ادغام هوندا و نیسان؛ وقتی شاسیبلندها پراهمیتتر از همیشه میشوند
ادغام هوندا و نیسان؛ وقتی شاسیبلندها پراهمیتتر از همیشه میشوند
ادغام احتمالی هوندا و نیسان یکی از تحولات بزرگ صنعت خودرو از زمان تشکیل استلانتیس در سال ۲۰۲۱ خواهد بود؛ اما ریسکهای بزرگی نیز در این میان وجود دارد.
به گزارش The Verge، روز سهشنبه در لاسوگاس در میزگردی با حضور رسانههای منتخب، مدیران اجرایی هوندا دورنمای بیشتری درباره ادغام، ازجمله چگونگی ترکیب منابع و کارخانهها برای کمک به شرکتها در حفظ رقابت در مبارزهی فزایندهی پرهزینه با چین ارائه کردند.
هوندا نگران ظهور پرشتاب چین بهعنوان بازیگر بزرگ و رقابتی در عرصهی خودروهای برقی و خودران است. در اواخر دسامبر (اوایل آذر)، هوندا و نیسان اعلام کردند که تفاهمنامهای برای ایجاد شرکت خودروسازی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد دلار امضا کردهاند. در آن زمان توشیرو میبه، مدیرعامل هوندا، گفت: «ظهور خودروسازان چینی و بازیگران جدید، صنعت خودرو را کاملاً تغییر داده است. ما باید تا سال ۲۰۳۰ تواناییهای خود را برای مقابله با آنها تقویت کنیم؛ وگرنه شکست خواهیم خورد.»
طبق گزارش اخیر S&P Global Mobility، سهام مربوط به تولیدکنندگان خودروهای برقی نیز افزایشی خواهد بود. بازار جهانی خودروهای برقی در مقیاس سالانه ۳۰ درصد رشد خواهد کرد و انتظار میرود امسال ۸۹٫۶ میلیون خودرو برقی جدید فروخته شود.
طبق گفتهی Allied Market Research، انتظار میرود بازار جهانی خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۶۰٫۳ میلیارد دلار برسد؛ چراکه پیشبینی میشود این بازار تا سال ۲۰۳۵ به ۴۴۸٫۶ میلیارد دلار برسد. اگر خودروسازان ژاپنی میخواهند همچنان بر بازار مسلط باشند، باید با سرعت بیشتری اقداماتی را انجام دهند تا به افزایش تحویل خودروها به مشتریان بیانجامد.
نوریا کایاهارا، مدیر و معاون اجرایی هوندا گفت از ابتدای سال گذشته، ما با نیسان در گفتگو بودهایم. کایاهارا پس از رونمایی از دو مدل مفهومی هوندا 0 در نمایشگاه CES 2025 گفت که هنوز هیچ چیز در مورد ادغام دو خودروسازی قطعی نشده است اما ما در مورد نحوهی پیشرفت شرایط بحث کردهایم.
در طول میزگرد، کایاهارا اظهار کرد که هوندا به نیسان بهعنوان راهی برای کاهش هزینههای مربوط به خودروهای نرمافزارمحور آینده (SDV) نگاه میکند. او گفت: «هزینههای زیادی برای نیروی کار و توسعه داریم و اگر بتوانیم عملیات را به اشتراک بگذاریم، برای ما مفید خواهد بود.» وی ادامه داد که نقش توسعهی نرمافزارهای کاملاً جدید، ازجمله سیستمهای پیشرفتهی رانندگی برای ماندگاری خودروسازان اثبات شده و انجام این کار بهطور فزایندهای هزینهبر است.
هوندا افزود که شاسیبلندهای بزرگ نیسان مانند آرمادا و Pathfinder آن را به شریکی جذاب تبدیل میکند. توشیرو آکیوا، معاون رئیس و رئیس مرکز توسعهی BEV هوندا، اعلام کرد که فناوری هیبریدی هوندا قدرت بسیاری دارد؛ اما درحالحاضر فقط در وسایل نقلیهی اندازهمتوسط آن مانند CR-V و Accord وجود دارد. این شرکت به خودروهای بزرگتر نیسان علاقهمند است؛ زیرا میتواند ظرفیت موتور و باتری خودروهای هوندا را با خودروهای بزرگتر سازگار کند.
با اینکه هوندا مدل Prologue را دارد، این خودرو بخشی از سرمایهگذاری مشترک ۵ میلیارد دلاری با جنرال موتورز بود که تنها در طول تولید دو خودرو دوام آورد. Prologue به موفقیت غیرمنتظرهای در بازار خودروهای برقی تبدیل شده است و در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۳ هزار دستگاه از آن فروخته شد و فروش آن از هوندا پاسپورت بنزینی نیز پیشی گرفت.
ازآنجاکه مشارکت با جنرال موتورز برای هوندا به بنبست رسیده، بعید است که Prologue برای مدت طولانی در خط تولید باقی بماند. هوندا اطلاعیهای درباره برنامههای خود برای این خودرو منتشر نکرده است. درحالحاضر، هوندا کراساوور تمامبرقی دیگری براساس مدل Prologue ارائه نمیکند و طرفداران این برند سالها است که خواستار CR-V تمامبرقی هستند.
در مقابل، نیسان شاهد کاهش درآمد ۹۰ درصدی خود در سال گذشته بود و مجبور شد هزاران نفر از کارمندان خود را اخراج کند. این شرکت از زمان دستگیری کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان، در سال ۲۰۱۸ بهدلیل سوءرفتار مالی با مشکل مواجه شده است. جای تعجب نیست که گوسن از این خبر خوشحال نیست و به بلومبرگ گفت که نیسان در «حالت وحشت» است. وی این معامله را «اقدامی ناامیدانه» خواند و خاطرنشان کرد که «هم افزایی بین این دو شرکت دشوار است.»
همانطورکه مدیران اجرایی هوندا در میزگرد اشاره کردند، تلاش نیسان برای حفظ جایگاه خود میتواند برای هوندا نیز فرصتی ایجاد کند؛ زیرا کارخانههای تأمینکنندهی هوندا در ایالات متحده درحالحاضر با حداکثر ظرفیت کار میکنند و هوندا میتواند از ظرفیت مازاد کارخانههای نیسان برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان استفاده کند. کایاهارا گفت: «در موقعیتی نیستم که دربارهی نیسان اظهارنظر کنم؛ اما آنها ظرفیت این کار را دارند.»
تهدیدات دونالد ترامپ مبنیبر اعمال تعرفهها بر واردات خارجی و حذف یارانههای خودروهای الکتریکی نیز در این گفتوگو مطرح شد. کایاهارا گفت: «اگر ترامپ بر استراتژیهای آیندهی دولت آمریکا تأثیر بگذارد، باید برای کاهش یا توقف اعطای یارانههای خودروهای برقی آماده و انعطافپذیر باشیم.»
مقالههای مرتبط
سیاستهای احتمالی دونالد ترامپ و تأثیر آن بر هوندا شامل محل ساخت و تولید محبوبترین خودروهای هوندا مانند CR-V و سیویک نیز میشود. کایاهارا گفت: «هر کارخانه در کانادا و مکزیک تقریباً به حداکثر سطح تولید خود رسیده است. تغییر رویه کارخانههای هوندا آسان نیست؛ اما بسته به شرایط تعرفهها، ممکن است مجبور شویم مکان تولید را به ژاپن یا جای دیگری تغییر دهیم.»
تغییری بزرگ در روند ساخت خودروهای هوندا میتواند به افزایش قیمت مصرفکننده منجر شود. با وجود همهی ریسکهای پیش رو، هوندا در تعهد خود به برقیسازی خودروها پایدار است. کایاهارا گفت: «در سال آینده شاهد خودروهای الکتریکی جدید «سری صفر» خواهیم بود. با توجه به مسائل زیستمحیطی، بهنظر میرسد که خودروهای برقی راهحل آینده هستند و این موضوع تغییر نخواهد کرد.»
منبع : زومیت