zoomit

رشد نرخ مبتلایان به سرطان و درمان‌های نوآورانه، ممکن است این بیماری را مانند بلایی مدرن جلوه دهند که امروزه، گریبانگیر بسیاری از انسان‌ها شده است. اما کشف جدیدی نشان می‌دهد که انسان‌های باستانی نیز با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و از زمان مصریان باستان، به دنبال راهی برای درمان آن بودند.

گروهی از دانشمندان به رهبری ادگارد کاماروس، دیرین‌آسیب‌شناس در دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا در اسپانیا، در حال مطالعه روی جمجمه‌ای مصری با قدمت ۴۶۰۰ سال بودند که به علائم سرطان مغز و تلاش برای درمان آن برخوردند. دکتر کاماروس می‌گوید: «سکوت ناخوشایندی در اتاق حاکم بود، ما می‌دانستیم که چه چیزی را کشف کرده‌ایم.»

مصریان باستان، سرطان مغز را با استفاده از جراحی مطالعه می‌کردند

کاماروس و دیگر نویسندگان مقاله، تاتیانا توندینی از دانشگاه توبینگن آلمان و آلبرت ایسیدرو از بیمارستان دانشگاه ساگرات کور در اسپانیا، با استفاده از میکروسکوپ، علائم بریدگی را در اطراف لبه‌های جمجمه مشاهده کردند. علائم بریدگی با ده‌ها ضایعه احاطه شده بودند که به‌گفته‌ی محققان قبلی، با متاستاز سرطان مغز در ارتباط بودند.

شکل برش‌ها نشان می‌داد که با استفاده از ابزار فلزی به وجود آمده‌اند. مطالعه‌ی محققان که در مجله‌ی Frontiers in Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که مصریان باستان، سرطان مغز را با استفاده از جراحی مطالعه می‌کردند. اگر بریدگی‌ها در زمان زنده‌بودن فرد ایجاد شده باشند، مصریان باستان ممکن است حتی برای درمان آن نیز اقداماتی انجام داده باشند.

بیشتر بخوانید

کشف جدید نه تنها بر دانش مصریان باستان از علم پزشکی می‌افزاید، بلکه ممکن است خط زمانی تلاش‌های مستند بشر برای درمان سرطان را نیز تا هزار سال به عقب براند.

سرطان از زمانی که ما وجود داشته‌ایم، انسان‌ها را درگیر کرده و حتی مدت‌ها پیش از حضور ما، روی زمین وجود داشته است. دکتر کاماروس می‌گوید قدمت سرطان به اندازه‌ی قدمت زمان است، حتی دایناسورها نیز از سرطان رنج می‌بردند.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا