کوسه وحشی ایتالیایی؛ ماشین ۲۰۲۶ فراری با طراحی چشمنواز معرفی شد

کوسه وحشی ایتالیایی؛ ماشین ۲۰۲۶ فراری با طراحی چشمنواز معرفی شد
فراری از Amalfi رونمایی کرد؛ کوپهای موتور جلو و چهارنفره که جایگزین مدل روما میشود. طراحی کلی بدنه تا حد زیادی از همان مدل قبلی گرفته شده؛ اما با تغییراتی در نمای جلو، طراحی کوسهای کلاسیک دههی ۵۰ و ۶۰ فراری را تداعی میکند. موتور هشت سیلندر تویینتوربوی آشنا همچنان حضور دارد، البته با قدرتی بیشتر.
آمالفی از نظر ابعاد و تناسبها، شباهت زیادی به روما دارد؛ از گلگیرهای برجستهی عقب گرفته تا دماغهی تیز و کاپوت فرمدار. طراحی «دماغهی کوسه» که پیشتر در مدلهایی مثل SF90 و 12Cilindri دیده بودیم، حالا به آمالفی رسیده و چراغهای جلو با یک نوار مشکی به هم متصل شدهاند. در بخش عقب چهار چراغ مجزا دیده میشود که دو چراغ داخلی با قطعهای تزیینی به هم وصل شدهاند.
مهمترین تغییر در فضای داخلی رخ داده؛ جایی که فراری سرانجام دکمههای لمسی فرمان را کنار گذاشته و کنترلهای فیزیکی واقعی را بازگردانده؛ دکمهی استارت لمسی حذف شده و جای آن را دکمهی فلزی از جنس تیتانیوم در سمت چپ گرفته است.
زیر کاپوت، همان موتور ۳٫۸ لیتری V8 تویینتوربو با قدرتی معادل ۶۳۱ اسببخار قرار دارد؛ ۱۹ اسببخار بیشتر از روما. گشتاور بدون تغییر مانده و همچنان ۷۶۰ نیوتنمتر است.
قدرت از طریق گیربکس هشت سرعتهی دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. فراری میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آمالفی ۳٫۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۹ کیلومتربرساعت است. افزایش قدرت به لطف میلسوپاپهای سبکتر، دقت بالاتر در ساخت بلوک موتور، روغن باکیفیتتر و بهینهسازی عملکرد توربوشارژر حاصل میشود.
آمالفی از سیستم ترمز سیمی مشابه مدلهای ۲۹۶ و 12Cilindri بهره میبرد. در عقب خودرو یک اسپویلر فعال قرار دارد که در سرعتهای زیاد بالا میآید و پایداری را افزایش میدهد. در بیشینه حالت، این باله تا ۱۰۹ کیلوگرم داونفورس (نیروی روبهپایین) در سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت تولید میکند، آن هم تنها با چهار درصد افزایش مقاومت هوا.
سیستم کنترل پایداری Side Slip Control 6.1 در آمالفی فعال است که با تحلیل پارامترهایی چون زاویهی فرمان، حرکت تعلیق و میزان چرخش بدنه، بیشینهی چسبندگی و عملکرد را در هر شرایطی تضمین میکند.
مجموعهای از سیستمهای کمکراننده (ADAS) در خودرو تعبیه شدهاند؛ از جمله کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر و کمک به حفظ خودرو بین خطوط.
مقالههای مرتبط
تاریخ دقیق تحویل اعلام نشده، اما انتظار میرود تولید تا پیش از پایان ۲۰۲۵ آغاز شود. معرفی نسخهی روباز آمالفی با توجه به ثبت نشان تجاری Amalfi Spider، دور از انتظار نخواهد بود.
با توجه به توقف تولید روما در سال ۲۰۲۴ با قیمت پایهی ۲۴۷٬۳۰۸ دلار، برآورد میشود که مدل ۲۰۲۶ آمالفی با قیمتی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار وارد بازار شود.
منبع : زومیت