zoomit

چگونه فریزر را یخ‌زدایی کنیم؟

چگونه فریزر را یخ‌زدایی کنیم؟

یخ‌زدایی فریزر ممکن است مفهومی عجیب به‌نظر برسد؛ چراکه در اکثر مواقع فریزرها پر از یخ‌زدگی‌ هستند، اما اگر این یخ‌زدگی برای مدت طولانی باقی بماند، قطعاً بر عملکرد کلی فریزر تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به کمبود فضای ذخیره‌سازی و همچنین سوختگی برخی از قطعات منجر شود. از آنجا که قیمت یخچال فریزر در بازار نابسامان ایران به شدت افزایش یافته، می‌توانید با انجام کارهای بسیار ساده، از هرگونه مشکل و خرابی پیشگیری کنید.

یخ‌زدگی همچنین باعث گیرکردن درهای فریزر می‌شود که می‌تواند به دستگاه آسیب برساند و شما را مجبور به خرید یخچال فریزر جدید کند. علاوه بر این، هرچه فریزر یخ‌زده‌تر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و باعث افزایش رقم قبوض برق می‌شود. یخ‌‌زدایی فریزر شاید کاری سخت به‌نظر برسد، اما در واقع بسیار راحت و آسان است.

قبل از شروع یخ‌زدایی، دفترچه راهنمای فریزر را از نظر بایدها و نبایدها بررسی کنید. اگر بنا به هر دلیلی دفترچه راهنما را در اختیار ندارید، با ما همراه باشید تا در ادامه نکات لازم برای یخ‌زدایی فریزر را بررسی کنیم.

چند وقت یکبار باید فریزر را یخ‌زدایی کنیم؟

برای فریزرهایی با یخ‌زدایی دستی، بهتر است یک یا دوبار در سال یا به محض جمع‌شدن یخ به ضخامت ۰٫۵ سانتی‌متر، یخ‌زدایی را انجام دهید. اگر فریزر نوفراست (بدون برفک) یا فریزری با قابلیت یخ‌زدایی خودکار دارید، هر شش ماه یک‌بار باید آن‌ها را به‌طور عمیق تمیز کنید.

چگونه فریزر را یخ‌زدایی کنیم؟

در ابتدا جایی را برای نگهداری مواد غذایی منجمد خود پیدا کنید. به یاد داشته باشید، برخی از مواد غذایی را نمی‌توان پس‌ از یخ‌زدایی دوباره منجمد کرد؛ به عنوان مثال، گوشت خام تنها می‌تواند پخته یا منجمد شود.

محتویات را خارج کنید

اول از همه، محتویات فریزر خود را خالی کنید. کشوها یا قفسه‌های قابل جابه‌جایی را بردارید تا بعداً برای تمیز کردن آماده شوید. درصورت امکان، تمام مواد غذایی منجمد خود را در جای‌ خنک (مثل جعبه‌ یخ) نگه‌داری کنید. از این شرایط می‌توانید به‌عنوان فرصتی برای دور ریختن غذاهای تاریخ‌گذشته نیز استفاده کنید.

فریزر را برای یخ زدایی آماده کنید

همیشه قبل از یخ‌زدایی فریزر خود را از برق بکشید و خاموش کنید. این عمل روند یخ‌زدایی را تسریع می‌کند. در فریزر را کاملاً باز کنید، چراکه این‌ کار به یخ‌زدایی سریع‌تر فریزر کمک می‌کند. قفسه‌ها و کشوهای فریزر را بردارید و در سینک قرار دهید تا با مقداری آب داغ و مایع شوینده خیس شوند. در نهایت، اگر شیلنگ زه‌کشی دارید، مطمئن شوید که آن‌ها در حال تخلیه شدن در چیزی مانند سینی یا سطل هستند.

گذاشتن ظرف آب داغ درون قفسه‌های فریزر، روشی کاملاً مرسوم است. این‌ کار باعث می‌شود که هوای داخل یخچال با سرعت بیشتری گرم شود و شما می‌توانید این‌ کار را به‌مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید و بعد از آن بتوانید خیلی راحت با کاردک مخصوص یخ‌ها را از بین ببرید.

بگذارید تا یخ کاملاً آب شود

بهتر است در فریزر را برای چند ساعت یا تا زمانی که یخ کاملاً آب شود باز بگذارید. در حین یخ‌زدایی فریزر، اگر تکه‌‌هایی از یخ‌ها افتادند، قبل از اینکه به فریزر بچسبند، با حوله‌ای نمناک آن‌ها را بردارید و دور بریزید.

فریزر را تمیز کنید

در مرحله بعد، وقت آن است که پس از یخ‌زدایی، فریزر را کاملاً تمیز کنید. برای این‌ کار می‌توانید از آب گرم و صابون و یک اسفنج یا حتی اسپری‌ پاک‌کننده چند‌منظوره استفاده کنید. داخل فریزر و قفسه‌های خود را به‌خوبی تمیز کنید و مطمئن شوید که تمام گوشه‌ها و سوراخ‌ها تمیز کرده‌اید.

مکان‌هایی مانند شیارها و درزها اغلب جاهایی هستند که میکروب‌های بسته‌بندی مواد غذایی‌تان (به‌طور مثال خونابه) یا کثیفی‌های دیگر در آن زندگی می‌کنند. هرگز تمیز کردن واشر و دسته‌ را فراموش نکنید؛ سپس به تمیز کردن قسمت بیرونی فریزر بپردازید.

فراموش نکنید که درزگیر درب را هم کاملاً تمیز کنید. یک مسواک قدیمی برای این کار مفید است، فقط دقت کنید که خیلی محکم نکشید.

فریزر را خشک کنید

پس از اتمام تمیز کردن فریزر، بسیار مهم است که داخل فریزر را کاملاً خشک کنید؛ در غیر این‌ صورت، وقتی فریزر را دوباره روشن می‌کنید، آب داخل فریزر دوباره به یخ تبدیل می‌شود. از یک حوله یا پارچه، برای خشک کردن دیواره‌ها و کف استفاده کنید.

فریزر را به دمای مناسب برگردانید

اکنون که فریزر شما کاملاً تمیز و خشک شده (حتماً مطمئن شوید که کاملاً خشک است)، می‌توانید فریزر خود را دوباره روشن کنید. همیشه توصیه می‌شود قبل از بازگرداندن موادغذایی یخ‌زده خود، چند ساعت صبر کنید تا فریزر به دمای ایدئال خودش برسد. مراقب باشید مواد غذایی‌ای که دوباره در آن قرار می‌دهید هنوز یخ‌زده باشند.

بهترین روش سریع آب شدن برفک یخچال فریزر

  • یخ‌زدایی با بخارشوی
  • خراشیدن یخ با کاردک مخصوص
  • یخ‌زدایی فریزر با آب داغ
  • استفاده از پارچه‌های داغ برای یخ‌زدایی فریزر
  • یخ‌زدایی فریزر با سشوار با رعایت نکات ایمنی
  • یخ‌زدایی سریع فریزر با الکل

در ادامه این نکات‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای یخ‌زدایی فریزر این است که آن‌ را خاموش کنید و منتظر بمانید تا یخ به‌طور طبیعی یخ‌زدایی شود. اگر واقعاً نمی‌توانید آنقدر صبر کنید، می‌توانید از سشوار یا روش‌های دیگری استفاده کنید؛ البته باید خیلی مراقب باشید و نکات ایمنی را جدی بگیرید.

برای کمک به جدا شدن تکه‌های بزرگ از کناره‌های فریزر، ممکن است بخواهید آن‌ها را با یک کاردک کند و غیرتیز بتراشید.

یخ‌زدایی فریزر با بخارشوی

اگر بخارشوی دستی دارید، می‌توانید از آن برای یخ‌زدایی سریع فریزر خود استفاده کنید. بخار را به سمت یخ هدایت کنید و آن‌ را از هر مکانیزمی دور نگه‌ دارید (دستکش لاستیکی بپوشید و مراقب باشید که در طی این فرایند دست خود را نسوزانید). یخ باید خیلی سریع آب شود، بنابراین به مقدار زیادی حوله نیاز دارید تا چکه‌ها را بگیرید.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا