zoomit

محققان بر این باورند که ماهیچه‌های چشم سگ‌های وحشی آفریقایی، برای ایجاد هماهنگی و برقراری ارتباط در حین شکار در فضای باز ساواناها پرورش یافته‌اند. سگ‌های وحشی آفریقایی نیز مانند گرگ‌ها و پسرعموهای اهلی‌شان، بسیار اجتماعی هستند و در گروه‌های حدوداً ۵ تا ۹تایی زندگی می‌کنند. چهره‌ی بسیار بیانگر این سگان، ممکن است به آن‌ها امکان دهد تا نشانه‌های دیداری را بی‌سروصدا در سراسر چمن‌زارها منتقل کنند.

آدام هارتستون‌راز، ریخت‌شناس مقایسه‌ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، می‌گوید مطالعه‌ی جدید تأیید می‌کند که سگ‌های وحشی، بسیار اجتماعی هستند و بسیاری از این اشارات اجتماعی، احتمالاً با نشانه‌های دیداری در ارتباط است.

بیشتر بخوانید

با وجود زندگی در گروه‌های اجتماعی متحد، ماهیچه‌های صورت گرگ‌ها احتمالاً به اندازه‌ای تکامل نیافته تا مانند ماهیچه‌های صورت سگ‌های اهلی و سگ‌های وحشی آفریقایی قوی باشد، زیرا آن‌ها کمتر از باقی سگان به ارتباطات دیداری متکی هستند.

ماهیچه‌های صورت گرگ‌ها احتمالاً به اندازه‌ی سگ‌های اهلی و سگ‌های وحشی آفریقایی قوی نیست

گرگ‌ها در فضاهای مختلفی از جمله جنگل‌های انبوه و کوه‌ها شکار می‌کنند. در زمان تعقیب طعمه، احتمال بیشتری دارد که دید شکارچی توسط سنگ‌ها یا درختان محدود شود. به گفته‌ی هارتستون‌راز، گرگ‌ها ممکن است به گونه‌ای تکامل یافته باشند که برای هماهنگی، به جای استفاده از نشانه‌های دیداری، از صداهای پیچیده‌تر یا نشانه‌های بویایی استفاده کنند.

اسمیت و تیمش امید دارند که در آینده، آناتومی صورت سایر گونه‌های سگان وحشی مانند روباه، گرگ‌های آسیایی و سگ‌های وحشی آسیایی را بررسی کنند، تا دریابند که «ماهیچه‌های چشم سگ» در صورت آن‌ها تا چه حدی پرورش یافته‌اند. بررسی این امر، بینش بهتری را از نحوه‌ی برقراری ارتباط و شکار این گونه‌ها به محققان ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تعیین کنند که آیا این ویژگی در گونه‌هایی که هم اجتماعی هستند و هم از جهت‌گیری دیداری استفاده می‌کنند، وجود دارد یا خیر.

به‌نقل از هارتستون‌راز، مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که فشار تکاملی، برای تأکید یا تأکید‌زدایی از ویژگی‌های مختلف در گونه‌های مشابه، چگونه عمل می‌کند. او می‌گوید: «اینطور نیست که این ماهیچه‌ها یا وجود داشته باشند و یا وجود نداشته باشند. این نمونه‌ی بسیار زیبا نشان می‌دهد که چگونه تمامی گونه‌های پستانداران از ساختارهای اساسی مشابهی برخوردار هستند.»

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Anatomical Record منتشر شده است.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا