«پروژه قرن» بیامو: باتریهایی با برد بیشتر، شارژ سریعتر، هزینه کمتر

«پروژه قرن» بیامو: باتریهایی با برد بیشتر، شارژ سریعتر، هزینه کمتر
بیامو میگوید باتریهای نسل قبل قابلاعتماد هستند، اما نقطهضعفی اساسی دارند: مشکل تعمیرپذیری. در صورت بروز مشکل در یک سلول امکان تعویض انفرادی آن وجود ندارد و باید کل بستهی باتری که بخش عمدهای از ارزش خودرو را تشکیل میدهد، تعویض شود. مسلماً این فرایند پرهزینه و غیراقتصادی است.
باتریهای جدید بیامو از برد، سرعت شارژ و چگالی بیشتری برخوردارند و با هزینهی کمتری تولید میشوند
باتریهای Gen6 سبکتر، کوچکتر و کارآمدتر طراحی شدهاند و ازآنجاکه مانند باتریهای تسلا استوانهایشکلاند، در صورت خرابی میتوان آنها را بهصورت جداگانه تعویض کرد.
فرایند نصب باتریها در دو مرحله صورت میگیرد: سلول به بسته (Cell to Pack) و پک به بدنهی باز (Pack to Open Body). درواقع باتریهای Gen6 پیش از ساخت بقیهی قسمتهای دیگر و در مرحلهای که خودرو هنوز یک اسکلت فلزی اولیه است، در خودروهای نویه کلاسه نصب میشوند. به عبارتی بهجای اینکه باتری را مانند یک چمدان به زیر خودروی کاملشده پیچ کنند، آن را به بخشی جداییناپذیر از کف خودرو تبدیل میکنند.
این طراحی نوآورانه نهتنها وزن خودرو را کاهش میدهد، بلکه استحکام بدنه را هم بیشتر میکند. واحد کنترلر باتری هم زیر صندلی عقب پنهان میشود و بخش مهمی از معماری ۸۰۰ ولتی خودرو را تشکیل میدهد.
در سیستم جدید پیشرانه، امکان تعویض سلولهای باتری بسیار آسانتر است
از طرف دیگر در این باتریها تمامی قطعات الکتریکی پیچیدهی بین سلولها حذف شده که تعویض سلولهای معیوب و بازیافت آنها را بسیار آسانتر میکند؛ زیرا تمام مجموعه بستههای باتری توسط واحد کنترل انرژی مستر مدیریت میشود.
این باتریها ساختار جالبتوجهی دارند: لایههای نازک مسی که با مواد شیمیایی ویژهای پوشانده شدهاند، بهدقت و با ظرافت رول میشوند، سپس با درپوشهای محکم بسته شده و با الکترولیت پر میشوند.
بیامو باتریهای Gen6 را در دو سایز استاندارد تولید میکند: ۴۶۹۵ و ۴۶۱۲۰ (۴۶ میلیمتر قطر و ۹۵ یا ۱۲۰ میلیمتر ارتفاع). این شرکت میگوید پک جدید با اتصال به شارژر سریع DC میتواند تنها در مدت ۱۰ دقیقه برای برد ۳۰۰ کیلومتری شارژ شود.
بهلطف طراحی مسطحتر بستهی باتری، نصب آنها در تمام مدلهای خودرو؛ حتی مدلهای ارزانتر آسان خواهد شد، هرچند شرکت هنوز بهروشنی اعلام نکرده است که این فناوری تا چه حد قیمت نهایی خودرو را کاهش میدهد.
بیامو قصد ندارد به یک تولیدکننده باتری تبدیل شود
همچنین بیامو قصد دارد با همکاری شرکت SK tes باتریهای خودروهای برقی قدیمی را بازیافت و آنها را به فلزات باکیفیتی تبدیل کند که میتوانند در باتریهای جدید به کار گرفته شوند. هدف نهایی این است که باتریها در یک فرایند زنجیرهای، داخل شرکت تولید شوند.
در دنیای خودروسازی، توسعهی فرمول شیمیایی باتری و فرایندهای تولید آن در داخل شرکت، امری نادر و غیرمعمول به شمار میرود و حتی عجیبتر اینکه بیامو اعلام میگوید که قصد ندارد به یک تولیدکننده باتری تبدیل شود. این شرکت میگوید پیشنهادهایی برای تولید فناوری باتری برای سایر صنایع مانند هوافضا دریافت کرده، اما آنها را نپذیرفته است.
منبع : زومیت