۱۱ درصد از توسعهدهندگان بازی در سال ۲۰۲۴ از کار خود اخراج شدند
۱۱ درصد از توسعهدهندگان بازی در سال ۲۰۲۴ از کار خود اخراج شدند
بر اساس گزارش «وضعیت صنعت بازیهای ویدئویی» سال ۲۰۲۵ که توسط GDC منتشر شده و بیش از ۳,۰۰۰ توسعهدهنده و متخصص صنعت بازی را مورد بررسی قرار داده است، شرایط اینروزهای توسعهدهندگان دشوار بهنظر میرسد.
طبق گزارشها، سال ۲۰۲۴ یکی از بدترین سالها ازنظر از دست دادن مشاغل در صنعت بازی محسوب میشود؛ بهطوریکه ۱۱ درصد از توسعهدهندگان گزارش دادهاند که در سال ۲۰۲۴ شغل خود را از دست دادهاند و ۲۹ درصد گفتهاند که شاهد اخراج مستقیم همکاران خود بودهاند. این روند ناخوشایند، که بخشی از آن به دلیل ادغام شرکتها رخ داد، ممکن است با محاسبات نهایی به حدود ۱۴,۰۰۰ اخراج در سال ۲۰۲۴ برسد.
درهمینحال، بهنظر میرسد با وجود شکست بزرگ پروژه Concord و لغو چندین پروژه از سوی سونی، بازیهای لایو سرویس (Live Service Games) همچنان در صنعت باقی خواهند ماند.
در همین راستا، یکسوم توسعهدهندگان بازیهای AAA اعلام کردهاند که درحالحاضر روی بازیهای لایو (GaaS) کار میکنند و در کل، ۱۶ درصد از توسعهدهندگان روی این نوع بازیها فعالیت دارند. بااینحال، این بهمعنای علاقهی همه به این حوزه نیست؛ چرا که ۴۱ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردهاند که هیچ علاقهای به کار روی بازیهای لایو ندارند. این موضوع با بیمیلی کلی بازیکنان نسبتبه بازیهای زنده همخوانی دارد.
یکی از روندهای امیدوارکننده، افزایش توجه به بازیهای کامپیوتری است؛ بهطوریکه ۸۰ درصد از توسعهدهندگان گزارش دادهاند که روی بازیهای PC کار میکنند که افزایش چشمگیری نسبت به ۶۶ درصد سال گذشته را نشان میدهد.
مقالههای مرتبط
بهنظر میرسد افزایش کار روی بازیهای PC تا حدی بهدلیل موفقیت Steam Deck شرکت Valve باشد، زیرا ۴۴ درصد از توسعهدهندگان ابراز علاقه کردهاند که بهطور خاص روی این پلتفرم کار کنند. همچنین بازیهای مبتنیبر مرورگر نیز درحال رشد هستند و ۱۶ درصد از پاسخدهندگان مشغول توسعهی چنین بازیهایی هستند.
در نهایت، اگرچه مدیران صنعت بازی پتانسیل هوش مصنوعی در این حوزه را دوست دارند، اما توسعهدهندگان نظر دیگری دارند. ۳۰ درصد از آنان گفتهاند که هوش مصنوعی تأثیر منفی بر صنعت دارد، که افزایش ۱۲ درصدی نسبتبه سال گذشته را نشان میدهد.
منبع : زومیت