zoomit

گزارش مالی مایکروسافت؛ درآمد واحد ابری جهش کرد

گزارش مالی مایکروسافت؛ درآمد واحد ابری جهش کرد

مایکروسافت در گزارش سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۵، از درآمد ۷۰٫۱ میلیارد دلاری و سود خالص ۲۵٫۸ میلیارد دلاری خبر داد. این اعداد به‌ترتیب ۱۳ و ۱۸ درصد رشد سالانه داشته‌اند و از پیش‌بینی وال‌استریت هم فراتر رفته‌اند. عامل اصلی رشد، عملکرد چشم‌گیر واحد ابری بود.

درآمد واحد خدمات ابری مایکروسافت با رشد ۲۰ درصدی به ۴۲٫۴ میلیارد دلار رسید. به‌علاوه، بخش Intelligent Cloud که شامل Azure و محصولات سرور می‌شود، با رشد ۲۱ درصدی به ۲۶٫۸ میلیارد دلار رسید.

در سه‌ماهه‌ی مالی سوم مایکروسافت، درآمد Azure به‌تنهایی ۳۳ درصد افزایش یافت. غول فناوری اهل ردموند درآمد دقیق محصولات هوش مصنوعی را منتشر نکرده، اما رشد این بخش نیز در موفقیت‌های مالی نقش داشته است.

در بخش کامپیوترهای شخصی، درآمد Windows OEM & Devices رشد ۳ درصدی داشت. این رشد تا حدی به ترغیب کاربران برای مهاجرت از ویندوز ۱۰ نسبت داده شد، اما باتوجه به بالاماندن موجودی انبار به‌دلیل نگرانی ناشی از تعرفه‌ها، این رشد هنوز محدود است. از فصل جاری، درآمد سرفیس با بخش OEM تجمیع شده است و عملکرد جداگانه‌ی آن‌ها را نمی‌دانیم.

بخش گیمینگ مایکروسافت با وجود کاهش ۶ درصدی درآمد سخت‌افزار ایکس باکس توانست درآمد کلی خود را ۵ درصد افزایش دهد. محتوای ایکس‌باکس و خدماتی مانند گیم پس با رشد ۸ درصدی همراه بوده‌اند و گیم پس پی‌سی ۴۵ درصد رشد سالانه را تجربه کرد. مایکروسافت با بیش از ۱۵۰ میلیون ساعت بازی، رکورد جدیدی در بازی ابری به‌ثبت رساند.

در حوزه‌ی نرم‌افزارهای اداری، درآمد نسخه‌ی تجاری مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های ابری ۱۱ درصد و نسخه‌ی مخصوص کاربران عادی ۱۰ درصد افزایش یافت. تعداد مشترکان عادی مایکروسافت ۳۶۵ به ۸۷٫۷ میلیون نفر رسید و ارائه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی کوپایلت با قیمت‌گذاری جدید، منجر به افزایش درآمد متوسط به‌ازای هر کاربر شد.

در نهایت، بخش‌هایی مانند ویندوز، ایکس‌باکس و تبلیغات جست‌وجو و اخبار درمجموعا درآمدی معادل نیمی از بخش ابری مایکروسافت را ثبت کردند. به‌نظر می‌رسد استراتژی تمرکز بر هوش مصنوعی، گیمینگ ابری و توسعه‌ی خدمات پلتفرمی، همچنان کلید موفقیت مالی مایکروسافت در آینده خواهد بود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا