zoomit

چرا ثبت سفارش واردات آیفون متوقف شد؟

چرا ثبت سفارش واردات آیفون متوقف شد؟

به گزارش newslan، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ خبری مبنی بر توقف ثبت سفارش واردات آیفون منتشر شد و بدین‌ترتیب شرکت‌ها تا تاریخ پایان اردیبهشت‌ ماه از درخواست ثبت وارد کردن گوشی‌های شرکت اپل به کشور منع شدند. گمانه‌زنی کارشناسان حاکی از این است که اعمال چنین محدودیتی در راستای طرح ممنوعیت واردات آیفون بوده که پیش از این توسط نمایندگان مجلس مطرح شده بود.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با newslan اعلام کرد که متوقف شدن امکان ثبت سفارش گوشی‌های آیفون می‌تواند دو دلیل داشته باشد. عالیان احتمال نخست را توضیح داده و تصریح کرد: «سناریو اول این است که به دلیل عدم تأمین ارز مورد نیاز برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار در تالار دوم نیما توسط صادرکنندگان خشکبار، این تالار بسته شده و امکان ثبت سفارش گوشی‌های آیفون نیز سلب شده است.»

او در خصوص این احتمال به یک نکته بحث‌برانگیز اشاره کرده و این سؤال را مطرح کرد که چرا از بین تمام گوشی‌های پرچم‌داری که هزینه‌شان باید از تالار دوم تأمین شود، فقط گوشی‌های آیفون با ممنوعیت ثبت سفارش مواجه شده است؟ بااین‌حال، عالیان امیدوار است که همین سناریوی اول درست باشد و بعد از روز ۳۱ اردیبهشت که موضوع تأمین ارز مشخص می‌شود، این ممنوعیت برطرف شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلیغات و لوازم جانبی سناریوی دوم و بدبینانه‌ای را نیز مطرح کرد و در این باره گفت:

این ممنوعیت ثبت سفارش می‌تواند نوعی آزمایش برای دریافت بازخورد از واردکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره این اقدام باشد تا در ادامه درباره محدودیتی که مجلس به‌دنبال است، تصمیم‌گیری کنند. به‌ویژه که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درحال‌حاضر ازطریق سازمان توسعه و وزارت صمت به‌شدت در حال پیگیری طرح ممنوعیت واردات آیفون است.

او در ادامه به پیامدهای منفی فراوان سناریوی دوم اشاره کرد و افزایش قاچاق مسافری، ایجاد موج بیکاری در واحدهای صنفی، کاهش چشمگیر درآمد دولت از واردات آیفون و نارضایتی مصرف‌کنندگان گوشی‌های شرکت اپل را از مهم‌ترین نتایج آن دانست.

به گفته عالیان ممنوعیت اخیر بدون ابلاغ به انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی انجام گرفته و مسئولان هنوز به پیگیری‌های این انجمن در این رابطه پاسخی نداده‌اند. او در ادامه گفت:

عدم امکان ثبت سفارش واردات آیفون به کشور تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ صرفاً در کارتابل شرکت‌های واردکننده اعلام شده و به ما، به‌عنوان انجمن واردکنندگان موبایل، هیچ مصوبه یا ابلاغیه‌ای، حتی به‌صورت شفاهی، از طرف هیچ نهادی داده نشده است. ما هم ازطریق انجمن این ممنوعیت را پیگیری کرده‌ایم اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

طبق گفته عالیان، انجمن واردکنندگان موبایل در حال رایزنی با ذی‌نفعان دولتی است و تلاش می‌کند از اعمال این محدودیت‌ها جلوگیری کند. او در این خصوص گفت: «ما تمام این پیامدها را به ذی‌نفعان دولتی گوشزد می‌کنیم و امیدواریم آن‌ها با در نظر گرفتن تمام این پیامدها تصمیم منطقی بگیرند.»

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با ذکر این نکته که تبعات اعمال ممنوعیت و محدودیت هم برای صنف و هم مصرف‌کننده بسیار سنگین خواهد بود، مهم‌ترین پیامد منفی این اقدامات را چنین توضیح داد:

در سال گذشته، حدود یک میلیارد دلار برای واردات گوشی‌های پرچم‌دار صرف شده است. اگر این ممنوعیت اعمال شود و از قاچاق هم جلوگیری نشود، در سال ۱۴۰۱ با یک میلیارد دلار گوشی قاچاق در بازار کشور مواجه خواهیم شد که تبعات بسیار سنگینی خواهد داشت.

عالیان در پایان وضعیت قیمت گوشی‌های آیفون موجود در بازار در روزهای آتی را نیز افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: «هرچند در هفته‌های اخیر گوشی‌های موبایل گران شده بودند، اما آمار امروز شرکت‌ها کاهش قیمت اندکی را نشان می‌دهد. بااین‌حال، بدیهی است که با عدم ورود گوشی‌های پرچم‌دار مخصوصاً آیفون به کشور، شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود.»

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا