مهندسی بینهایت: «شهر ارواح» فارستسیتی؛ پروژه صد میلیارد دلاری چین در مالزی

مهندسی بینهایت: «شهر ارواح» فارستسیتی؛ پروژه صد میلیارد دلاری چین در مالزی
بازی بزرگ: چالشهای سیاسی و تحولات ژئوپلیتیک فارست سیتی
فارستسیتی صرفا یک پروژهی ساختمانی نبود. این شهر مصنوعی از همان آغاز در قلب شبکهای پیچیده از منافع سیاسی، تنشهای دیپلماتیک و رقابتهای ژئوپلیتیک قرار داشت. بازیگران قدرتمندی چون چین، مالزی و سنگاپور، هر یک با دیدگاهها و اهداف متفاوت، سرنوشت این پروژه را رقم زدند.
سال ۲۰۱۶ وقتی توافقنامه ساخت فارستسیتی به امضا رسید، دولت چین تحت رهبری شی جینپینگ، «ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) را تازه آغاز کرده بود. این برنامه عظیم اقتصادی و جغرافیایی با هدف گسترش نفوذ چین از طریق سرمایهگذاریهای زیرساختی در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا طراحی شده بود.
فارست سیتی در اصل بخشی از طرح سرمایهگذاری «ابتکار کمربند و جاده» چین بود
فارستسیتی، گرچه رسماً پروژهای خصوصی به رهبری کانتری گاردن بود، اما در عمل به نمادی از این ابتکار تبدیل شد. درواقع این پروژه از منظر چین، دستاوردی چندوجهی محسوب میشد: کسب پایگاهی استراتژیک در تنگه مالاکا؛ یکی از مهمترین گذرگاههای تجاری جهان، نمایش قدرت مهندسی و فناوری چین و گسترش نفوذ اقتصادی در منطقهای که پیشازاین تحت نفوذ غرب قرار داشت.
دوران نجیب رزاق: اعطای مجوزها و وعده معافیتهای مالیاتی
در سوی دیگر این معادله، دولت مالزی به رهبری نجیب رزاق با آغوش باز از این سرمایهگذاری عظیم استقبال کرد. نجیب که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ نخستوزیر مالزی بود، روابط نزدیکی با چین داشت و سرمایهگذاری آنها را مثبت ارزیابی میکرد. برای دولت او، فارستسیتی فرصتی طلایی بود: جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی، ایجاد صدها هزار شغل برای مالزیاییها و تقویت رقابتپذیری اقتصاد مالزی در برابر سنگاپور.
اما در پشتپرده، همهچیز به این سادگی نبود. درحالیکه رسانههای رسمی از بازی «برد-برد» صحبت میکردند، بسیاری از تحلیلگران نگران توازن نامتقارن قدرت در این همکاری بودند. قراردادهایی که بهسرعت و اغلب بدون مناقصه شفاف به شرکتهای چینی اعطا میشد، سؤالاتی را درباره منافع پنهان برانگیخت.
برای دولت مالزی، فارستسیتی فرصتی طلایی بود
در سطح محلی، سلطان ابراهیم اسماعیل، حاکم قدرتمند ایالت جوهور، نقشی کلیدی در پیشبرد پروژه داشت. با قدرت و نفوذ او در جوهور بسیاری از موانع بوروکراتیک برای پیشبرد سریع پروژه برداشته شد و سرمایهگذاران به مجوزهایی رسیدند که معمولاً به تأیید چندین نهاد فدرال نیاز داشتند؛ اقدامی که بعدها به منبع اختلافات تبدیل شد.
در فاصله تنها چندکیلومتری فارستسیتی، دولت سنگاپور از چندین منظر نگران پیشبرد این پروژه بود: اول، تأثیرات زیستمحیطی ساخت زمینهای مصنوعی وسیع بر جریانهای دریایی و اکوسیستم تنگه جوهور؛ دوم مسائل امنیتی ناشی از حضور گسترده چین در این منطقه استراتژیک و سوم، رقابت اقتصادی با بازار مسکن و تجاری سنگاپور.
