زمان و توجه دوتا از مهمترین منابعی هستند که هرکس در اختیار دارد. همه ما تجربه کارکردن با سایتهای کند را داشتیم و میدانیم که چقدر کار با سایتی که سرعت پایینی دارد حوصله سر بر است. سرعت بارگذاری صفحه یک فاکتور حیاتی و تاثیرگذار بر تجربه کاربری، نرخ تبدیل مشتری و SEO است. افزایش سرعت سایت یکی از اقداماتی است که برای بهبود سئوی تکنیکال سایت باید انجام شود.
در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین و مفیدترین آمارها درباره اهمیت سرعت سایت را مرور کنیم. بصورت کامل درباره این که سایت شما باید چقدر سریع باشد تا بازدیدکنندگان را راضی نگه دارد و باعث شود دوباره به سایتتان سر بزنند صحبت خواهیم کرد.
آمارهای جالب درباره سرعت سایت
۱. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، زمان ایدهآل برای بارگذاری یک صفحه، زیر ۲ ثانیه است. صفحاتی که در کمتر از ۱ ثانیه بارگذاری میشوند، نرخ تبدیلشان به طور متوسط ۳ برابر صفحاتی است که در ۵ ثانیه بالا میآیند.
۲. ۴۰ درصد کاربران دسکتاپ، اگر زمان بارگذاری صفحهای بیش از ۳ ثانیه طول بکشد ، آن صفحه را ترک میکنند.
۳. ۵۳ درصد از کاربران موبایل، اگر صفحهای بیش از ۳ ثانیه طول بکشد تا لود شود، آن صفحه را ترک میکنند
۴. متوسط زمان بارگذاری ۱۰۰ صفحه برتر وب، ۲.۵ ثانیه روی دستگاههای دسکتاپ و ۸.۶ ثانیه روی موبایل است.
۵. یک سایت متوسط ۶.۷ ثانیه طول میکشد تا روی موبایل شروع به بارگذاری کند. این عدد برای دسکتاپ ۲.۸ ثانیه است.
۶. بالاترین نرخ تبدیل در سایتهای فروشگاهی، مربوط به سایتهایی است که زمان لودشان بین ۱ تا ۲ ثانیه است.
۷. زمان مورد نیاز برای بارگذاری یک صفحه روی موبایل معمولا ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از دسکتاپ است.
۸. تاخیر ۲ ثانیهای در زمان بارگذاری سایت نرخ پرش (bounce rate) را ۱۰۳ درصد افزایش میدهد.
۹. ۷۹٪ از خریداران اینترنتی گفته اند که سرعت سایت فروشگاهی روی تمایل آنها به خرید از یک سایت فروشگاهی تاثیر میگذارد.
۱۰. در سایتهای B2B ، اگر سایت زیر یک ثانیه لود شود نرخ تبدیل آن ۳ برابر سایتی است که در ۵ ثانیه لود میشود.
آمار تاثیر سرعت سایت روی نرخ تبدیل
قاعدتا تجربه کاربری بهتر، منجر به ایجاد ارتباط موثرتر و بهتر بین کاربر و برند میشود.
سایتتان را به صورت یک تیم فروش در نظر بگیرید. هر صفحهای یک فرصت برای فروش خدمات و محصولاتتان به بازدیدکنندگان است. اما آیا شما از فروشندهای که به نظر نمیرسد بداند چکار میکند چیزی میخرید؟
وبسایت شما، جزو مهمی از هویت برندتان است. اگر این وبسایت کُند و نامناسب باشد، برداشت کاربران از برندتان هم همین خواهد بود. کاربران به سایتی که زمان زیادی طول میکشد تا لود شود اعتماد نمیکنند.
طبق آمار، با اضافه شدن هر ۱ ثانیه به زمان بارگذاری سایت، نرخ تبدیل به طور متوسط به میزان ۰.۳ درصد کاهش مییابد.
برای درک بهتر موضوع فرض کنید قرار است ۱۰۰۰ نفر به سایت شما مراجعه کنند تا یک محصول ۵۰ هزار تومنی بخرند. به این ترتیب:
- بارگذاری سایت در ۱ ثانیه به نرخ تبدیل ۳.۰۵ درصدی میرسد، یعنی ۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تومن فروش
- بارگذاری سایت در ۲ ثانیه به نرخ تبدیل ۱.۶۸ درصدی میرسد، یعنی ۸۴۰ هزار تومن فروش
- بارگذاری سایت در ۳ ثانیه به نرخ تبدیل ۱.۱۲ درصدی میرسد، یعنی ۵۶۰ هزار تومن فروش
برای به دست آوردن بهترین نتایج در نرخ تبدیل، در سایتهای فروشگاهی باید برای رسیدن به سرعت بارگذاری صفحه بین ۱ تا ۲ ثانیه تلاش کنید و برای سایتهای B2B سرعت ۰ تا ۲ ثانیهای. اگر میخواهید مشتریهای بیشتری را جذب کنید و رتبههای بالاتری را در گوگل به دست آورید، بهتر است سرعت سایت را جزو موارد اصلی در بهبود سئوی سایت خود قرار دهید.
افزایش سرعت سایت به محتوای شما شانس خوبی در رقابت با رقبا میدهد و با ایجاد تجربه کاربری دلپذیر، فرآیند تصمیمگیری را برای بازدیدکنندگان سایت راحتتر میکند. البته که برای رسیدن به این هدف، باید زمان و توجه زیادی را صرف بهینهسازی و رسیدگی به جزئیات سایت کنید.
منبع : زومیت