پیوند گذشته و آینده؛ جنسیس از شاسیبلند مفهومی و چشمنواز X Gran Equator رونمایی کرد

پیوند گذشته و آینده؛ جنسیس از شاسیبلند مفهومی و چشمنواز X Gran Equator رونمایی کرد
جنسیس بار دیگر با معرفی مدل مفهومی تازه، امیدها را برای عرضهی نسخهای تولیدی زنده کرد. مدل مفهومی جدید X Gran Equator مسیری کاملاً متفاوت را دنبال میکند. این خودرو که شاید روزی به رقیب ریویان R1S یا مرسدس بنز G کلاس تبدیل شود، در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد.
جنسیس بهصراحت اشاره نکرده که با خودرویی برقی روبهرو هستیم؛ اما کفِ کاملاً پوشیده و نبود خروجی اگزوز نشان میدهد موتور درونسوزی در کار نیست. X Gran Equator، خودرویی بین استیشن و شاسیبلند بهنظر میرسد و یادآور کانسپت Steppenwolf آئودی از حدود ۲۵ سال پیش است.
به گفتهی جنسیس، X Gran Equator «چارچوبهای سنتی شاسیبلندها را بهچالش میکشد» و از درِ پشتی دوبخشی بهره میبرد؛ قابلیتی کاربردی که این روزها کمتر در خودروها دیده میشود.
خودرو مفهومی جدید جنسیس کاملاً متفاوت از مدل Neolun است که سال گذشته رونمایی شد و پیشنمایشی از GV90 بهشمار میرفت. جنسیس بار دیگر به زبان طراحی خاص خود یعنی «دو خط نوری» وفادار مانده و دو نوار نورانی در پهنای گلگیرها کشیده شدهاند. همهچیز در X Gran Equator بزرگ و اغراقشده است؛ از جمله رینگهای ۲۴ اینچی beadlock.
طبیعتاً رینگهای غولپیکر برای مسیرهای آفرودی چندان مناسب نیستند، اما در خودروهای مفهومی اغراق در طراحی امری رایج است. در صورت تولید نهایی، احتمالاً رینگهایی کوچکتر و مناسبتر برای رانندگی خارج از جاده استفاده خواهند شد.
بهجای سقف شیشهای یکتکه، در X Gran Equator از طراحی چهارتکه استفاده شده که شباهتهایی با چیدمان سقف دوتکهی گرنادیر اینئوس دارد. دستگیرهی درهای جلو، داخل در مخفی میشوند، اما برای دسترسی به درهای عقب باید دکمهای کوچک روی ستون C را فشار داد.
در فضای داخلی، جنسیس برخلاف بسیاری از خودروسازان که به نصب یک تبلت بزرگ اکتفا میکنند، گذشته و آینده را با هم ترکیب کرده است.
خبری از نمایشگر مرکزی بزرگ نیست و در عوض، چهار صفحهنمایش دیجیتال در میانهی داشبورد قرار گرفتهاند و سه نمایشگر گرد کوچکتر جلوی راننده، نقش کیلومترشمار و سایر ابزارها را ایفا میکنند. در کنسول میانی چند دکمهی فیزیکی تعبیه شده که یکی از آنها مربوطبه حالت آفرود است.
جنسیس، X Gran Equator را بهعنوان خودرویی چهارنفره طراحی کرده و در میان صندلیها کنسولهای مرکزی با دستگیرههای بزرگ قرار داده که روی ستونهای B و سمت سرنشین جلو نیز دیده میشوند. دستگیرهی درها در موقعیتی غیرمعمول و پایینتر تعبیه شده و بهجای جعبهداشبورد سنتی، از دو محفظهی بنددار چرمی استفاده شده است.
مقالههای مرتبط
جنسیس تأکید کرده که X Gran Equator هنوز برای تولید نهایی تأیید نشده است؛ اما برخی ویژگیهای آن مانند درِ پشتی دوتکه و باربند سقفی احتمال دارد در مدلهای تولیدی آینده استفاده شوند.
منبع : زومیت