فروش کامپیوترهای شخصی در سایه تعرفههای ترامپ رشد کرد

فروش کامپیوترهای شخصی در سایه تعرفههای ترامپ رشد کرد
بررسیهای مؤسسهی کانترپوینت نشان میدهد فروش جهانی کامپیوترهای شخصی در سهماههی اول سال ۲۰۲۵ نسبتبه مدت مشابه سال گذشته ۶٫۷ درصد رشد کرده است. دو عامل اصلی در این افزایش تأثیرگذار بودهاند: پایان قریبالوقوع پشتیبانی از ویندوز ۱۰ و شرایط مبهم بازار در پی وضع تعرفههای تجاری از طرف ایالاتمتحده.
سال ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ دورهای طلایی برای سختافزارهای کامپیوتری بوده است. لپتاپهای محبوبی مثل دل XPS 14، اچپی OmniBook Ultra Flip 14 و لنوو Yoga Slim 9i درکنار عملکرد قدرتمند، طراحی جذابی ارائه میدهند.
لنوو با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل همچنان در صدر جدول فروش کامپیوتر شخصی قرار دارد. اچپی و دل نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادهاند و به ترتیب با ۶ و ۴ درصد رشد، جایگاه خود را حفظ کردهاند.
برند |
سه ماههی اول ۲۰۲۴ |
سه ماههی اول ۲۰۲۵ |
---|---|---|
سایر برندها |
۲۴ درصد |
۲۲ درصد |
ایسوس |
۶ درصد |
۶ درصد |
اپل |
۹ درصد |
۱۰ درصد |
دل |
۱۶ درصد |
۱۶ درصد |
اچپی |
۲۱ درصد |
۲۱ درصد |
لنوو |
۲۴ درصد |
۲۵ درصد |
یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش فروش کامپیوترهای شخصی، رشد دستگاههای مبتنیبر هوش مصنوعی بوده است. البته کانترپوینت اشاره میکند که ابهام در سیاستهای تعرفهای، سرعت روند پذیرش این نوع دستگاهها را کاهش داده است.
بهگفتهی ویلیام لی تحلیلگر ارشد کانترپوینت، آیندهی رقابت در بازار کامپیوتر شخصی بستگی زیادی به توان شرکتها در ایجاد تنوع در زنجیرهی تأمین و همکاری آنها با اکوسیستمهای هوش مصنوعی دارد. از طرفی، سختافزارهای مجهز به قابلیتهای هوش مصنوعی به قطعات تخصصی نیاز دارند که این مورد قیمت نهایی محصول را افزایش میدهد.
با نزدیکشدن به پایان دورهی پشتیبانی رسمی ویندوز ۱۰، سازندگان کامپیوتر شخصی سعی دارند محصولات جدید خود را سریعتر به بازار عرضه کنند. فروشهای ویژه و قیمتهای رقابتی اخیر نیز نشان میدهد که برندها میخواهند کاربران را به ارتقاء ترغیب کنند.
افزایش فروش کامپیوتر شخصی همچنین میتواند نشانهای از تلاش برندها برای تأمین موجودی کافی در آستانهی موج تقاضای جدید باشد. از آنجاکه ویندوز ۱۱ الزامات سختافزاری بیشتری نسبتبه ویندوز ۱۰ دارد، میلیونها کاربر احتمالاً مجبور به خرید دستگاههای جدید خواهند شد.
منبع : زومیت