پورشه وضعیت خوبی ندارد

پورشه وضعیت خوبی ندارد
پورشه در سهماههی نخست سال ۲۰۲۵، کاهش هشت درصدی در فروش جهانی تجربه کرد. میزان فروش این شرکت در ایالات متحده رشد داشت، مدلهای وارداتی ماکان و کاین تقریباً ۶۸ درصد از سهم بازار پورشه در آمریکا را به خود اختصاص دادند؛ در شرایطی که پورشه در دیگر بازارها با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکند.
گزارش جدید والاستریت ژورنال به موقعیت متزلزل پورشه در بازار اشاره میکند. این شرکت در مسیری قرار گرفته که همزمان میکوشد در جایگاه یک خودروساز لوکس عامهپسند، مبتکر در حوزهی خودروهای برقی و برند خودروهای اسپرت گرانقیمت با مدلهایی تا ۲۵۰ هزار دلار نقشآفرینی کند.
بخش اعظم فروش پورشه را دو شاسیبلند با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار دلار تشکیل میدهند که قطعات و پلتفرمهای مشترکی با دیگر مدلهای گروه فولکسواگن دارند.
تولید ماکان و کاین در ایالات متحده برای فرار از تعرفهها دشوار خواهد بود؛ چراکه بخشی از جذابیت و اعتبار برند پورشه به برچسب «ساخت آلمان» وابسته است و باید همزمان تصویر عمومیاش در ذهن مردم را حفظ کند.
میزان فروش پورشه در آلمان، چین و سایر نقاط اروپا طی بازهی دی تا اسفند بهترتیب با کاهش ۳۴، ۴۲ و ۱۰ درصدی مواجه شد. فروش مدل برقی تایکان در پایان سال گذشته، با افت خیرهکنندهی ۴۹ درصدی همراه شد.
مقالههای مرتبط
فروش جهانی تایکان در سهماههی اول سال یک درصد کاهش داشت؛ این وضعیت خبر خوشایندی برای پورشه ۷۱۸ کیمن و باکستر نیست که قرار است بهصورت تمامبرقی عرضه شوند.
مدل ۷۱۸ قرار بود سال آینده معرفی شود، اما ظاهراً پورشه بهدلیل ورشکستگی تأمینکنندهی باتری، پروژهی ۷۱۸ را متوقف کرده است.
به گفتهی اولیور بلوم، پورشه دوران چالشبرانگیزی میگذراند و مدیران شرکت در تلاشند تا در مواجهه با رقابت فزاینده در بازار چین، شرایط سیاسی و شرایط پویای بازار، پورشه را «قویتر از گذشته» کنند.
منبع : زومیت