نخستوزیری ماهاتیر محمد: «نه به شهر چینی»
اما اگر بخواهیم نقطه عطفی را در داستان فارستسیتی مشخص کنیم، بیتردید باید به ماه می ۲۰۱۸ اشاره کنیم: زمانیکه انتخابات تاریخی مالزی ورق سیاست را برگرداند و ائتلاف اپوزیسیون پاکاتان هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد ۹۳ساله، قدرت را از حزب امنو (UMNO) و نجیب رزاق گرفت.
ماهاتیر که پیشازاین از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخستوزیر مالزی بود، در کمپینهای انتخاباتی خود بهشدت از «فروش کشور به چین» انتقاد میکرد و پروژههای بزرگ چینی از جمله فارستسیتی را نمونههایی از «استعمار نوین» میدانست. او تنها چند روز پس از پیروزی گفت که با ایدهی ساختن «شهر چینی» و اسکان اتباع این کشور مخالف است و اجازهی فروش کشور مالزی را نمیدهد.
ماهاتیر محمد با ایده ساختن «شهر چینی» مخالف بود
ماهاتیر محمد محدودیتهای سختی را بر فروش ملک به خارجیها، بهویژه چینیها اعمال کرد و صدور ویزا برای خریداران را دشوارتر ساخت. تأثیرات این موضعگیری که مستقیماً مدل کسبوکار فارستسیتی را هدف قرار میداد، خیلی زود با کاهش غیرمنتظرهی فروش واحدها، افت ارزش سهام کانتری گاردن و نهایتاً تلاش سرمایهگذاران برای لغو قراردادهایشان روشن شد.
کانتری گاردن تلاش کرد خصوصیت «مالزیایی» پروژه را برجستهتر نشان دهد: تبلیغات جدید بر مزایای اقتصادی برای مردم محلی، اشتغالزایی داخلی و انتقال فناوری تأکید داشتند؛ چرخشی آشکار از تمرکز قبلی بر «سبک زندگی بینالمللی» و «دروازهای به آسیای جنوب شرقی».
موضع محیالدین یاسین: تلاش برای احیای پروژه
سال ۲۰۲۰ محیالدین یاسین با ائتلافی جدید به قدرت رسید و موضعی معتدلتر نسبت به سرمایهگذاریهای چینی اتخاذ کرد. دولت او تمایل داشت مناسبات با چین را بهبود بخشد و محدودیتهای اعمال شده توسط ماهاتیر را کاهش دهد. اما درست زمانی که فضای سیاسی برای فارستسیتی روبهبهبود میرفت، بحران همهگیری کووید ۱۹ فرارسید.
با وقوع همهگیری کرونا، محیالدین یاسین فرصت بهبود وضعیت فارستسیتی را از دست داد
محدودیتهای سفر بینالمللی عملاً جریان خریداران و سرمایهگذاران چینی را متوقف کرد و قرنطینهها، عملیات ساختوساز را برای ماهها به حالت تعلیق درآورد. همچنین بحران اقتصادی ناشی از همهگیری، بازار املاک را در سراسر آسیا با رکود مواجه کرد.
همزمان، اولویتهای دولت مالزی به سمت مقابله با بحران سلامت و اقتصادی معطوف شد و پروژههای عمرانی در اولویتهای پایینتر قرار گرفتند.
شهر در حالت انتظار
پروژه فارستسیتی از این زمان به بعد، عملاً وارد فاز رکود شد. نه پروژه بهطور رسمی لغو یا متوقف شد و نه توسعهی فعالی در آن دیده میشد. تبلیغات شرکت کانتری گاردن کاهش یافت، وبسایت پروژه کمتر بهروزرسانی شد و رسانهها با لحن محتاطانهتری به آن اشاره میکردند.
منبع : زومیت