zoomit

راز کندکردن پیری احتمالا در هماهنگ‌سازی ساعت‌های متعدد بدن نهفته است

راز کندکردن پیری احتمالا در هماهنگ‌سازی ساعت‌های متعدد بدن نهفته است

تحقیق جدید، دو مطالعه‌ی تکمیلی را که به‌طور هم‌زمان منتشر شده‌اند پوشش می‌دهد. محققان در نخستین مطالعه‌ی خود از موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند تا نشان دهند که چگونه بازگرداندن هماهنگی بین ساعت‌های مغز و عضله، از تحلیل‌رفتن عضلات و ازدست‌دادن قدرت و عملکرد عضلانی محافظت می‌کند.

ساعت پوست موش‌ها برای داشتن عملکرد صحیح به ساعت مرکزی بدن آن‌ها متکی بود

محققان در مطالعه‌ی دوم خود به بررسی ساعت شبانه‌روزی پوست موش‌ها پرداختند. در مطالعه‌ی دوم نیز ساعت پوست موش‌ها برای داشتن عملکرد صحیح به ساعت مرکزی بدن آن‌ها متکی بود و بدون تنظیم این ساعت، عملکردهایی مانند تکثیر DNA در زمان‌های اشتباه اتفاق می‌افتاد.

تحقیق اخیر نشان داد که ساعت‌های محیطی تا حدودی استقلال دارند و هنوز هم می‌توانند در کنار پیگیری چرخه‌های ۲۴ ساعته، بخش کوچکی از عملکرد سلول را مدیریت کنند. علاوه‌بر این محدودکردن زمان تغذیه‌ی موش‌ها به زمان‌های خاصی از روز، در غیاب ساعت مغزی به ساعت‌های محیطی کمک می‌کند تا خود را به تنهایی بهتر مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید

ازنار بنیتا از موسسه‌ی تحقیقات زیست‌پزشکی بارسلون اسپانیا می‌گوید: «دیدن این موضوع که چگونه هماهنگی بین مغز و ساعت‌های شبانه‌روزی محیطی نقش مهمی در سلامت پوست و ماهیچه‌ها ایفا می‌کنند بسیار جالب است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که ساعت‌های محیطی به‌تنهایی در انجام اساسی‌ترین عملکردهای بافتی مستقل هستند.»

هر ریتم‌ شبانه‌روزی که درطول ۲۴ ساعت و در بدن ما اتفاق می‌افتند، کلید بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی مانند خواب و هضم مواد غذایی است. هنگامی‌که این ریتم با اتفاق‌هایی مانند جت لگ (پرواززدگی) یا شیفت‌های شبانه مختل می‌شوند، ممکن است اثرات منفی جدی روی سلامتی ما داشته باشند.

ماهیچه‌ها، پوست و سیستم عصبی مرکزی همگی با افزایش سن فرسوده می‌شوند؛ درحالی که محققان بر این باور هستند که پژوهش‌های آن‌ها از پتانسیل کمک به حفظ عملکرد فیزیکی بدن در آینده برخوردار است. مونوز-کانووس می‌گوید: «گام بعدی شناسایی عوامل سیگنال‌دهی دخیل در این تعامل با درنظرگرفتن کاربردهای درمانی بالقوه است.»

نتایج پژوهش‌ها در ژونال‌های ساینس و سل استم سل منتشر شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا