معاون بازاریابی دیجیپی: آموزش در رفتار مالی کاربران تأثیر مستقیم دارد

معاون بازاریابی دیجیپی: آموزش در رفتار مالی کاربران تأثیر مستقیم دارد
معاون بازاریابی دیجیپی باور دارد ارتقای سواد مالی کاربران در دنیای فینتک باعث میشود آنها بتوانند تصمیمات مالی بهتری بگیرند. به گفته او سرعت بالای فناوری، اعتماد و مقاومت نهادهای نظارتی در برابر فناوریهای مالی، اصلیترین چالشهای توسعه سواد مالی هستند.
محمدحسن فرازمند، معاون بازاریابی دیجیپی، در بیست و یکمین رویداد فیناپ گفت: «فینتکها بهعنوان نقاط تماس کاربران با فناوریهای نوین مالی، نقش کلیدی در توسعه سواد مالی دارند. کسبوکارهای فینتکی از ارتقای سواد مالی نفع میبرند و آموزش بلافاصله در رفتارهای مالی کاربران تأثیر میگذارد.»
او ادامه داد: «بر اساس آمارهای سازمانهایی مانند OECD، حدد ۵۲ درصد بزرگسالان در کشورهای مختلف جهان، حداقلیترین مهارتهای مالی را دارا هستند. در کشورهای جهان سوم مانند ایران، مسئلهی پایین بودن سطح سواد مالی مردم شدیدتر است. به دلیل کم بودن سواد مالی، افراد نمیتوانند آنالیز کنند که با چه موقعیتهایی روبهرو هستند و این موضوع باعث میشود دچار انفعال شوند یا تصمیمات اشتباه بگیرند.»
به باور او جایگاه فینتک در توسعه سواد مالی به واسطه نفوذی که محصولات فینتکی در زندگی مردم دارند، اهمیت زیادی دارد و فینتکها تبدیل به نقاط تماسی شدهاند که میتوانند آموزشهای کوتاه و مؤثر را در اختیار افراد بگذارند تا بتوانند تصمیمات درستی در زندگی مالی خود بگیرند. علاوه بر این، تا زمانی که کاربران درک روشنی از خدمات فینتکی به دست نیاورند، کلیدیترین ظرفیتهای این فناوری بیاثر یا کماثر خواهد ماند.
به گفته او سرعت بالای فناوری در برابر کسب سواد مالی افراد، از اصلیترین چالشهای توسعه سواد مالی است. علاوه بر این برخی نهادها و شرکتهای کوچک و متوسط هم دانش مالی کافی را ندارند و به سادگی نمیتوانند از ابزارهای فناورانه مالی استفاده کنند.
معاون بازاریابی دیجیپی درباره چالشهای توسعه سواد مالی افزود: «یکی از چالشها، اعتماد به زیربنای پذیرش فناوریهای مالی است. علاوه بر این نهادهای نظارتی هم تقریباً در برابر نوآوری مقاومت میکنند و بیشتر رویکرد سلبی دارند. این در حالی است که تجربه خیلی از کشورهای توسعهیافته نشان داده که اگر نهادهای نظارتی، بهجای واکنش سلبی شرکتهای فناورانه حوزه مالی را به سمت آموزش کاربران خود هدایت کنند، نتایج بهتری حاصل میشود.»
فرازمند درباره نقصهای سیستمهای رتبهسنجی گفت: «نقصهای سیستمهای رتبهسنجی و فراگیر نبودن آنها باعث میشود آدمها رفتارهای متضاد و در تناقض با بهداشت اعتباری نشان دهند. در بسیاری از مواقع افراد وامهایی ۲ تا ۵ میلیونی خود را پس نمیدهند و آگاهی ندارند که این بدحسابی کوچک، رتبه اعتباری آنها را خراب میکند و باعث میشود در ادامه از گرفتن وامهای بزرگتر محروم شوند.»
به باور او آموزش تأثیر مستقیم در رفتار کاربران دارد و در مواردی که دیجیپی به کاربران خود آموزش داده است، آنها با رفتار فعالانه اعتبار مالی خود را ساختهاند.
معاون بازاریابی دیجیپی درباره ارزشهای ایجادشده با آموزش سواد مالی در جامعه گفت: «اصلیترین ذینفعان ما کاربران و مصرفکنندگان فینتکها هستند. افزایش سطح سواد مالی آنتر و مسئولانهتری بگیرند و به شرکتها کمک میکند کاربران خود را افزایش داده و نرخ نکولشان را کنترل کنند. فاصلهای که بین نرخ نکول لندتکهای جهان سوم و کشورهای توسعهیافته وجود دارد گواه این ادعا است که با بالاتر رفتن سواد مالی کاربران، نرخ نکول و بدحسابی پایین میآید.»
او مشارکت فعال کاربران، پیچیدگیهای تکنولوژی و حریم خصوصی و امنیت را اصلیترین چالشهای توسعه سواد مالی عنوان کرد و افزود: «هر کدام از این چالشها با سرمایهگذاری شرکتها در توسعه سواد مالی و در نظر گرفتن هزینه-فایده معنادار، قابل حل شدن است. شرکتهای خصوصی هم باید در کنار نهادهای دولتی و رگولاتور برای توسعه سواد مالی سرمایهگذاری، هدف بگذارند. ادغام سواد مالی در خدمات فینتکی تعهدی است که کسبوکارها نسبت به جامعه دارند و نفع خودشان هم در آن تعریف شده است.»
منبع : زومیت