چرا کسبوکارهای حوزهی آموزش به سمت پلتفرمهای ابری VOD میروند؟

چرا کسبوکارهای حوزهی آموزش به سمت پلتفرمهای ابری VOD میروند؟
در این بررسی بیشترین استفاده را براساس نوع فعالیت در گروههای پلتفرم حوزههای پخش زندهی ویدیویی، پلتفرمهایی با امکان بارگذاری محتوا از سوی کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کردیم. کسبوکارهای حوزهی Stream با بیشترین سهم (۴۵درصد)، بعد از آن کسبوکارهای ورزشی با سهم ۲۱درصد، اخبار با ۱۹درصد و آموزش با سهم ۹درصدی بعد از این تقسیمبندیها قرار گرفتند.
سهم آموزش در میان حوزههای مختلف مشتریان آروان، میتواند نشان از همراستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویدیوی آروانکلاد دقیقا همان تناسبی از مصرف حوزهی آموزش را نشان میدهند که در شرکتهای بزرگ تجاری بزرگ جهان وجود دارد.
اشکان عبدالملکی، مدیر محصول پلتفرم ویدیوی آروانکلاد، با توجه به اهمیت سهم روبهافزایش این محصول در کسبوکارهای کشور گفت:
«تیم ما با رویکردی جدید وارد سال ۱۴۰۴ میشود؛ یعنی میخواهیم از یک پلتفرم ویدیویی به یک پلتفرم هوش مصنوعی برای مدیا (AI Platform For Media) تبدیل شویم. این رویکرد به ما کمک میکند تا با بهرهگیری از هوش مصنوعی بتوانیم علاوهبر بهبود زمان ورود به بازار (Time To Market)، هزینههای عملیاتی کاربرانمان را هم کاهش بدهیم.
– اشکان عبدالملکی، مدیر محصول پلتفرم ویدیوی آروانکلاد
عبدالملکی در ادامه به یک مثال اشاره کرده و میگوید: «برای نمونه، اضافه کردن زیرنویس براساس زبان فایل ویدیویی، ترجمه به زبان انگلیسی، اضافه کردن توضیحات خودکار به کمک هوش مصنوعی و تگ براساس نوع محتوا، اصلیترین قابلیتهای سرویس VOD آروانکلاد در نسخهی سال آیندهاش است. علاوهبر این قابلیتها، Player اختصاصی ما هم از ویژگیهایی است که در راستای گروه مشتری آموزشی به آن اضافه میشود؛ قابلیتهایی مثل Dual Screen, کارتها بهعنوان Quiz و…».
چرا از نظر اقتصادی برای حوزهی آموزش مهم است؟
فناوریهای ابری با مجموعه محصولات و خدماتی که در اختیار نهادهای آموزشی قرار میدهند به آنها کمک میکنند تا بدون نیاز به سرمایهگذاری سختافزاری و صرف منابع برای توسعهی برخی نرمافزارها، در توسعهی کسبوکار آموزشی مقیاسپذیر و انعطافپذیر باشند.
مانند تمام امکانات و مزایایی که صنعت کلاد برای کسبوکارها و کاربران نهایی آنلاین فراهم میکنند، پلتفرمهای ویدیو هم میتوانند این مزایا را برای محصولات و کسبوکارهای آموزشی ایجاد کنند؛ مانند مقیاسپذیری، انعطافپذیری، مدیریت دادهها، بهبود و مدیریت هزینهها.
بهعلاوه ویژگی نسلهای جدید AIReached شدن پلتفرمهای ویدیویی مبتنیبر هوش مصنوعی، برای دیجیتالمارکترها و کسانی که در حوزهی آموزش و تولید محتوای ویدیویی فعالیت میکنند، بسیار مهم است. آنان میتوانند با سرعت و کیفیت بیشتری مواردی مانند زیرنویس هوشمند، واترمارک و… را با مدیریت دستیار هوش مصنوعی روی پلتفرمهای ویدیو اعمال کنند و زمان آزادهشدهی این موارد را به توسعهی کسبوکارشان اختصاص دهند.
در ادامه به چگونگی صرفهی اقتصادی این محصول در حوزهی آموزش میپردازیم:
بهرهوریهای عمومی:
مدیریت هزینه عاملی حیاتی است که در مدل قیمتگذاری محصولات ابری در کسبوکارهای آموزشی مصداق دارد؛ یعنی ارایهدهندگان خدمات ابری اغلب با مدلهای قیمتگذاری پرداخت بهاندازهی مصرف (pay as you go) هزینهها را بر اساس استفاده محاسبه میکنند.
بهرهوریهای اختصاصی:
مجموعه محصولات ابری از جمله پلتفرمهای ویدیو و پخش زنده، سرور ابری، فضای ذخیرهسازی ابری، AI و… با فراهم آوردن زنجیرهای از ارزشها و پاسخ به نیازهای متنوع به کسبوکارهای حوزهی آموزش کمک میکنند:
- کمک به تولید محتوای ویدیویی: پلتفرمهای ویدیویی، همکاریها و ارتباطات بهتری را بین دانشآموزان، معلمان و مدیران فراهم میکنند؛ ابزارهایی مانند کنفرانس ویدیویی، پلتفرمهای همکاری آنلاین و کلاسهای درس مجازی از تجربهی یادگیری تعاملی و جذاب، پشتیبانی میکنند.
- افزایش تجربهی یادگیری شخصیسازیشده؛ Generative Ai با ایجاد محتوای اصلی و بهبود تجزیه و تحلیل دادهها، حوزهی کسبوکارهای آموزش را بهطور کلی متحول میکند. این روند، تجربهی یادگیری شخصیسازیشده را افزایش میدهد و ادغام آن در پلتفرمهای مبتنیبر ابر و وظایف اداری را کارآمدتر می کند.
- یادگیری چندگانه و از راه دور؛ علاوهبر اینها، روندهایی مانند فناوری واقعیت افزوده (XR)، یادگیری ترکیبی و از راه دور، یادگیری شخصی، آموزش مبتنیبر شایستگی و محاسبات بدون سرور نیز فرصتهای رشد این بازار را توسعه میدهند.
- افزایش بهرهوری و تمرکز؛ سرور ابری با تجمیع و یکپارچهسازی این فرآیندها، کارایی و بهرهوری موسسات آموزشی را افزایش میدهند.
- امنیت داده؛ سیستمهای متمرکز در فضای ذخیرهسازی ابری، امکان مدیریت، تجزیه و تحلیل دادهها را بهبود میبخشند. موسسات میتوانند حجم بالایی از دادهها را جمعآوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل کنند و بینشی دربارهی عملکرد دانشپذیران، تخصیص منابع و کارایی عملیاتی به دست آورند. در واقع این رویکرد دادهمحور، تصمیمگیری و نتایج آموزشی را افزایش میدهد. بهعلاوه، موسسات آموزشی حجم وسیعی از دادههای حساس از جمله اطلاعات شخصی دانشآموزان، معلمان و کارکنان را مدیریت میکنند. راهکارهای ابری با افزایش امنیت هم در این بخش میتوانند نقش موثری برای کاربران نهایی بازی کنند.
منبع : زومیت