۵۰۰ میلیارد تومان؛ ضرر مالی تقلب در تبلیغات آنلاین به کسبوکارهای ایرانی
۵۰۰ میلیارد تومان؛ ضرر مالی تقلب در تبلیغات آنلاین به کسبوکارهای ایرانی
دژینو، پلتفرم تشخیص تقلب کلیکی، که با استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، با تقلب در تبلیغات مقابله میکند، گزارشی در خصوص کشف تقلبهای رخداده در تبلیغات آنلاین کشور منتشر کرده است با این هدف که به کسبوکارهای تبلیغدهنده و فعالان این صنعت نسبت به موضوع تقلب در تبلیغات آنلاین آگاهیبخشی کند.
دادههای موجود در این گزارش از کمپینهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان و از نتایج تحلیل سشنهایی به دست آمده که از طریق کلیک روی انواع تبلیغات ایجاد شده است. تبلیغهایی که روی آنها کلیک شده است انواع تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات ویدیویی، بنرهای تبلیغاتی و تبلیغات شبکههای اجتماعی را شامل میشود که روی وبسایت تبلیغدهندگان قرار گرفته است.
تبلیغات آنلاین بهعنوان یک روش مدرن و کارآمد برای بازاریابی محصولات و خدمات در جهان یکی از حوزههای روبهرشدی است که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۳ بودجهی جهانی این حوزه به بیش از ۲۶۲ میلیارد دلار برسد و در سالهای آینده هم رشد صنعت تبلیغات آنلاین، شتاب بیشتری پیدا کند.
به همان نسبت که حوزهی تبلیغات آنلاین رشد کرده، تقلب در این صنعت هم بیشتر شده است. در این گزارش منظور از تقلب در تبلیغات آنلاین هر نوع تعامل غیرطبیعی در نمایش تبلیغات یا تعامل کاربران با تبلیغات است که منجر به ایجاد ترافیک نامعتبر تبلیغاتی شود. دژینو درباره میزان این تقلبها آماری را ارائه داده است:
البته دژینو توضیح داده است که آسیب تقلب در تبلیغات آنلاین صرفاً مالی نیست، بلکه این اتفاق باعث «خراب شدن دادههای کسبوکار و در نتیجه برنامهریزی اشتباه بر مبنای این دادهها میشود» که زیان بزرگتری برای کسبوکارها محسوب میشود و تأثیرات بلندمدتی روی آنها خواهد داشت. به همین دلیل است که مقابله با موضوع تقلب در تبلیغات آنلاین به یکی از دغدغههای اساسی تبدیل شده است.
با توجه به این که دادههای این گزارش به بازه زمانی شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ مربوط میشود، دژینو به این نکته اشاره کرده است که در نیمی از این بازه زمانی، صنعت تبلیغات آنلاین ایران به تبعیت از پارامترهای مختلفی نظیر وضعیت اجتماعی، وضعیت اینترنت و وضعیت اقتصادی مردم و کسبوکارهای ایرانی روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرده و طبیعتاً نمیتوان از تأثیرات احتمالی این شرایط در نتایج گزارش غافل بود.
تبلیغدهندگان در بیش از ۱۶ صنعت مختلف، از جمله مد و زیبایی، خردهفروشی، مالی و بانکی و سرمایهگذاری، خدمات، آموزش، سفر و گردشگری و مهاجرت، تجهیزات صنعتی و… از خدمات کشف تقلب دژینو در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کردهاند.
دژینو برای انجام این بررسی پلتفرمهای مختلفی مثل اینستاگرام، تلگرام، ایکس (توییتر سابق)، گوگلادز، لینکدین، دیجیکالا، ترب و آپارات را بهعنوان سورسهای تبلیغاتی بررسی کرده است. بیش از ۱۵ مدیوم مختلف در دستهبندیهایی مانند بنرهای تبلیغاتی، پوش نوتیفیکیشن، سوشال مدیا، سرچادز و پیشنمایش توسط الگوریتمهای کشف تقلب دژینو مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
منبع : زومیت