کارشناس ارتباطات: بستههای حمایتی از شبکههای اجتماعی داخلی، پرسر و صدا و بعضاً مخرب است
کارشناس ارتباطات: بستههای حمایتی از شبکههای اجتماعی داخلی، پرسر و صدا و بعضاً مخرب است
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگویی با ایسنا گفت نیازمند مقرراتی هستیم که مسئولیت پلتفرمهای داخلی و حدود دخالت بخشهای دولتی و حاکمیتی در آن مشخص باشد، در غیر این صورت این پلتفرمها رشد نخواهند کرد: «ممکن است نیاز باشد مقررات و قوانینی تغییر کنند، به این معنا که دایره تعریف و تطبیق مصادیق ما از محتوای مجرمانه گاهی به گونهای است که این اطمینان را به کاربران نمیدهد که در فضای داخلی فعالیت کنند و لازم است برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود.»
در هفتههای گذشته و بهدنبال فیلتر اینستاگرام و واتساپ که به نظر میرسد دائمی شده، تشویق به استفاده از شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای داخلی و حمایت از آنها از سوی مسئولان بیشتر شده است. کشوری اما این حمایتها را مخرب میداند:
بستههای حمایتی مانند معافیتهای مالیاتی و اعطای تسهیلات به کاربران یا اعمال تعرفه ترجیحی پهنای باند ارزانتر برای ورود به شبکههای اجتماعی داخلی بیشتر از آنکه مفید باشند، پر سروصدا و بعضاً مخرباند چراکه درنهایت یا باید از بیتالمال برای آنها هزینه شود یا از دیگر بخشها مثل اپراتورها که عمدتاً باعث بر هم خوردن توازن اقتصادی در بخش میشود.
او درمقابل بر تأثیر حقوق مجازی کاربران و اطمینان آنها از امن بودن بسترهای داخلی برای استفادهشان از این بسترها تأکید دارد: «صیانت از حقوق مجازی کاربران و اطمینان به امن بودن استفاده آنها از بسترهای داخلی نقش بسیار و موثری در ورود به پلتفرمهای داخلی دارد. این مسئله بسیار مهم است، اینکه مردم مطمئن باشند از داده و اطلاعات آنها استفاده تجاری و غیرتجاری غیرمجاز نمیشود، نقش موثری در ورود کاربران به شبکههای اجتماعی داخلی خواهد داشت.»
در این مدت مسئولان برای تأکید بر اهمیت استفاده از پلتفرمهای داخلی، بارها از پیامرسانهای داخلی کشورهای دیگر مثال آوردهاند. کشوری در این زمینه از سیاست کره جنوبی برای استفاده مردمش از پیامرسان داخلی میگوید که با شرایط پیامرسانهای داخلی در ایران متفاوت است: «بهطور مثال در کره جنوبی اگر مردم از پیامرسانهای داخلی استفاده میکنند، همزمان به نمونههای خارجی هم دسترسی دارند و این امر در رقابت اتفاق میافتد و نکته دیگر اینکه برای پیامرسان داخلی با حضور نمونههای خارجی رقابت خوبی شکل میگیرد.»
این کارشناس فناوری اطلاعات درباره مزیتهای عمومی اپلیکیشنهایی که در کشور فعالیت میکنند میگوید: «تعدادی مزیتهای عمومی داریم که هر کدام از اپلیکیشنها که در کشور فعالیت کنند، به واسطه حضور فیزیکی که دارند میتوانند این مزیتها را به کاربران ارائه بدهند؛ تاکنون هم پلتفرمهایی که توسعه پیدا کردهاند، از این مزیتها استفاده کردهاند و شبکههای اجتماعی هم برای اینکه رشد کنند، میتوانند این کار را بکنند.» بخشی از راهکارهای بلندمدت برای استفاده از پیامرسانهای داخلی از نظر او به قوانین و مقررات برمیگردد: «به صورت بلندمدت باید قوانین به گونهای تغییر کند که اطمینان به حضور کاربران در این فضا افزایش پیدا کند و این امر بر عهده نهادهای گوناگونی مانند نهادهای تقنینی، بالادستی و نهادهای اجرایی و فرهنگی و حتی تخصصی مثل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و میتوانند در زمینه فرهنگسازی، نقش مهمی را ایفا کنند.»
کشوری معتقد است اگر میخواهند کاربران به صورت گسترده، جدی و مؤثر وارد داخلیها شوند، باید تدابیری اتخاذ شوند: «در این زمینه باید به کاربران حق انتخاب داد و این کار با اجبار موفق نخواهد بود.»