zoomit

مدیر بازاریابی اپل با کارمزد ۲۷ درصدی اپ استور مخالف است

مدیر بازاریابی اپل با کارمزد ۲۷ درصدی اپ استور مخالف است

نبرد حقوقی اپل و اپیک گیمز بر سر قوانین اپ استور، به‌ویژه کمیسیون‌های ۱۵ تا ۳۰ درصدی آن، همچنان ادامه دارد. در این میان، شهادت فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل، ابعاد جدیدی از این اختلاف را روشن می‌کند. شیلر فاش کرد که در ابتدا با کارمزد ۲۷ درصدی برای خریدهای خارج از اپ استور مخالف بوده است.

نگرانی اصلی شیلر ایجاد روابط خصمانه با توسعه‌دهندگان و تبدیل اپل به «سازمان وصولی» بود. او می‌ترسید که این میزان از کارمزد، انگیزه نوآوری را در توسعه‌دهندگان کاهش دهد و اپل را از هدف اصلی خود، یعنی ارائه پلتفرم کارآمد و نوآورانه دور کند.

بااین‌حال، کمیته قیمت‌گذاری اپل متشکل از مدیران ارشد ازجمله تیم کوک، تصمیم گرفت این کارمزد را اجرا کند. این تصمیم پس‌از حکم دادگاه ۲۰۲۱ اتخاذ شد. هرچند دادگاه اپل را انحصارطلب ندانست، «روش پرداخت محدود» آن‌ها را محکوم کرد و خواستار ایجاد روش‌های پرداخت مختلف و جایگزین شد.

اپل با ارائه StoreKit External Purchase Link Entitlement، به‌ظاهر به‌ حکم دادگاه عمل کرد. این سیستم به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا لینک پرداخت خارجی را در برنامه‌های خود قرار دهند؛ اما همچنان ۲۷ درصد کارمزد برای کسب‌وکارهای بزرگ و ۱۲ درصد برای کسب‌وکارهای کوچک، برای این تراکنش‌ها دریافت می‌شود.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، حکم دادگاه و اقدام اپل را مورد انتقاد شدید قرار داد و معتقد است که کاهش اندک در نرخ کارمزد (از ۳۰ به ۲۷ درصد) و محدودیت‌های اعمال‌شده در سیستم پرداخت جایگزین اپل، به‌طور کامل روح و هدف اصلی حکم دادگاه که تقویت فضای رقابتی سالم‌تر و منصفانه‌تر در بازار برنامه‌های موبایل بود، به حاشیه می‌راند و به‌مرورزمان این فضا را تضعیف می‌کند.

در جلسات دادگاه فعلی که تا چهارشنبه ادامه دارند، میزان انطباق اپل با حکم اولیه بررسی می‌شود. به‌تازگی، قاضی از ابهام‌گویی شاهدان اپل درباره نحوه‌ تدوین قوانین سیستم پرداخت جایگزین انتقاد کرده است. همچنین، اسناد دادگاه نشان می‌دهد که اپل با دقت بررسی کرده که چطور «تجربه کاربری نه‌چندان خوشایند» خرید از راه‌های پرداخت دیگر باعث می‌شود توسعه‌دهندگان دوباره به سیستم پرداخت خود اپل برگردند.

مقاله‌های مرتبط

اختلاف اصلی همچنان بر سر کنترل اپل بر اکوسیستم خود و کمیسیون‌های چشمگیر اپ استور است. نگرانی‌های اولیه شیلر نشان می‌دهد که حتی در داخل اپل نیز، درباره درستی این سیاست‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. باوجوداین، به نظر می‌رسد که ملاحظات مالی و حفظ سلطه اپل بر اکوسیستم خود، بر نگرانی‌های توسعه‌دهندگان و لزوم رقابت عادلانه غلبه کرده است. 

بنابر گزارش AP News، سرنوشت دادگاه‌ ادامه‌دار میان اپیک‌گیمز و اپل و تصمیم نهایی قاضی، مشخص خواهد کرد که تلاش‌های اپیک‌گیمز برای ایجاد تغییرات بنیادین در رویه‌ اپ استور به بار خواهد نشست یا خیر و چه پیامدهایی در انتظار آینده اکوسیستم دیجیتال و موازنه قدرت میان صاحبان پلتفرم‌ها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خواهد بود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا