امنيت

مراقب کلاهبرداری از طریق برنامه‌های پیام‌رسان باشید

مراقب کلاهبرداری از طریق برنامه‌های پیام‌رسان باشید

یک پیغام ساده می‌تواند آغاز دردسری بی‌انتها باشد. حتی پیام‌هایی که به نظر می‌رسد از طرف دوستان یا خانواده می‌آیند هم می‌توانند یک تله شوم از طرف دزدانی باشند که برنامه‌های پیام‌رسان را به ابزار کلاهبرداری تبدیل کرده‌اند.

به گزارش نیوزلن و به نقل از ایندیپندنت، کارشناسان سایبری از کلاهبرداری‌هایی که در برنامه واتس‌اپ انجام می‌شود، چندین نشانه را یافته‌اند و می‌گویند درباره هر کس که اطلاعات شخصی شما را می‌پرسد، مراقب و هشیار باشید.

بیشترین خطر از طرف شماره‌های ناشناس است؛ زیرا پیام‌های کلاهبرداری اغلب از شماره‌های ناشناس می‌آیند. برایان هیگینز، متخصص امنیت، به نشریه سان گفت: «اگر فهرست تماس مرتبی داشته باشید، تشخیص شماره‌های ناشناس آسان‌تر خواهد بود.»

کلاهبردارها خود را پشت پیام‌های رسمی هم پنهان می‌کنند؛ آن‌ها گاه برای حل مشکلاتی که احتمالا نمی‌دانستید دارید، پشتیبانی فنی ارائه می‌دهند یا به شما می‌گویند که جایزه برنده شده‌اید، اینترنت شما رو به اتمام است، بسته پستی دارید یا امثال این‌ها.

متخصصان امنیت می‌گویند همیشه مطمئن شوید که به‌روزترین نسخه هر برنامه‌ای را اجرا می‌کنید. سپس به این فکر کنید که چند بار در زندگی‌ خود بدون هیچ دلیلی جایزه برده‌اید؟

اگر کاربر واتس‌اپ‌اید، باید همیشه در حالت آماده‌باش باشید. واتس‌اپ بیش از دو میلیارد کاربر دارد، بنابراین اغلب هدف کلاهبرداری قرار می‌گیرد. تام دیویدسون، کارشناس سایبری، سه نکته اصلی برای کشف کلاهبرداری در واتس‌اپ را لازم می‌داند:

سرنخ شماره ۱
به پیام‌هایی که از مخاطبان ناشناس می‌آیند و سعی می‌کنند شما را به تعامل وادار کنند، جواب ندهید.

سرنخ شماره ۲
پیام‌هایی با پیشنهادهای ناخواسته مانند هدایای رایگان و جوایز یا تخفیف‌ها را حتی اگر به نظر می‌رسد از جایی معتبر می‌آیند و به‌ویژه اگر از شما بخواهند اطلاعات شخصی خود را ارسال کنید، نادیده بگیرید.

سرنخ شماره ۳
هر پیامی که لینک‌های قابل کلیک دارد اما منتظر دریافت آن نبودید، حذف کنید.

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا