سقوط اپل در بازار چین ادامه دارد؛ افت ۱۲ درصدی فروش آیفون
سقوط اپل در بازار چین ادامه دارد؛ افت ۱۲ درصدی فروش آیفون
به نظر میرسد که سلطهی اپل بر بازار چین، که زمانی موتور محرک اصلی رشد خالق آیفون بود، در حال افول است.
بهگفتهی مینگچی کوئو، تحلیلگر برجستهی اپل، آیفون شاهد کاهش قابل توجه فروش در چین بوده است و پیشبینیهای کوئو نشان میدهد که چنین روندی شاید به این زودیها معکوس نشود.
گزارش جدید کوئو نشان میدهد که حجم عرضهی آیفون در چین در دسامبر ۲۰۲۴ (آذر و دی) نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته؛ درحالیکه حجم فروش کلی بازار گوشیهای هوشمند چین ثابت مانده است.
گفته میشود کاهش فروش آیفون بهدلیل درک کمبود نوآوری در جدیدترین مدلهای آیفون از سوی مردم است. سری آیفون ۱۶ تنها تغییراتی جزئی نسبت به نسل قبلی دارد که باعث عدم رضایت مصرفکنندگان در چین و کشورهای دیگر شد.
کوئو میگوید که اپل رویکرد محتاطانهای نسبت به برنامهریزی تولید آیفون برای سال ۲۰۲۵ اتخاذ کرده و پیشبینیها برای نیمهی اول سال ۲۰۲۵ نشاندهندهی کاهش حدود ۶ درصدی حجم عرضه نسبت به سال قبل است.
گفته میشود آیفون ۱۷ اسلیم و آیفون تاشدنی اپل قرار است در نیمهی دوم ۲۰۲۵ عرضه شوند. انتظار میرود که هر دو دستگاه فقط از eSIM پشتیبانی کنند. این موضوع در چین، جایی که پشتیبانی اپراتورها از eSIM محدودیت دارد، نوعی چالش برای اپل محسوب میشود. کوئو اشاره میکند که اگر اپل طراحی آيفون ۱۷ را برای پشتیبانی از سیمکارتهای فیزیکی تغییر ندهد، شاید نتواند در بازار چین به جایی برسد.
مقالههای مرتبط
حتی عرضهی آیفون SE 4 در اواسط سال ۲۰۲۵ هم احتمالاً نمیتواند افت فروش آیفون را معکوس کند. کوئو باور دارد که این مدل بهدلیل تأثیر محدودش بر کل محصولات اپل، نمیتواند کاهش کلی فروش را جبران کند.
کوئو تخمین میزند که حجم عرضهی آیفون که در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۲۰ میلیون دستگاه بود، در سال ۲۰۲۵ به ۲۲۰ تا ۲۲۵ میلیون دستگاه افزایش یابد که هر دو عدد کمتر از انتظارات بازار مبنیبر فروش بیش از ۲۴۰ میلیون دستگاه در سال است.
منبع : زومیت