zoomit

دیپ‌سیک مسیر متفاوتی می‌رود؛ تمرکز روی مدل‌های جدید به‌جای گسترش کسب‌وکار

دیپ‌سیک مسیر متفاوتی می‌رود؛ تمرکز روی مدل‌های جدید به‌جای گسترش کسب‌وکار

استارتاپ چینی هوش مصنوعی دیپ‌سیک برخلاف بسیاری از رقبای غربی خود مانند OpenAI، گوگل و انتروپیک، تمرکز خود را بر توسعه و پژوهش گذاشته و به‌دنبال کسب درآمد فوری نیست. به گزارش فایننشال تایمز، دیپ‌سیک روی دو مدل جدید به‌نام‌های R2 و V4 کار می‌کند و هدف نهایی‌اش دستیابی به هوش مصنوعی انسان‌گونه (AGI) اعلام شده است.

دیپ سیک در ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (دی و بهمن) با رونمایی از مدل R1 توجه زیادی به خود جلب کرد؛ رویدادی که به سقوط بازار سهام انجامید و در پی آن، ارزش بازار انویدیا در یک روز ۵۸۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

با وجود محبوبیت ناگهانی دیپ‌سیک، لیانگ ون‌فِنگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر این استارتاپ، رویکردی متفاوت از رقبای غربی‌اش در پیش گرفته است.

منابع نزدیک به دیپ‌سیک به فایننشال تایمز گفته‌اند که این شرکت «برنامه‌ای برای بهره‌برداری از شهرت ناگهانی خود و تجاری‌سازی فناوری‌اش در کوتاه‌مدت ندارد» و در عوض بر «توسعه‌ی مدل» و حرکت به سمت AGI متمرکز است.

گفته می‌شود درآمدهای فعلی دیپ‌سیک هزینه‌های جاری‌اش را پوشش می‌دهد و ونفنگ علاقه‌ای به جذب سرمایه‌ی بیشتر از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و دولتی ندارد.

به‌نظر می‌رسد ونفنگ منابع کافی برای تأمین هزینه‌های توسعه را در اختیار دارد. او بنیان‌گذار یکی از صندوق‌های پوششی پیشرو چین به نام High Flyer است و گفته می‌شود پیش‌از ممنوعیت فروش تراشه‌های انویدیا در چین، ۱۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H800 و ۱۰ هزار A100 خریداری کرده است. دیپ‌سیک تاکنون بیش‌از ۱٫۶ میلیارد دلار صرف هزینه‌های سخت‌افزاری کرده و زیرساختی متشکل از بیش‌از ۵۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا دارد.

مقاله‌های مرتبط

دیپ‌سیک تنها حدود ۱۶۰ کارمند دارد؛ تعدادی که در مقایسه با نیروی انسانی عظیم OpenAI با حدود ۲۰۰۰ کارمند (تا آذرماه) بسیار کوچک‌تر است و آن را به شرکتی چابک‌تر از بسیاری از رقبایش تبدیل می‌کند.

مدل‌های نسل بعدی R2 و V4 احتمالا قرار است در ماه می منتشر شوند؛ هرچند منابع فایننشال تایمز می‌گویند توسعه‌ی این مدل‌ها شاید برای حفظ روند پیشرفت شرکت تسریع شود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا