zoomit

چهارمین گزارش جامع سئوی ایران منتشر شد؛ رشد درآمد متخصصان و افزایش بودجه شرکت‌ها

چهارمین گزارش جامع سئوی ایران منتشر شد؛ رشد درآمد متخصصان و افزایش بودجه شرکت‌ها

تریبون به‌عنوان مقصد سئو و روابط عمومی، برای چهارمین سال پیاپی وضعیت حوزه سئوی ایران را با انتشار گزارش جامع سئو بررسی کرد.

۵۲۱ متخصص سئو پس از احراز هویت پیامکی و پاسخ به پرسشنامه آنلاین، در فرآیند گردآوری داده‌های چهارمین گزارش جامع سئوی تریبون مشارکت کردند. هم‌چنین، بهره‌گیری از ظرفیت «گروه کسب‌وکار پژوهی گوی» به‌عنوان پارتنر پژوهشی تریبون در مراحل مختلف تهیه این گزارش، به اعتبار آن افزوده است.

۷۱درصد از مشارکت‌کنندگان در پژوهش چهارمین گزارش جامع سئوی ایران آقا هستند و ۵۷درصد از آنان در شرکت‌های ‌‌B2C فعالیت می‌کنند. به‌ علاوه، ۵۳ درصد از مشارکت‌کنندگان ساکن تهران هستند و ۴۳ درصد از آنان بین ۲ تا ۵ سال سابقه کار دارند. نزدیک به نیمی از متخصصان سئوی مشارکت‌کننده زیر ۳۰ سال سن دارند.

رشد ۳۸درصدی میانگین درآمد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳

میانگین درآمد ماهانه متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ برابر ۲۹ میلیون تومان بوده است. نزدیک به ۲۰درصد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ بالای ۵۰میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند.

در سال گذشته، میانگین درآمد ماهانه مدیران سئوی آقا و خانم به‌ترتیب ۳۴ و ۳۲ میلیون تومان، میانگین درآمد ماهانه کارشناسان ارشد سئوی آقا و خانم به‌شکل یکسان ۳۰‌‌ میلیون تومان و میانگین درآمد ماهانه کارشناسان سئوی آقا و خانم ۱۹ و ۱۷ میلیون تومان بوده است.

هم‌چنین، میانگین درآمد متخصصان سئوی یک‌شغله، دوشغله و سه‌شغله در سال ۱۴۰۳ به‌ترتیب ۲۷، ۲۹ و ۳۶ میلیون تومان بوده است. 

میزان سابقه کار در حوزه سئو با درآمد همبستگی مثبت دارد. برای نمونه بیشترین میزان درآمد ماهانه در حوزه سئو به متخصصان سئو با بیش از ۱۰ سال سابقه کار اختصاص دارد. این متخصصان به‌شکل میانگین ۴۷ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

هم‌چنین، بیشترین درآمد در حوزه سئو به متخصصان ساکن پایتخت اختصاص دارد. متخصصان سئوی ساکن پایتخت، کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرهای کوچک به‌شکل میانگین به‌ترتیب ۳۲، ۲۷، ۲۰ و ۲۴ میلیون تومان درآمد ماهانه دارند.

۲۸درصد از فریلنسرهای سئوی ایران درآمد ارزی دارند

فصل سوم چهارمین گزارش جامع سئوی تریبون به بررسی وضعیت فریلنسرها، مشاوران سئو و متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌ها می‌پردازد.

 ۵۱درصد از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌ها و فریلنسرها و مشاوران سئو اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۳ بودجه کارفرمایان با افزایش همراه بوده است. در سال ۱۴۰۳ بزرگترین دلیل قطع همکاری کارفرمایان با آژانس‌های سئو «انتظار نتیجه گرفتن در کوتاه مدت» و بزرگترین انتظار کارفرمایان از متخصصان سئو «افزایش فروش» بوده است.

در سال گذشته،‌ «معرفی‌شدن از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی»، بزرگترین راه جذب پروژه سئو از سوی متخصصان سئو بوده است. ۵ درصد از متخصصان سئو به‌ شکل هم‌زمان بیش از ۲۰ پروژه را مدیریت می‌کنند و ۲ درصد از متخصصان سئو به شکل هم‌زمان بیش از ۵ پروژه سئوی بین‌المللی دارند.

افزایش بودجه سئوی ۶۴درصد شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳

۵۷درصد از متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ در شرکت‌های B2C فعالیت داشته‌اند و «فروشگاه‌های اینترنتی» بیشترین متخصصان سئو را در خود جای داده‌اند.

مهمترین انتظارات شرکت‌ها از تیم داخلی سئو به‌ترتیب، «بهبود رتبه کلمات کلیدی»، «افزایش فروش»، «افزایش ترافیک»، «افزایش آگاهی از برند»، «تولید لید» و «لینک‌های بیشتر» بوده است.

براساس اعلام مدیران سئوی شاغل در شرکت‌ها، «استعداد و اشتیاق یادگیری»، «سطح دانش سئو»، «روحیه تحقیق و یادگیری»، «تجربه عملی»، «سازگاری و انطباق» و «مهارت‌های نرم»، به‌ترتیب با اولویت‌ترین مهارت‌های مد نظر آنان برای استخدام متخصص سئو است.

بودجه ناکافی بزرگترین چالش متخصصان سئو است

متخصصان سئو ۳ تهدید بزرگ سئو در ۲ سال آینده را به‌ترتیب «تغییر رفتار کاربران به واسطه پیشرفته‌ترشدن هوش مصنوعی»، «سخت‌تر شدن رقابت برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» و «آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل» دانسته‌اند.

با این وجود مانند سال ۱۴۰۲، در سال ۱۴۰۳ نیز ۴۹ درصد از متخصصان سئو تغییرات الگوریتم‌های گوگل را کمک‌کننده و بسیار کمک‌کننده دانسته‌اند. از دیدگاه متخصصان سئو «تطابق با تغییرات الگوریتم‌های اصلی گوگل»، «تحلیل و آنالیز» و «سئوی خارجی و استراتژی لینک‌سازی»، به ترتیب سه فعالیت سخت در حوزه سئو هستند.

«بهبود رتبه کلمات کلیدی»، «افزایش ترافیک ارگانیک» و «افزایش فروش» به‌ترتیب سه معیار اصلی متخصصان سئو برای سنجش میزان موفقیت‌شان در سال ۱۴۰۳ بوده است. آنان باور دارند که «تولید محتوای مفید و باکیفیت»، «فاکتورهای سئوی تکنیکال» و «فاکتورهای سئوی داخلی»، به‌ترتیب سه عامل اصلی رتبه‌بندی‌ سایت‌ها از سوی گوگل در سال گذشته بوده است.

با وجود این، پیش‌بینی آن‌ها از تعیین‌کننده‌ترین عومل رتبه‌بندی سایت‌ها در ۲ سال آینده به‌ترتیب «تجربه کاربری»، «تلفیق فناروی‌های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو»، «محتوای People-first content، عناصر غنی مانند اینفوگرافیک، پادکست، ویدئو»،  خواهد بود.

«رپورتاژ آگهی بدون تگ تبلیغاتی»؛ موثرترین روش لینک‌سازی خارجی سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۳ متخصصان سئو به‌ترتیب از «رپورتاژ آگهی»، «بک لینک»، «Link earning به‌جای Link Building  (مانند تولید محتوای مفید در قالب متن، ویدیو و اینفوگرافیک)»، «پست مهمان» و «انتشار لینک در مقالات برتر گوگل»، بیشترین استفاده را برای لینک‌سازی خارجی انجام داده‌اند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا