فناوری

پنج ماده غذایی که ممکن است بر اثر تغییرات اقلیمی به کلی نابود شود

پنج ماده غذایی که ممکن است بر اثر تغییرات اقلیمی به کلی نابود شود

بر اساس گزارش وب‌سایت انگلیسی Green Queen، ممکن است در چند سال آینده به خاطر تغییرات آب و هوا، از خشکسالی گرفته تا افزایش دما، دیگر نتوانیم از برخی غذاهای مورد علاقه خود لذت ببریم.

۱. شکلات
به دلیل تغییرات آب و هوایی، گیاه کاکائو ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل از بین برود. در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد شکلات جهان از دو کشور ساحل عاج و غنا تهیه می‌شود. این گیاه نسبت به تغییرات محیطی حساس است و به همین علت فقط در مناطق نزدیک به خط استوا یافت می‌شود. دانشمندان می‌گویند در سال‌های آینده رشد دانه‌های کاکائو به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی که می‌تواند دما را افزایش داده و بارندگی، رطوبت و نور خورشید را تغییر دهد، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

۲. موز
در مطالعه‌ای که اخیرا توسط دانشگاه اکستر انجام شد، گفته شده که موز ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به دلیل شرایط نامطلوب آب و هوایی از فهرست تولیدات  ۱۰ کشور حذف شود. اگرچه تولید این میوه از سال ۱۹۶۱ افزایش یافته است، اما به دلیل افزایش دما، گرم شدن کره زمین و سیل یا کم‌آبی مکرر این مشکلات تشدید خواهد شد. موز نه تنها در آمریکای جنوبی، بلکه در آسیا نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود هند که بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده موز در جهان است و همچنین فیلیپین در دهه‌های آینده از کاهش محسوس بهره‌وری موز رنج ببرند.

۳. برنج
بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) افزایش دما، افزایش سطح آب دریاها و تغییر الگوی بارندگی به دلیل تغییرات آب و هوایی جهانی منجر به کمبود منابع آب و زمین می‌شود که تأثیر زیادی بر کشت برنج خواهد داشت. بر اساس گزارش مجله GreenQueen، این امر به ویژه آسیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، جایی که زمین مساعد برای کشت محصولات برنج ممکن است در قرن آینده بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

۴. قهوه
ممکن است نوشیدنی محبوب صبحگاه تا سال ۲۱۰۰ به طور کلی از رژیم غذایی ما حذف شود چرا که ۵۰ درصد از زمین‌های مورد استفاده برای کشت قهوه دیگر تا سال ۲۱۰۰ قابل کشت نخواهد بود. بیش از هر زمان دیگری، اکوسیستم با از دست دادن غیرقابل برگشت تهدید می‌شود و مطالعه ای که در مجله Science Advances منتشر شده است بیان می کند که انواع محبوب قهوه در معرض تهدید هستند، از جمله قهوه عربیکا که ۶۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

۵. سیب زمینی
تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای کشت سیب زمینی به شمار می رود، زیرا افزایش دمای همراه با بالا آمدن سطح دریا باعث می‌شود کشاورزان سیب زمینی به سمت ارتفاعات بالاتر در پرو، بزرگترین تولید کننده سیب زمینی آمریکای لاتین حرکت کنند.

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا