مرسدس از طراحی خودروهای سری EQS دفاع کرد

مرسدس از طراحی خودروهای سری EQS دفاع کرد
باوجود انتقادهای گسترده، مرسدس بنز از طراحی بحثبرانگیز سری EQ دفاع کرد. این خودروساز لوکس آلمانی میپذیرد که مدلهای الکتریکیاش نظر مشتریان سنتی را جلب نکرده و قصد دارد طراحی آیندهی آنها را به مدلهای بنزینی نزدیکتر کند؛ بااینحال، گوردن واگنر، مدیر طراحی مرسدس، مدل EQS را «هدفمند و پیشرو» میداند و معتقد است که این سبک طراحی، باوجود چالشهای تجاری، همچنان ارزشمند است.
واگنر در گفتوگو با ABC توضیح داد که EQS از ابتدا برای مشتریان کلاس S طراحی نشده، بلکه افرادی را هدف گرفته است که بهدنبال جایگزینی آیندهنگرانه هستند. با ضریب درگ ۰٫۲۰، این مدل یکی از آیرودینامیکترین خودروهای بازار است و به گفتهی واگنر، «انگار از ده سال آینده آمده.» بااینحال، او پذیرفت که «احتمالاً خریداران سنتی کلاس S از این طراحی استقبال نکنند.»
دربارهی انتقادها از ظاهر EQS، وی معتقد است که مشکل اصلی طراحی خودرو نیست، بلکه به نحوهی نگاه مشتریان به خودروهای الکتریکی برمیگردد.
او افزود: «یکی از چالشهای خودروهای برقی، نگرش مشتریان است. بسیاری از افراد آنها را بهچشم یک وسیلهی الکترونیکی میبینند، در حالی که خودروهای احتراقی همچنان مانند یک ساعت مچی برند کرونو، با دوامتر تلقی میشوند.»
فروش خودروهای برقی مرسدس در ۲۰۲۴ با افت ۲۳ درصدی به ۱۸۵٬۱۰۰ دستگاه رسید. آئودی نیز با کاهش ۸ درصدی، ۱۶۴ هزار دستگاه فروخت. درمقابل، بامو با رشد ۱۱٫۶ درصدی و فروش ۳۶۸٬۵۲۳ دستگاه، از هر دو رقیب پیشی گرفت. برخلاف مرسدس، بامو از ابتدا طراحی مدلهای برقی و بنزینی را یکپارچه نگه داشته و این روند را در نسل بعدی Neue Klasse ادامه خواهد داد.
مقالههای مرتبط:
مرسدس قصد دارد برند مستقل EQ را کنار بگذارد و خودروهای الکتریکی را در همان دستهبندی مدلهای سنتی عرضه کند. در این تغییر، مدلهای برقی پسوند EQ Technology خواهند داشت و پلاگین هیبریدها با نام EQ Hybrid Technology ارائه میشوند. این روند از ماه آینده با نسل سوم CLA آغاز میشود و در سالهای بعد نسخههای تمامبرقی C-Class، GLC و E-Class به آن اضافه خواهند شد. همچنین، کلاس S نسل بعد که حوالی ۲۰۳۰ عرضه میشود، یک مدل تمامبرقی خواهد داشت.
مرسدس امیدوار است که تغییر استراتژی، به افزایش فروش خودروهایش منجر شود. این شرکت تا ۲۰۲۷، ۱۷ مدل برقی جدید ازجمله نسخههای AMG را معرفی خواهد کرد؛ همچنین، مدل کوچکتری از کلاس G در دست توسعه است که احتمالاً نسخهی برقی خواهد داشت. مرسدس هدف قبلی خود برای تمامبرقی شدن تا ۲۰۳۰ را کنار گذاشته است و اکنون قصد دارد تا پایان دهه، ۵۰ درصد از فروشش را به مدلهای برقی و پلاگین هیبرید اختصاص دهد.
منبع : زومیت