مدیرعامل شاپیفای: قبل از استخدام نیروی جدید باید ثابت کنید که هوش مصنوعی از پس کار برنمیآید

مدیرعامل شاپیفای: قبل از استخدام نیروی جدید باید ثابت کنید که هوش مصنوعی از پس کار برنمیآید
شاپیفای که بهعنوان یکی از پلتفرمهای پیشرو در حوزهی فروشگاهسازی آنلاین شناخته میشود، اخیراً بهدلیل سیاست جدید و متفاوت دربارهی استفاده از هوش مصنوعی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. براساس یادداشت توبیاس لوتکه، مدیرعامل این شرکت، استفاده از هوش مصنوعی اکنون به انتظار پایهای و غیرقابل چشمپوشی در شاپیفای تبدیل شده است.
نکتهی قابلتوجه اینکه بر اساس محتوای یادداشت مدیرعامل شاپیفای، کارکنان این شرکت قبل از درخواست نیروی جدید باید ثابت کنند که انجام وظایف مورد نظرشان با استفاده از هوش مصنوعی امکانپذیر نیست. بهبیان دیگر، فقط زمانی میتوان به استخدام جدید فکر کرد که بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی کار را پیش نمیبرد.
لوتکه در یادداشت خود تأکید کرد که استفاده از هوش مصنوعی نهتنها یک انتظار اساسی است، بلکه میتواند بهرهوری را بهمیزان چشمگیری افزایش دهد. او میگوید برخی از کارکنان با بهرهگیری خلاقانه از هوش مصنوعی توانستهاند به وظایفی دست یابند که در گذشته حتی فکر انجام دادن آنها را هم نمیکردند. ازنظر او، درصورت استفادهی درست از هوش مصنوعی، این فناوری میتواند بازدهی را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد.
سیاست شاپیفای فقط محدود به کارکنان سطح پایین نمیشود و طبق گفتهی مدیرعامل این شرکت، استفادهی مؤثر از هوش مصنوعی حتی در ارزیابی عملکرد مدیران ارشد نیز نقش مهمی خواهد داشت. بهنظر میرسد شاپیفای با این رویکرد، بهدنبال تبدیل هوش مصنوعی به ستون اصلی در تمام فرایندهای سازمانی خود است.
جالب اینکه رویکرد شاپیفای درمورد استفاده از هوش مصنوعی فقط مختص این شرکت نیست. شرکت سوئدی فینتکی کلارنا نیز سال گذشته اعلام کرد با تکیه بر هوش مصنوعی، فرایندهایش را با نیروی انسانی کمتر، سریعتر و بهتر انجام میدهد. با اینکه کلارنا نیروی کاری خود را بهطور مستقیم اخراج نمیکند، اما در صورت خروج کارمندانش، دیگر کسی را جایگزین نمیکند.
منبع : زومیت