مديريت ICT

وزیر توجیه

وزیر توجیه

زارع‌پور دربـاره انتقاد مــردم از ســرعت اینترنت در کشـور گفت: بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلترشکن‌هاســت؛ البته در این ایام حملات بســیار شدیدی را هم اصطلاحاً به آن منع سرویس گفته که می‌شود، داشتیم که بسیاری از آن‌ها در وزارت ارتباطات دفع می‌شود اما ممکن است بر تجربه کاربری مردم تاثیرگذار باشد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات به یکی از پرحاشیه‌ترین وزرای دولت ســیزدهم تبدیل شده اسـت، بیشتر به دلیل پاســخ‌هایی اســت که درباره اینترنت و موارد مربوط به آن می‌دهد. مثلاً شهریور امسال که اینترنت با اختلال گســترده همراه شد و پلتفرم‌های بســیاری فیلتر شـدند به جای پاسخگویی درباره دلایل فیلترینگ یا اشــاره به زمان رفع فیلتر فقط به این نکتــه تاکید کرده که فیلتر شبکه‌های اجتماعی به وزارت ارتباطات مربوط نیســت و نهادهای امنیتی بانی وضع موجود هستند.
البته این پاسخی است که او در سه ماه گذشته داده و به نظرمی‌رسد خیال زارع‌پور در این سه ماه با انداختن گناه به گردن نهادهای امنیتی راحت شـده اسـت؛ زیرا بـا روی کار آمدن دولت سیزدهم و وزیر شدن عیسی زارع‌پور کاربران فضای مجازی بارها نسبت سرعت کند اینترنت انتقاد کردند اما زارع‌پور پایین بودن سرعت اینترنت را انکار می‌کرد و می‌گفت با توجه به داده‌های سـایت اسپید تست، سرعت اینترنت در ایران افزایش داشته است.

با این حال هر چه او انکار می‌کرد کاربران در فضای مجازی، واقعیت را با کندی اینترنت بیشتر درک می‌کردند. حالا اما از شهریور امسال که دو شـبکه اجتماعــی اینسـتاگرام و واتس‌آپ به طور کامل فیلتر شدند اعتراض‌های فراوانی زمینه نابودی‌ کسب‌ و کارهای اینترنتی شکل گرفت که البتــه نتیجه‌ای هم به همراه نداشت، هفته پیش یکی از شدیدترین اختلالات در فضای مجازی به وجود آمد و کاربران که حالا سه ماه است با فیلترشکن و وی‌پی‌ان از پلتفرم‌های مورد علاقه خود اســتفاده می‌کنند بســیار ناراضــی بودند؛ زیــرا حتی فیلترشکن‌ها هم هفته پیش از دسترس خارج شده و امکان اســتفاده از آنها نبود.

در این میان عیسی زارع‌پور اختلال را جزئی اعلام کرد. در این میان به نظر می‌رسد که وزیر ارتباطات به دنبال رونق بخشــیدن به پلتفرم‌های داخلی است، گرچه از سه‌‌ماه گذشته تاکنون آنقدر که استفاده از فیلترشکن‌ها صعودی بوده،کاربران آنچنان تمایلی برای کار با شبکه‌های اجتماعـی داخلی از خــود نشـان نداده‌اند. بــا این حال او دیروز گفته اســت: در رابطــه با این پیام‌رســان‌ها،کار ویــژه‌ای در حــال انجام است و آن تا دهه فجر اسـت. به این ترتیب مثلاً اتصال تمام این پیام‌رسان‌ها به یکدیگر اگر فـردی از پلتفرم بله استفاده می‌کند، می‌تواند به فردی که از پلتفرم ایتا استفاده می‌کند، پیام بدهد.
وی افزود: ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعـات از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که دو کار بزرگ برای پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی مخصوصاً حوزه پیام‌رسان شبکه اجتماعی انجام دهیم تا بتوانند با نسخه‌های خارجی رقابت‌کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اولین اقدام این بود که پلتفرم‌های داخلی بتوانند قابلیت‌های خود را ارتقا دهند،سرعت و کیفیت داشته باشند و مزیت‌های جدیدی برای آن‌ها ایجاد کنیم که در پلتفرم‌های خارجی وجود ندارد.

