار بودهاند؛ اما این اصلاحات برای مدلهای مشمول فراخوان کافی نبود. مدلهای جدیدتر مثل نسل جدید مورانو یا آلتیما از مشکل مستثنا هستند.
طبق اطلاعات ارائهشده به NHTSA، روند رفع مشکل نسبتاً ساده ولی پرهزینه است. نمایندگیها سینی روغن خودروها را بررسی میکنند و در صورت نبود برادهی فلز، فقط روغن موتور در مدلهای چهارسیلندر و روغن و سینی در مدلهای سهسیلندر تعویض میشود. برای مدلهای سهسیلندر، یک بهروزرسانی نرمافزاری هم در نظر گرفته شده؛ اما اگر برادهی فلز دیده شود، شاید تعویض کامل موتور ضروری باشد.
نیسان در اسناد قبلی خود اعلام کرده که نرخ خرابی یاتاقانها کمتر از یک درصد بوده، اما همین میزان هم میتواند به خرابی کامل موتور بینجامد. در نتیجه، شرکت احتمالاً ناچار به تعویض هزاران موتور خواهد شد؛ چالشی پرهزینه برای برندی که در تلاش برای کاهش ۳٫۴ میلیارد دلاری هزینهها طی دو سال آینده است.
مقالههای مرتبط
موتور VC-Turbo هرگز آن عملکرد خیرهکننده یا صرفهجویی چشمگیر در مصرف سوخت را که وعده داده شده بود، محقق نکرد. با وجود دههها تحقیق و توسعه، این فناوری هرگز در صنعت خودرو درخشان ظاهر نشد و حالا که دنیا به سمت خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کرده، نیسان با میراث سنگینی از یک نوآوری فاجعهبار روبهرو است.
منبع : زومیت