zoomit

نئاندرتال‌ها شیرهای غارنشین را با نیزه شکار و از پوستشان استفاده می‌کردند

نئاندرتال‌ها شیرهای غارنشین را با نیزه شکار و از پوستشان استفاده می‌کردند

شواهد فسیلی یافت شده نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها شیرهای غارنشین را با نیزه شکار و سپس سلاخی می‌کردند. شیرهای غارنشین گونه‌ای منقرض‌شده از گربه‌سانان بزرگ هستند که از شیرهای کنونی بزرگ‌تر بودند. یافته‌ی اخیر یکی از اولین شواهدی است که اثبات می‌کند انسان‌های باستانی به جای گیاهان‌خوارانی مانند ماموت‌ها، شکارچیان راس هرم را شکار می‌کردند.

شواهد دو مورد است: یک شیر غارنشین اوراسیایی با نام علمی پنترا اسپلیا (Panthera spelaea) که نشانه‌هایی از شکار شدن را دارد و بقایایی از پوست یک شیر غارنشین که هنوز پنجه‌هایش سر جای خودش است.

گابریل روسو و همکارانش در دانشگاه توبینگن آلمان، اسکلت شیر غارنشین ۴۸ هزار ساله‌ای را که در دهه ۱۹۸۰ در زیگزدورف آلمان یافت شده بود، اکنون دوباره مورد بررسی قرار داده‌اند.

محققان از قبل می‌دانستند که روی استخوان‌ها نشانه‌هایی از بریدگی وجود دارد که نشان می‌دهد شیر پس از مرگ قصابی شده است. اکنون روسو روی یکی از دنده‌های شیر نشانه‌ای از سوراخ شدن دیده است؛ به نظر می‌رسد که این حفره به دلیل فرو رفتن نیزه‌ی چوبی در سینه‌ی حیوان ایجاد شده است. این جراحت قبلاً به اشتباه زخم ایجادشده توسط حیوان گوشتخواری دیگر تشخیص داده شده بود.

۴۸ هزار سال پیش هنوز انسان‌های مدرن (هومو ساپینس) جای پای خود را در اروپا محکم نکرده بودند؛ این قاره محل سکونت نئاندرتال‌ها (هومو نئاندرتالنسیس) بود و به نظر می‌رسد که ‌آ‌نها شکارچیانی زبردست بودند.

همچنین، گروه روسو یک نمونه‌ی دیگر از شیر غارنشین را در غار یونیکورن واقع در شهر هرتسبرگ آم هارتس در بخش مرکزی آلمان یافتند. محققان استخوان‌های نوک انگشتان شیر را در میان لایه‌ای از رسوبات مربوط به حدود ۱۹۰ هزار سال پیش کشف کردند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا