هوش مصنوعی و افتا در کانون الکامپ ۱۴۰۴؛ رویدادی که میگویند قرار نیست فقط ویترین باشد

هوش مصنوعی و افتا در کانون الکامپ ۱۴۰۴؛ رویدادی که میگویند قرار نیست فقط ویترین باشد
نمایشگاه بینالمللی الکامپ ۱۴۰۴، به گفته مسئولان، قرار است فراتر از یک رویداد صرفاً نمایشی باشد و با تمرکز بر هوش مصنوعی، افتای پیشرفته و سرمایهگذاری هوشمند، به بستری برای سیاستگذاری و همافزایی بازیگران کلیدی حوزه فناوری تبدیل شود.
صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی تهران، از اختصاص کل سایت نمایشگاهی به این رویداد و حمایت ویژه از شرکتهای دانشبنیان خبر داد و رضا حیدری، دبیر الکامپ، از حضور ۷۰ شرکت خارجی جهانی، برگزاری رویدادهای جانبی تخصصی و بازگشت دوباره بیش از نیمی از شرکتهای مردد سخن گفت.
در نشست خبری امروز (۲۲ مرداد ماه)، صدیف بیکزاده تأکید کرد که الکامپ باید از «حالت ویترینی» خارج شود و به یک پلتفرم سیاستگذاری و تعامل میان بازیگران فناوری بدل گردد. او گفت:
در کنار نمایشگاه، کارگاههای آموزشی، سمینارها و همایشها برگزار میکنیم تا یک رویداد موثر شکل بگیرد. کل سایت نمایشگاهی برای این هدف اختصاص یافته و با تعرفههای ترجیحی و روشهای حمایتی دیگر، از شرکتهای دانشبنیان پشتیبانی میکنیم. همچنین تلاش داریم در نمایشگاههای بینالمللی همراه و پشتیبان این شرکتها باشیم.
– صدیف بیکزاده ، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی تهران
رضا حیدری، دبیر الکامپ، نیز با اشاره به لغو برگزاری این رویداد در ۲۷ خرداد امسال و بازگشت ۵۰ درصد از شرکتهای مردد، از حضور نمایندگان ۷۰ شرکت خارجی و ۵۰۰ شرکت داخلی در دوره پیشرو خبر داد و گفت:
«سرمایهگذاری هوشمند و توسعه پایدار با رویکرد ویژه به افتا و امنیت سایبری» شعار الکامپ امسال است
«امسال رویدادهای جانبی متعددی خواهیم داشت؛ از جمله توانتِک، الکام تاکز با ثبتنام ۱۵۰ نفر، سالن تخصصی هوش مصنوعی، سالن دولت هوشمند، الکام پیچ و تینواستارز که با حضور نوجوانان و استعدادهای درخشان باشکوهتر برگزار میشود.» به گفته او، شعار امسال «سرمایهگذاری هوشمند و توسعه پایدار با رویکرد ویژه به افتا و امنیت سایبری» انتخاب شده است.
در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوزلن درباره دستاوردهای سال گذشته و این که آیا الکامپ بالاخره از یک «ویترین» به یک «پلتفرم تعاملی» تبدیل خواهد شد یا نه، حیدری گفت:
در مورد بازتاب و دستاوردهای قراردادها، ما بهعنوان برگزارکننده به آمار مستقیم دسترسی نداریم. برای نمایشگاه سال قبل با بیش از ۵۰ شرکت مصاحبه کردیم و بازخوردهای مثبت گرفتیم و روند برگزاری را مثبت ارزیابی کردیم. برنامههایی که پیشبینی کردهایم، باعث رونق تردد، کسبوکار و بازار خواهد شد.
– رضا حیدری، دبیر الکامپ
بیکزاده نیز در پاسخ به این پرسش به نیوزلن گفت: «ما بعد از برگزاری و حتی حین نمایشگاه، نظرسنجیهایی از مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان داریم که میزان تحقق اهدافشان را میسنجیم. برای مثال، شرکتی هدفش پیشبرد یا توسعه فروش بوده و بیش از ۷۰ درصد رضایت اعلام کردهاند. با این حال، در جزئیات خدمات نمایشگاهی انتقاداتی دریافت کردیم که قصد داریم آنها را رفع کنیم؛ مانند بهبود اینترنت پرسرعت، حملونقل داخلی و کاهش ازدحام در رجیستری.»
الکامپ ۱۴۰۴ در حالی با شعار «سرمایهگذاری هوشمند و توسعه پایدار با رویکرد ویژه به افتا و امنیت سایبری» برگزار میشود که همچنان با چالشهای ساختاری نمایشگاههای فناوری در ایران روبهروست؛ از جمله نبود آمار شفاف و مستند از قراردادهای تجاری و خروجیهای واقعی رویداد.
هرچند تمرکز بر حوزههای داغی چون هوش مصنوعی و امنیت سایبری، و ایجاد سالنهای تخصصی میتواند نقطه عطفی در تغییر ماهیت الکامپ از یک ویترین به یک پلتفرم تعاملی باشد، اما مقایسه با نمایشگاههای بینالمللی مطرح منطقه همچون GITEX دوبی و LEAP عربستان نشان میدهد که برای تثبیت این جایگاه، مسیر طولانی در پیش است.
الکامپ برای عبور از مرز شعار و ورود به عمل، به سازوکاری نیاز دارد که نه فقط در ایام برگزاری، بلکه ماهها پس از آن، تعاملات و همکاریهای شکلگرفته را رصد و تقویت کند؛ مسیری که اگر درست پیموده شود، میتواند این رویداد را از یک تاریخ در تقویم، به یک موتور محرک اکوسیستم فناوری کشور بدل سازد اما هنوز این اتفاق نیفتاده و صحبتهایی برای تحقق آن شده که فعلا «صحبت» است و نقشه عملیاتی برای آن ترسیم نشده است.
بیستوهشتمین دوره نمایشگاه الکامپ در روزهای سوم تا ششم مهر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.
منبع : زومیت