zoomit

برهم زدن آگاهانه تعادل و یک چرایی بزرگ

رضوان جابری با شرح دشواری‌های مسیر خود، از سخت‌ترین دوران زندگی‌اش و ضرورت برهم زدن آگاهانه تعادل می‌گوید. او که تولیدکننده محصولات صنعتی است، در رویداد تدکس ۲۰۲۴ اصفهان از تجربه شخصی خودش و انتخاب میان مادری و ادامه تحصیل و البته سخت‌ترین دوران زندگی‌اش حرف می‌زند:

گاهی ما تصمیم می‌گیریم آگاهانه تعادلمان را به‌ هم بزنیم. در واقع تصمیمی می‌گیریم که به منابع، معیارها، نتایج و افراد درگیر در آن آگاهی داریم. بر اساس ارزش‌ها و باورها، شرایط یا ترجیحمان تصمیمی می‌گیریم که در عین حال به ورودی و خروجی آن آگاهیم.

– رضوان جابری، تولیدکننده محصولات صنعتی

جابری می‌پرسد: «چرا با وجود آگاهی درباره مزایای تعادل در زندگی چنین تصمیمی می‌گیریم؟» و خود پاسخ می‌دهد:

پشت این انتخاب یک چرایی قدرتمند است؛ ما می‌دانیم که تمرکز روی یکی از قسمت‌های از زندگی و حذف و کم‌رنگ‌کردن بقیه قسمت‌ها ما را به نتایج خارق‌العاده‌ای می‌رساند. گاهی باید تعادل زندگی را برهم‌ زد اما باید مراقب باشیم که در چرخه دائمی نداشتن تعادل گرفتار نشویم. چیزی که ما را در مسیر نگه می‌دارد، همان چرایی قدرتمند انتخابمان است و هر جا ناامید شدیم باید به آن چرایی قدرتمند برگردیم.

– رضوان جابری، تولیدکننده محصولات صنعتی

اهلی‌شدن یک رود

«اهمیت اصفهان در کجاست؟ چرا در چندین دهه تغییر و تحول در شکل شهر و نوع زیست مردم هنوز این شهر اصالت خود را حفظ کرده است؟» محمد عرب، هنرمند معمار در نوبت سخنرانی خود با این پرسش داستان اهلی‌شدن زاینده‌رود را روایت کرد.

زاینده‌رود تنها رودی است که تا پایش به شهر می‌رسد، اهلی می‌شود. اهلی می‌شود چون با زندگی ما سازگار شده و با مردم این شهر همزیستی می‌کند. زاینده‌رود فقط عبور نمی‌کند، بلکه در جای‌جای زندگی شهری ما حضور دارد و اهمیتش را برای ما و شهر بیشتر می‌کند.

– محمد عرب، معمار

او گفت که اهلی‌شدن زاینده‌رود از طریق دو ابزار اتفاق می‌افتد؛ یکی حاشیه‌ی سبز پیرامون زاینده‌رود است و دیگری ماهیت دو پل تاریخی بر بستر آن. و سپس به اهمیت رویکرد عصر صفوی به توسعه و کارکرد پل‌های تاریخی پرداخت.

شهرهای تاریخی زیادی در ایران داریم اما یکی از تفاوت‌های اصفهان با دیگر شهرهای تاریخی در این است که زندگی مردم شهر در مرکز تاریخی آن تداوم پیدا کرده است. محور تاریخی و طبیعی شهر تجربه‌ی ما از حضور در شهر و فضاهای عمومی را متفاوت کرده است. همین تفاوت باعث شده ما برای مطالبه آب به پل خواجو بیاییم. خیلی‌ها می‌گویند پل خواجو عملکرد خاصی ندارد اما مهمترین عملکرد آن همزیستی انسان‌ها برای درک بهتر موضوع آب است.

– محمد عرب، معمار

دوراهی انتخابِ حقیقت یا واقعیت

علیرضا علیخانی، مدیر استودیو «سایه» هم در سخنرانی خود به دوراهی تصمیم‌گیری بر پایه‌ی حقیقت یا واقعیت می‌پردازد. او در مسیر خود حاضران را در سفرهایی همراه می‌کند که انتخاب بین حقیقت و واقعیت نتیجه را تغییر می‌دهد و می‌گوید: «لزوماً تلاش و پشتکار شما را به رؤیاها و اهدافتان نمی‌رساند.»

علیخانی از تجربه‌‌ی خود و انتخاب سومین مسیر می‌گوید: «زندگی به من نشان داد که خیلی مواقع راه رسیدن به رؤیاهایم خلاف جهت مسیری بود که فکر می‌کردم درست است. بر اساس تجربه زیسته‌ام می‌گویم اگر می‌خواهید به رؤیا و اهدافتان برسید همواره به سمت حقیقت یا کیفیت حرکت کنید اما از مسیر واقعیت که کمّی و قابل اندازه‌گیری است، هرچند ممکن است این دو کاملاً در خلاف جهت هم باشند.»

شبکه‌های اجتماعی دروغ است

اهورا نیازی، بلاگر شبکه‌های اجتماعی هم در این رویداد حاضر شده تا از راه‌های موفقیت در شبکه‌های اجتماعی بگوید و تأکید کند که «هر کسی که بلاگر نیست، از زندگی جا نمانده است.»

او در فرصت سخنرانی‌اش از تأثیر نمایش زندگی بلاگرها و حس جا ماندن از زندگی، حسرت دیده نشدن و پول در نیاوردن به اندازه بلاگرها در مخاطبان می‌گوید و توصیه می‌کند: «باید بدانید که شبکه‌های اجتماعی دروغ است. اینجا جای سرگرمی است و کار ما هم سرگرم‌کردن شماست. پس کسی که این کاره نیست از زندگی جا نیفتاده است. این هنر شبکه‌های اجتماعی است که به شما بقبولاند که از چیزی جا مانده‌اید. نفس عمیق بکشید و به زندگی‌تان ادامه دهید.»

نیازی ده نکته برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی را به کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، یادآوری می‌کند.

ویدئوی دیگری که از رویداد تدکس ۲۰۲۴ اصفهان منتشر شده مربوط به رومینا حیدری، تصویرگری است که با نمایش آثار خود از کارکردهای شوخی در مسیر برقراری ارتباط می‌گوید و اینکه شوخ‌طبعی چگونه مسیر موفقیت را هموار می کند؟

تا کنون ۴۲ هزار رویداد تدکس در ۱۸۲ کشور جهان برگزار شده است. در ایران تنها دو رویداد تدکس تهران و تدکس اصفهان از سوی تدکس اجازه‌ی داشتن نام شهر و برگزاری این مراسم با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده را دارند. تدکس اصفهان در ۱۰ سال گذشته، ۱۵ رویداد بزرگ و کوچک با حضور ۴۰ سخنران (از ۹ تا ۷۰ ساله) و بیش از هزار شرکت‌کننده حضوری داشته است. این رویدادها با موضوعاتی چون محیط زیست، پزشکی، تاریخ، پزشکی، اقتصاد، توسعه فردی، روانشناسی، تکنولوژی، موسیقی، معماری، گردشگری، هنر، آموزش و پرورش، بیماری‌های خاص، کارآفرینی، عکاسی، تحلیل داده و… برگزار شده است.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا