کلکسیون خودروهای بیل گیتس؛ از پورشه تایکان تا تسلا

کلکسیون خودروهای بیل گیتس؛ از پورشه تایکان تا تسلا
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت که حالا بخش زیادی از زمان خود را صرف فعالیتهای بشردوستانه میکند، در دنیای خودروهای لوکس هم نامی شناختهشده است. گیتس طی سالها کالکشنی چشمگیر از خودروهای خاص گردآوری کرده که در آن مدلهای کلاسیک، اسپرت و حتی برقی دیده میشوند.
در میان خودروهای بیل گیتس، پورشه جایگاه ویژهای دارد. گیتس از طرفداران جدی این برند است و یکی از خاصترین مدلهای تاریخ پورشه یعنی ۹۵۹ نسخهی Komfort را در اختیار دارد.
خودرو افسانهای پورشه با موتور ۲٫۸ لیتری ۶ سیلندر تخت، به کمک دو توربوشارژر ۴۵۰ اسببخار نیرو تولید میکند و میتواند به سرعتی نزدیک به ۳۲۰ کیلومتربرساعت برسد. پورشه در آن زمان نسخهی اسپرت ۹۵۹ را با قدرت بیشتر و امکانات کمتر برای کاهش وزن عرضه کرده بود؛ اما گیتس نسخهی لوکستر را انتخاب کرد.
زمانی که پورشه ۹۵۹ گیتس به بندر آمریکا رسید، اجازهی ورود به خیابانها را پیدا نکرد؛ چون نه با قوانین ایمنی ایالات متحده سازگار بود و نه سن گیتس به ۲۵ سال رسیده بود که واردات آن بدون مشکل باشد.
گیتس برای سالها تلاش کرد تا مجوز رانندگی برای ۹۵۹ بگیرد و در نهایت با اعمال فشارهای حقوقی، قانون Show and Display را در آمریکا به تصویب رساند؛ قانونی که اجازه میدهد خودروهای خاص، حتی اگر با استانداردهای روز مطابقت نداشته باشند، تحت شرایط خاص وارد خیابان شوند. خودرو ۹۵۹ او بیش از یک دهه در گمرک باقی ماند.
با گذر زمان و تمرکز گیتس بر مسائل زیستمحیطی، به سمت خودروهای برقی کشیده شد. در سال ۲۰۲۰، گیتس در گفتوگویی با مارکِز براونلی، یوتیوبر مشهور، گفت نخستین خودرو برقیاش، پورشه تایکان بوده است؛ موضوعی که باعث رنجش ایلان ماسک شد.
ماسک که انتظار داشت گیتس یک تسلا بخرد، در پاسخ به پرسشی در ایکس (توییتر سابق) گفته بود صحبتهایش با گیتس «ناامیدکننده» بوده است. از آن زمان، روابط این دو میلیاردر چندان دوستانه نبود و در ماههای اخیر اختلافنظرهای سیاسیشان خبرساز شده.
مشخص نیست گیتس دقیقاً کدام نسخه از تایکان را در اختیار دارد، اما با توجه به علاقهی او به عملکرد بالا، میتوان حدس زد که یکی از مدلهای توربو یا توربو اس را انتخاب کرده باشد. این مدلها به ترتیب ۶۷۱ و ۷۵۱ اسببخار قدرت و گشتاوری تا ۱۰۵۰ نیوتنمتر دارند.
با وجود همهی ماجراهای گیتس و ماسک، شواهدی وجود دارند که نشان میدهند گیتس یک تسلا هم دارد. در گفتوگویی ویدیویی با نیل استیفنسن، دیده میشود که گیتس با تسلا مدل X در خیابانهای سیاتل رانندگی میکند.
مشخص نیست دلیل خرید مدل X چه بوده؛ اما بهنظر میرسد این تسلا، جانشینی برای ون خانوادگی قدیمی گیتس باشد. مدل X با هفت صندلی و فضای داخلی مناسب، گزینهای منطقی برای حملونقل خانوادگی بهحساب میآید.
پورشه ۹۳۰ توربو
در کنار خودروهای فعلی، برخی از ماشینهایی که گیتس در گذشته در اختیار داشته، به همان اندازه یا حتی بیشتر جذاباند. نخستین خودرو پورشهی او یک ۹۳۰ توربو مدل ۱۹۷۹ بود؛ خودرویی که به دلیل قدرت بالا و هندلینگ خاصش، هم محبوب بود و هم در صورت بیاحتیاطی، خطرناک.
موتور توربوشارژ ۹۳۰ توربو در نسخهی نهایی ۳۲۵ اسببخار نیرو تولید میکرد و بسیاری از مالکان در پیچهای تند از کنترل آن بازمیماندند. این خودرو بعدها در یک حراجی در اتریش به قیمت ۸۰ هزار دلار فروخته شد.
فورد فوکوس کوپه
یکی از سادهترین خودروهایی که گیتس تاکنون داشته، یک فورد فوکوس کوپه مدل ۲۰۰۸ است. او از این خودرو برای رفتوآمد روزانه به محل کار استفاده میکرد؛ از جمله در آخرین روز کاریاش در مایکروسافت.
مقالهی مرتبط
فوکوس موردنظر با یک پیشرانهی دو لیتری و ۱۴۰ اسببخاری، عملکردی متوسط و مصرف سوخت مناسبی داشت و نشان میدهد که گاهی حتی یک میلیاردر هم خودروهای ساده را ترجیح میدهد.
منبع : زومیت