زارع‌پور بیان کرد: در آیین‌نامه حمایت دولت از کسب‌ و کارهای اقتصاد دیجیتال، حمایت‌هایی برای سکوهای داخلی پیش‌بینی شده است که در این رابطه می‌توان به معافیت مالیاتی و مزایایی که از استقرار در پارک‌های علــم و فناوری نصیب آنها می‌شود، اشاره کرد.
او همچنین درباره معافیت‌های مالیاتی کسب‌ و کارهای فعـال در پلتفرم‌های داخلی اظهار کرد: کسب‌ و کارهایی که در اینســتاگرام فعالیت می‌کردنــد مــورد مواخذه سـازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گرفتند و نیازی به مجوز کسب‌ و کار نداشت اما همین که بخواهد در یک پلتفرم داخلی فعالیت کند از آنجایی که تراکنش دارد، همکاران ما در سازمان امور مالیاتی حتماً به سراغ آنها خواهند رفت که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده، کسب‌ و کارهایی که پلتفرم‌های مشمول(از ۲۵ مجموع درخواست‌دهنده ۵ سکو مورد تایید قرارگرفتند که تعداد این پلتفرم‌ها به مرور اضافه خواهد شد) کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند تا دو سال از معافیــت مالیاتی تا سقف حدود دومیلیارد تومان درآمد در سال بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تعدد پیام‌رسـان‌های داخلــی را یک فرصت و یک تهدید دانســت و گفت: تعــدد پیام‌رسان‌های داخلی این فرصت را به افــراد می‌دهد تا بتوانند با سلیقه خود، پیام‌رسان مورد علاقه خود را انتخاب کند و نقطه ضعف آن هم این است که افراد در پیام‌رسان‌های مختلف فعال هستند و شما باید در پلتفرم‌های مختلف به دنبال افراد بگردید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دربـاره میزان فروش VPN که نشـان می‌دهــد همچنـان رغبت به سمت سکوها و شــبکه‌های اجتماعــی خارجی است نیز اظهار کرد: ایده‌ال ما این است که ظرفیت‌های داخلی ما در حوزه شــبکه اجتماعی و پیام‌رسان آنقدر قوی شــود که اگر نسخه قوی خارجی هم ایجاد شد، بتواند با آن رقابت کند؛ از آنجایی که هنوز تصمیم شفافی در این حوزه اعلام نشده است بخشی از مردم همچنان از سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند امیدوارند کــه محدودیت این پلتفرم‌ها برداشته شــود اما عده دیگری از مــردم از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند و تلاش ما بر این است با مزیت‌هایی که برای سکوها و شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد می‌کنیم حتی اگــر محدودیت‌ها برداشته شد، ترجیح دهند که از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.

زارع‌پور درباره آخرین وضعیت شــبکه ملی اطلاعات نیــز بیان کرد: عده‌ای شـبکه ملی اطلاعات را مترادف با قطع اینترنت می‌دانند که به هیچ وجــه چنین چیزی نیست؛ بلکه شــبکه ملــی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران اسـت که روی آن خدمــات باکیفیت و پرســرعت به مردم داده می‌شود اینترنت هم یکی از خدماتی است که در این شبکه به مردم عرضه می‌شود.
وی تصریح کرد:هرچه شـبکه ملی اطلاعات‌ پرسرعت‌تر و باکیفیت‌تر باشد طبیعتاً اینترنت هم در این شبکه با ســرعت و کیفیت بیشتری خواهد بود. وی در ادامه گفت: ســرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیشتر از سایت‌های خارجی است. (روزنامه سازندگی)
 

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا