zoomit

پرشتاب‌ترین ماشین ایرانی؛ سورن پلاس توربو گازسوز رونمایی شد

پرشتاب‌ترین ماشین ایرانی؛ سورن پلاس توربو گازسوز رونمایی شد

جدیدترین نسخه‌ی آزمایشی سورن پلاس توربو گازسوز در حاشیه‌ی دومین همایش قوای محرکه‌ی نوین، در معرض دید عموم قرار گرفت.

ایران خودرو می‌خواهد سورن پلاس توربو گازسوز را طی چند ماه آینده به تولید انبوه برساند؛ خودرویی که گفته می‌شود با هدف ارائه‌ی قدرت و شتاب بیشتر در میان خودروهای مجهز به پیشرانه‌‌ی ملی طراحی شده است.

پیشرانه‌ی EF7TC-CNG؛ قدرت بیشتر با سوخت گاز

سورن پلاس توربو گازسوز به پیشرانه‌ی EF7TC-CNG مجهز است؛ موتوری که به‌طور ویژه برای استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) بهینه‌سازی شده و روی راندمان بالا، کاهش آلایندگی و صرفه‌جویی در هزینه‌ی سوخت تمرکز دارد.

پیشرانه در حالت استفاده از CNG، قدرت ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را در اختیار راننده می‌گذارد. در حالت بنزینی، قدرت به ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور به ۱۸۰ نیوتن‌متر محدود می‌شود.

برای کاهش هزینه‌های نهایی، موتور این مدل بر پایه‌ی نمونه‌ی EF7 توربو معمولی ساخته شده و برخی ویژگی‌های نسخه‌ی پلاس مانند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را ندارد. با این حال، برای سازگاری کامل با سوخت گاز، قطعات حیاتی مانند میل‌لنگ، پیستون و سوپاپ‌ها دستخوش تغییر شده‌اند.

راندمان، بُرد و ارتقای فنی

سورن پلاس توربو گازسوز در مقایسه با حالت بنزینی قدرت بیشتری ارائه می‌دهد و مصرف سوخت و آلایندگی‌اش به‌شکل محسوسی کمتر است. میزان انتشار دی‌اکسیدکربن این خودرو، مطابق با استاندارد NEDC، به تنها ۱۲۴ گرم‌برکیلومتر می‌رسد.

مخزن ۱۰۰ لیتری گاز، امکان پیمایش تقریباً ۳۸۰ کیلومتری را در حالت گازسوز فراهم می‌کند. با پربودن همزمان باک بنزین و گاز، بُرد کلی خودرو به حدود ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد که برای سفرهای بین‌شهری بسیار کاربردی است.

نسبت تراکم موتور EF7 توربو گازسوز روی ۱۱٫۷ تنظیم شده و برای انتقال بهینه‌‌ی قدرت از گیربکس دستی ۶ سرعته استفاده شده است.

به‌دلیل افزایش توان موتور، سیستم ترمز خودرو تقویت شده و از پمپ خلاء برقی بهره می‌برد. همچنین، جعبه‌فرمان از نوع هیدرولیکی به کمکی برقی (EPS) تغییر کرده تا کنترل خودرو بهتر شود.

زمان عرضه و امکانات رفاهی

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، هیچ تفاوتی میان این مدل و تیپ فعلی سورن پلاس دوگانه‌سوز وجود نخواهد داشت. این خودرو با رعایت استانداردهای ۸۵ گانه‌ی اجباری، به آپشن‌هایی نظیر مالتی‌مدیا، کروز کنترل، صندلی‌های برقی، آینه‌های تاشو برقی و تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک مجهز خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط

ایران خودرو می‌گوید تولید انبوه این محصول از بهار ۱۴۰۵ آغاز می‌شود و با «قیمتی رقابتی» در رده‌ی پایین سبد محصولات این شرکت به بازار عرضه خواهد شد.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا