جزئیات جدیدی از AMD RDNA 4 لو رفت؛ معماری گرافیکی پلیاستیشن ۵ پرو
جزئیات جدیدی از AMD RDNA 4 لو رفت؛ معماری گرافیکی پلیاستیشن ۵ پرو
شرکت AMD قصد دارد نسل بعدی معماری گرافیکی خود را با نام RDNA 4 معرفی کند. طبق گزارشها، این معماری از موتور رهگیری پرتو (Ray Tracing) کاملاً جدید و بهبودیافته بهره خواهد برد که در کارتهای گرافیک سری Radeon RX 8000 و پلیاستیشن ۵ پرو سونی استفاده خواهد رشد.
اکنون حساب کاربری @Kepler_L2 با انتشار پستی در ایکس (توییتر سابق)، جزئیات جدیدی دربارهی پیشرفتهای عملکرد رهگیری پرتو در معماری گرافیکی RDNA 4 بهاشتراک گذاشته است. این تغییرات عبارتاند از:
- Double Ray Tracing Intersect Engine: این بهبود احتمالاً باعث افزایش کارایی رهگیری پرتو خواهد شد.
- RT Instance Node Transform: جزئیات دقیق این قابلیت هنوز مشخص نیست؛ اما بهنظر میرسد بر نحوهی مدیریت اشیاء در صحنههای سهبعدی تأثیر خواهد گذاشت.
- 64B RT Node: احتمالاً شاهد افزایش حافظهی اختصاصی برای رهگیری پرتو باشیم که میتواند به بهبود عملکرد منجر شود.
- Ray Tracing Tri-Pair Optimization: جزئیات این قابلیت فنی مشخص نیست؛ ولی بهطور کلی باعث بهبود کارایی رهگیری پرتو میشود.
- Change flags encoded in barycentric
- BVH Footprint Improvement: روشی برای بهینهسازی برخورد اشیاء در صحنههای سهبعدی است. این بهبود احتمالاً باعث سرعتبخشیدن به محاسبات مربوط به برخورد اشیاء خواهد شد.
- RT support for OBB and Instance Node Intersection: این قابلیتها احتمالاً انعطافپذیری بیشتری درزمینهی رهگیری پرتو برای توسعهدهندگان بازی بهارمغان میآورند.
AMD در ارائهی قابلیت رهگیری پرتو همواره یک نسل عقبتر از انویدیا قرار داشته است. اگرچه نسل اول فناوری رهگیری پرتو AMD در سال ۲۰۲۰ با معرفی خانوادهی گرافیکی RDNA 2 (Radeon RX 6000) به کارتهای گرافیک این شرکت اضافه شد، انویدیا قابلیت مذکور را اولینبار در سال ۲۰۱۸ با نسل تورینگ (GeForce RTX 20) معرفی کرد.
اگرچه کارتهای گرافیک مبتنیبر RDNA 2 یک سال پس از رقبای خود، یعنی کارتهای گرافیک مبتنیبر تورینگ انویدیا، عرضه شدند؛ اما حرف زیادی برای گفتن نداشتند و درنتیجه، رقابت RDNA 2 با نسل بعدی فناوری انویدیا، یعنی Ampere (GeForce RTX 30)، حتی دشوارتر هم بود. درحالحاضر، قابلیت رهگیری پرتو در Ada (GeForce RTX 40) انویدیا همچنان برتری زیادی بر Radeon RX 7000 (RDNA 3) شرکت AMD دارد.
تغییرات جدید در معماری RDNA 4 میتواند جایگاه AMD را در حوزهی رهگیری پرتو ارتقا دهد. طبق شایعات قبلی، پلیاستیشن ۵ پرو بهطور کامل از پیشرفتهای رهگیری پرتو RDNA 4 بهره خواهد برد؛ زیرا در بازار کنسولهای بازی، رقابت شدیدی میان مایکروسافت و سونی برای ارائه بهترین سختافزار و قابلیتها وجود دارد. در همین زمینه، کنسول بازی سونی مدل پلیاستیشن ۵ از نسخهی سفارشی معماری گرافیکی RDNA با اِلِمانهایی از RDNA 4 ازجمله BVH8 traversal بهره میبرد؛ درحالیکه معماریهای گرافیکی RDNA 2 و RDNA 3 فقط از BVH4 traversal پشتیبانی میکنند.
Radeon RX 5000 |
Radeon RX 6000 |
Radeon RX 7000 |
Radeon RX 8000 |
|
---|---|---|---|---|
معماری گرافیکی |
RDNA 1 |
RDNA 2 |
RDNA 3 / RDNA 2 |
RDNA 4 |
فرایند ساخت |
۷ نانومتر |
۷ نانومتر |
۵ نانومتر/ ۶ نانومتر |
۵ نانومتر/ احتمالاً ۳ نانومتر |
خانواده گرافیک |
Navi 1X |
Navi 2X |
Navi 3X |
Navi 4X |
گرافیک پرچمدار |
Navi 21 (5120 SPs) |
Navi 31 (6144 SPs) |
Navi 41 (احتمال لغو) |
|
گرافیک ردهبالا |
Navi 10 (2560 SPs) |
Navi 22 (2560 SPs) |
Navi 32 (4096 SPs) |
Navi 48 (4 SEs?) |
گرافیک میانرده |
Navi 12 (2560 SPs) |
Navi 23 (2048 SPs) |
Navi 33 (2048 SPs) |
|
گرافیک پایینرده |
Navi 14 (1536 SPs) |
Navi 24 (1024 SPs) |
Navi 34 (1024 SPs) |
Navi 44 (2 SEs?) |
منبع : زومیت