دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، از رویکرد ایلان ماسک برای تاکسی رباتیک انتقاد کرد

دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، از رویکرد ایلان ماسک برای تاکسی رباتیک انتقاد کرد
دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، اعلام کرد که ایلان ماسک تمایلی به عرضهی روبوتاکسیهای برنامهریزیشدهی تسلا روی پلتفرم خدمات اشتراک سواری ندارد و این یعنی اوبر در آینده به رقیب تسلا تبدیل خواهد شد.
خسروشاهی در مصاحبهای با بلومبرگ گفت: «در این مدت با ایلان ماسک صحبتهایی داشتهام. آنها میخواهند روبوتاکسیها را بهصورت مستقل بسازند؛ بنابراین، به نوعی ما و ویمو (واحد خودروی خودران شرکت آلفابت) در زمان راهاندازی تسلا، رقیب یکدیگر خواهیم شد. زندگی طولانی است؛ اما بسیار دوست داریم با آنها همکاری کنیم.»
خسروشاهی میگوید: «ازنظر اقتصادی کاملاً منطقی است که اوبر بهعنوان پلتفرمی برای رانندگان تسلا عمل کند. چیزی که ما به آن افزودهایم، تقاضا برای اکوسیستم خودروهای خودران است که در بسیاری از مواقع نوسانهای زیادی دارد.»
مدیران اوبر در گزارشهای مالی خود، زمان زیادی را به شرح استراتژی خودروهای خودران اختصاص دادهاند. این شرکت از سال ۲۰۲۳ بیش از دوازده همکاری با تولیدکنندگان مختلف برقرار و در چندین شرکت فناوری خودروهای خودران نیز سرمایهگذاری کرده است.
برخی از سرمایهگذاران والاستریت دربارهی آیندهی مدل کسبوکار اوبر و رقیب آن، یعنی لیفت (Lyft)، نگرانیهایی دارند. مدل کسبوکار این دو شرکت درحالحاضر به تعداد زیادی از رانندگان انسانی وابسته است که بهسرعت با مسافران هماهنگ میشوند.
طبق گزارش بلومبرگ، راهاندازی روبوتاکسی تسلا و گسترش خدمات ویمو میتواند بر رشد حجم سواری اوبر تأثیر منفی بگذارد و کمیسیونهایی که اوبر از آن به دست میآورد، کاهش دهد.
اوبر ماه آینده خدمات سواری خودران را با ویمو در آستین راهاندازی خواهد کرد و در تابستان نیز همین خدمات را در آتلانتا به مشتریان ارائه خواهد داد. ویمو ازطریق اپلیکیشن مخصوص خود در سایر بازارهای مهم ازجمله سانفرانسیسکو و میامی نیز خدمات خودران ارائه میدهد.
منبع : زومیت