zoomit

کاهش کارمزد شرکت‌های آنلاین فروش بلیت اتوبوس باعث ایجاد بازار سیاه می‌شود

کاهش کارمزد شرکت‌های آنلاین فروش بلیت اتوبوس باعث ایجاد بازار سیاه می‌شود

دقیقاً یک روز قبل از تعطیلات این هفته، یعنی ۲۵ بهمن، انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری استان تهران در نامه‌ای به باور شرکت‌های آنلاین فروش بلیت «دستوری»، مبنی بر کاهش کارمزد فروش آنلاین بلیت، وب‌سایت‌های آنلاین را از ارائه‌ی خدمت به مسافران منع کرد.

نامه انجمن صنفی بلیط اتوبوس مسافری به شرکت‌های آنلاین فروش بلیط آنلاین

به گفته برخی شرکت‌های آنلاین فروش بلیت این انجمن به یک‌باره در ابلاغیه‌ای خطاب به شرکت‌های آنلاین فعال در فروش بلیت اتوبوس کشور، بدون تشریح و توجیهی، اعلام کرده که کارمزد فروش از‌ طریق این سرویس‌های آنلاین باید بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد. به‌دنبال این اتفاق هم برخی از کسب‌وکارهای فروش بلیت آنلاین از جمله علی‌بابا، اسنپ‌تریپ و مستر بلیت در بیانیه‌ای اعلام کردند که به نام حقوق مسافران، کام انحصارطلبان را نباید شیرین کرد. در این بیانیه آمده است:

تصمیمی که این روزها به نام «حمایت از حقوق مسافران و شرکت‌های مسافربری» از سمت «انجمن صنفی شرکت‌های اتوبوسرانی» ابلاغ شده، ما کسب‌وکارهای آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، به‌طور جدی نگران آینده خدمات حمل و نقل اتوبوسی کرده است.

در این بیانیه تأکید شده که:

کاهش دستوری، بدون توجیه و بیش از ۵۰ درصدی کارمزد فروش محصولات از کسب‌وکارهای آنلاین این حوزه، بی‌هیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حمل‌و‌نقل و تدوین‌کنندگان آن خواهد بود؛ چراکه صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسب‌وکارهای بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آن‌ها است.

نامه انجمن صنفی بلیت اتوبوس مسافری به شرکت‌های آنلاین فروش بلیط

شکل گیری یک بازار سیاه

در همین زمینه فرید یکانی، مدیر بازرگانی اسنپ تریپ معتقد است گرفتن چنین تصمیمی باعث شکل‌گیری یک بازار سیاه آن هم در شرایطی می‌شود که در فصل سفر هستیم.

او در این مورد که چرا انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری تهران چنین تصمیمی گرفته است، به newslan می‌گوید:

من قصدم نیست نیت خوانی کنم؛ اما آنچه مسلم است این تصمیم یک عقبگرد اساسی است و بر خلاف تمام شعارها و اقداماتی است که در راستای تسهیل کسب‌وکار آنلاین انجام می‌شود. در واقع این امر بازگشت به شیوه‌های سنتی فروش بلیت است و همان دلال بازی‌ها و بازار سیاهی که در همه ایام پیک سفر شاهدش بودیم.

بر‌ اساس توضیحات او چیزی که مشخص است این موضوع است که با فروش آنلاین بلیت، صاحب ماشین از تعداد صندلی پر و خالی خود باخبر بود، مسافر به‌راحتی و با خیال آسوده خرید انجام می‌داد و نیاز نبود ساعت‌ها جلوتر به ترمینال مراجعه کند، اتوبوس سر وقت و به موقع از مبدأ حرکت می‌کرد و به مقصد می‌رسید. یکانی این سؤال را مطرح می‌کند که نفع چه کسانی در برهم زدن این تعادل و آرامش مسافر و راننده بوده است؟

اما به جز این سؤال، سؤال دیگری هم مطرح است اینکه این تصمیم انجمن صنفی چه ضرری به کسب‌وکارهای آنلاین فعال در این حوزه وارد می‌کند. یکانی در توضیح این مورد می‌گوید:

دوستانی که در فضای استارتاپی فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند راه اندازی، نگه‌داری، مارکتینگ، فروش و پشتیبانی یک سرویس فروش آنلاین ۲۴ ساعته چقدر هزینه‌بردار است و اینکه شما این سرویس را با یک درصد کمیسیون ارائه کنید با هیچ متر و معیار و منطقی توجیه‌پذیر نیست. البته که پیش‌تر هم کمیسیون ما حدود سه درصد بود و با توجه به اینکه میانگین سبد خرید اتوبوس حدود ۱۰۰ هزار تومان است اصلاً رقم قابل‌توجهی نیست. او ادامه می‌دهد که موضوع اصلی آن‌ها زیان اسنپ تریپ یا سایر OTAها نیست. مشکل اساسی نگرشی است که منجر به چنین تصمیمی می‌شود. یکانی تأکید می‌کند که وقتی آن‌ها با این دشواری فعالیت و به سختی نیروهای قابل فنی و اجرایی را مجاب به ماندن در کشور می‌کنند، تصمیم‌هایی از این دست هم آن‌ها را ناامید می‌کند هم جوانانی که در این عرصه فعال هستند.

او در باره واکنش شرکت‌های فروش بلیت آنلاین به این تصمیم انجمن توضیح داد:

ما با سایر OTA های بزرگ کشور مانند آپ، علی بابا و مستر بلیت که سهم عمده فروش آنلاین بلیت اتوبوس بر عهده دارند، تصمیم گرفتیم فعلاً فروش اتوبوس از مبدأ تهران را متوقف کنیم و البته آماده هرگونه مذاکره برای تغییر شرایط هستیم. رسالت ما ارائه خدمات مطلوب به مشتریانمان است و باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم این خدمت‌رسانی را با کیفیت مناسب و در خور شأن کاربرانمان انجام دهیم.

یکانی معتقد است وزرای گردشگری و راه باید نگاه جدی به این حوزه داشته باشند و در سطوح بعدی این فعالان انتظار دارند سازمان راهداری هم به این قضیه ورود کند و دست کم صدای آن‌ها هم شنیده شود.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا