وانت تسلا سایبرتراک در آزمایش تصادف امتیاز ۵ ستاره را دریافت کرد
وانت تسلا سایبرتراک در آزمایش تصادف امتیاز ۵ ستاره را دریافت کرد
تسلا سایبرتراک بالاخره اولین رتبهبندی ایمنی خود را پساز بیش از یک سال از شروع تحویلهایش در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد. مانند تمامی خودروهای تسلا قبل از خود، سایبرتراک تقریباً در همه دستهبندیهای آزمایش تصادف، امتیاز ۵ ستاره را کسب کرد.
دستهبندیهای ایمنی شامل برخوردهای Frontal (جلو) و Side (کناری) و خطر واژگونی میشود. برای شبیهسازی برخورد از جلو، سایبرتراک با سرعت ۵۶ کیلومتربرساعت به مانع صلب و مسطح برخورد کرد. برای این آزمایش، ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) به این تراک امتیاز ۵ ستاره برای راننده و ۴ ستاره برای سرنشین داد.
گزارش مذکور اشاره میکند که کیسههوای مرکز صندلی راننده فعال شد؛ اما کیسههوای زانو برای هر دو راننده و سرنشین فعال نشد. تسلا تأیید کرد که کیسههوای زانو برای این پیکربندی آزمایش خاص بهشکلی طراحی نشدهاند تا فعال شوند.
در آزمایش برخورد جانبی (Side Crash)، سایبرتراک بهطور کلی امتیاز ۵ ستاره را کسب کرد. این آزمایشها شامل آزمایش برخورد جانبی با مانع (Side Barrier Test) بود که در آن مانع متحرک و غیرصلب با زاویه ۲۷ درجه با سرعت ۶۱ کیلومتربرساعت به در سمت راننده برخورد کرد. آزمایش برخورد جانبی با تیرک (Side Pole Crash Test) شامل شبیهسازی برخورد خودرو به شیء ثابت مانند درخت یا تیر چراغ برق با سرعت ۳۲ کیلومتربرساعت بود.
سایبرتراک در آزمایش واژگونی (Rollover Test) امتیاز ۴ ستاره را به دست آورد. ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا مشخص کرد که این کامیون در طول آزمایش دینامیکی واژگون نشد؛ اما همچنان ۱۲٫۴ درصد خطر واژگونی وجود داشت.
در ایالات متحده، شرکتهای خودروسازی بهصورت خوداظهاری تأیید میکنند که خودروهایشان با استانداردهای ایمنی فدرال آمریکا، از آینههای جانبی گرفته تا کیسههای هوا و ترمز اضطراری خودکار، مطابقت دارند. آزمایشهای تصادف معمولاً پساز عرضهی خودرو به بازار انجام میشوند.
تسلا آزمایشهای تصادف سایبرتراک را بهصورت داخلی انجام داد و ویدئوهایی از این آزمایشها در مراسم تحویل خودرو در سال ۲۰۲۳ نمایش داده شد. بااینحال، این اولین بار است که مقامهای نظارتی مستقل این خودرو الکتریکی را آزمایش کردهاند. خودروهای قبلی تسلا، ازجمله مدل Y، مدل ۳، شاسیبلند مدل X و مدل S همگی امتیاز ۵ ستاره در آزمایشهای برخورد را کسب کردهاند.
پساز عرضهی سایبرتراک، کارشناسان ایمنی این سؤال را مطرح کردند که آیا بدنهی فولاد ضدزنگ و زوایای تیز این خودرو خطرات خاصی برای عابران پیاده و سایر کاربران آسیبپذیر جادهها ایجاد میکند یا خیر؟ آیا منطقههای خمشونده (crumple zone) سایبرتراک که به جلوگیری یا کاهش آسیبهای وارده به سرنشینان در هنگام برخورد کمک میکنند، به اندازه کافی هستند تا اثرات تصادف را کاهش دهند یا نه؟ خودرویی با بدنهی غیرانعطافپذیر مانند خودرویی که از فولاد ضدزنگ ساخته شده، ممکن است این فرایند را پیچیدهتر کند.
مقالههای مرتبط
برنامهی NCAP دولت آمریکا اخیراً بهروزرسانی شده و برای اولین بار شامل ایمنی عابران پیاده نیز میشود. این ارزیابی جدید طراحی شده است تا توانایی بخش جلویی خودرو را در کاهش آسیبها و تلفات عابران پیاده در برخوردهای خودرو با عابرپیاده بررسی کند. در ارزیابی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA)، اشارهای به رتبهبندی ایمنی عابران پیاده سایبرتراک نشده است.
سایبرتراک از زمان عرضه تاکنون هفت بار فراخوانی شده است. این فراخوانها شامل این مواردی هستند: نمایشگر دوربین عقب که با تأخیر ظاهر میشود، برفپاککنهای معیوب، قطعات تزیینی شل، پدال گاز گیرکرده و فونت کوچکتر از حد استاندارد روی چراغهای هشدار هستند.
منبع : زومیت