خودروهای برقی در یک سال ۵ میلیارد دلار به فورد ضرر زدند
خودروهای برقی در یک سال ۵ میلیارد دلار به فورد ضرر زدند
بخش خودروهای برقی فورد در سال ۲۰۲۴ با زیان ۵٫۱ میلیارد دلاری مواجه شد؛ عددی که نسبتبه ضرر ۴٫۷ میلیارد دلاری سال قبل افزایش داشته است. این خودروساز پیشبینی میکند که در سال ۲۰۲۵ نیز وضعیت بهبود نخواهد یافت و حتی امکان دارد ضرر خودروهای برقی به ۵٫۵ میلیارد دلار برسد.
بر اساس گزارش CNBC، فورد در گزارش مالی فصل چهارم سال مالی خود عملکرد بهتری از پیشبینیهای وال استریت ارائه داد، اما هشدار این شرکت دربارهی سال سخت پیشرو نشان میدهد که هنوز راه طولانی در پیش دارد تا بتواند واحد خودروهای الکتریکی خود را به سودآوری برساند. این شرکت میگوید هزینههای بخش مدل e خود را تا ۱٫۴ میلیارد دلار کاهش داده است.
خودروهای بنزینی فورد همچنان عملکرد قدرتمندی دارند و درآمد کافی برای شرکت بهارمغان میآورند. این شرکت موفق شد در سال ۲۰۲۴ به سود خالص ۵٫۹ میلیارد دلاری خالص و سود عملیاتی تعدیلشدهی ۱۰٫۲ میلیارد دلاری دست یابد. بااینحال، فورد هشدار میدهد که در سال ۲۰۲۵ بهدلیل هزینههای بالای معرفی مدلهای جدید و کاهش قیمت خودروها، درآمدش احتمالاً تا ۲ میلیارد دلار یا بیشتر کاهش خواهد یافت.
طبق اعلام فورد، این شرکت در برآوردهای مالی خود، افزایش هزینههای احتمالی ناشی از تهدید دونالد ترامپ، برای اعمال تعرفهی ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا را در نظر نگرفته است. علاوهبر این، فورد تأثیر احتمالی حذف مشوقهای دورهی ریاستجمهوری بایدن از جمله اعتبارهای مالیاتی و یارانههای تولیدی را نیز در محاسبات خود لحاظ نکرده است.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد در جلسهی گزارش مالی این شرکت گفت که تعرفههای چند هفتهای قابل مدیریت خواهند بود، اما در صورت ادامهدار شدن، تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهد داشت و میلیاردها دلار از سود این صنعت را از بین خواهد برد. او همچنین اعلام کرد تعرفهها بر اشتغال در ایالاتمتحده و کل زنجیرهی تأمین تأثیر منفی خواهد گذاشت و پیشبینی کرد که در صورت اجرای تعرفههای ترامپ، قیمت خودروها برای مشتریان افزایش پیدا کند.
فورد در بازار خودروهای برقی از رقبای خود عقب افتاده است. درحالیکه جنرال موتورز در سال گذشته چندین مدل جدید از جمله خودروهای الکتریکی شورولت و کادیلاک را معرفی کرد، فورد فقط سه مدل تمام برقی در بازار دارد. واحد خودروهای الکتریکی جنرال موتورز نشانههایی از سودآوری را نشان داده، اما فورد همچنان درحال تلاش برای کاهش ضررهای خود در این بخش است. این شرکت حتی برنامهی تولید شاسیبلند برقی سهردیفهاش را لغو کرد تا تیم تحقیقاتی آن در سیلیکون ولی بتواند روی توسعهی مدلهای ارزانتر کار کند.
باتوجه به شرایط کنونی، مشخص نیست که فورد چه زمانی میتواند در بخش خودروهای برقی به سودآوری برسد. بههرحال تلاشهای شرکت مذکور برای کاهش هزینهها و توسعهی فناوریهای جدید، تعهد آن به آیندهای پایدارتر را نشان میدهد.
منبع : زومیت