مدیرعامل CRM دیدار: به دنبال ارائه محصول هوش مصنوعیمحور و حضور در بازارهای خارجی هستیم
مدیرعامل CRM دیدار: به دنبال ارائه محصول هوش مصنوعیمحور و حضور در بازارهای خارجی هستیم
در میان هیاهو و ازدحام سالنهای نمایشگاه الکامپ۲۸، که امسال با محوریت هوش مصنوعی برگزار شده است، «CRM دیدار» هم غرفه داشت. این شرکت که عمدهی مشتریانش کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) هستند، اولین بار است که در الکامپ حاضر شده است.
شرکت دیدار استراتژی متفاوتی برای بازاریابی دارد و به گفته حمید محمودزاده، مدیرعامل CRM دیدار، معمولاً در نمایشگاههای مختلفی حاضر میشود تا با بازارهای هدف متنوعی مستقیماً ارتباط بگیرد. با این حال، تصمیم برای اولین حضور در الکامپ، تجربهای فراتر از انتظار را برایشان رقم زده است.
محمودزاده در گفتوگو با نیوزلن با اشاره به پویایی بیستوهشتمین دوره نمایشگاه الکامپ میگوید: «جو الکامپ امسال بسیار مثبت و پرانرژی بود. راستش فکر نمیکردم اینقدر جذاب باشد و این استقبال خوب، این انگیزه را به ما داد که سال آینده حضور پررنگتر و وسیعتری در الکامپ داشته باشیم.»
اما جذابیت اصلی داستان دیدار در هفتههای اخیر، نه حضور در الکامپ، که خبر یک سرمایهگذاری بزرگ بود؛ تزریق ۹۰ میلیارد تومان سرمایه از سوی حمید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا و یاسر یاوری، بنیانگذار دایرکت، بود که نهتنها یک اتفاق مثبت مالی، بلکه سرآغاز یک همکاری استراتژیک محسوب میشود. این همکاری چگونه شکل گرفت و چه اهدافی را دنبال میکند؟
یک ماموریت مشترک: توانمندسازی ستون فقرات اقتصاد ایران
مدیرعامل CRM دیدار معتقد است نقطه اشتراک و دلیل اصلی این همکاری، یک فلسفه و مأموریت مشترک در قبال کسبوکارهای کوچک و متوسط است. او توضیح میدهد:
آقای محمدی در دیجیکالا به صدها هزار SME کمک میکنند تا محصولات و خدماتشان را بفروشند. ما هم در دیدار، از وجهی دیگر به همین کسبوکارها، بهخصوص شرکتهای B2B، کمک میکنیم تا فروش خود را افزایش دهند و رشد کنند.
– حمید محمودزاده، مدیرعامل CRM دیدار
به گفته محمودزاده، علاقه بنیانگذار دیجیکالا به حمایت از استارتاپهایی که به SMEها خدمترسانی میکنند، از یک باور عمیق و کلان به اقتصاد کشور نشأت میگیرد. او با تأکید بر این دیدگاه میگوید:
«اقتصاد پایدار با توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط ساخته میشود. اگر یک کسبوکار در اصفهان خوب کار کند، دیگر کسی برای پیدا کردن شغل به تهران مهاجرت نمیکند. اگر کسبوکاری در یک شهر کوچک در اطراف زاهدان رونق بگیرد، از مهاجرت به مرکز استان و سپس به پایتخت جلوگیری میشود. توسعه پایدار از دل همین کسبوکارها بیرون میآید.»
اقتصاد پایدار با توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط ساخته میشود
از سوی دیگر، این سرمایهگذاری برای دیدار نیز یک فرصت طلایی برای شتاب دادن به قطار رشد خود بود. محمودزاده جذابیت این همکاری برای تیمش را در دو جنبه خلاصه میکند:
«اول این که آقای محمدی و آقای یاوری افراد شناختهشدهای در اکوسیستم هستند و اعتبار نام آنها میتواند به برند دیدار کمک شایانی کند. دوم و مهمتر این که ما بسیار علاقهمند بودیم که سرعت رشد دیدار را افزایش دهیم و این سرمایهگذاری، سوخت مورد نیاز برای این هدف را فراهم خواهد کرد.»
محمودزاده میگوید این سرمایه قرار است مستقیماً در بخش بازاریابی و فروش هزینه شود تا سرعت جذب مشتریان جدید افزایش پیدا کند.
مرزهای هوش مصنوعی: از فروشنده مجازی تا تحلیلگر شخصیت مشتری
دیدار که خود را با داشتن حدود ۳۳۰۰ مشتری فعال، لیدر بازار CRM در ایران میداند، حالا با قدرت این سرمایهگذاری، به مرزهای جدید فناوری چشم دوخته است. محمودزاده اعلام میکند که استراتژی اصلی شرکت، «AI-بیس کردن» پلتفرم دیدار یا همان ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی است.
اولین و ملموسترین محصول این استراتژی، ابزاری به نام «آیدا» است که ۱۴ مهرماه بهطور رسمی رونمایی خواهد شد. او «آیدا» را یک فروشنده مجازی توصیف میکند که قرار است تعریف پشتیبانی و فروش آنلاین را تغییر دهد:
این ابزار بهراحتی به اینستاگرام، واتساپ و تلگرام کسبوکار شما متصل میشود و مانند یک فروشنده انسانی با مشتری گفتگو میکند. اگر در نهایت توانست مشتری را متقاعد به خرید کند، فرآیند فروش را پیش میبرد و اگر نه، اطلاعات تماس و دیتای مشتری را برای پیگیریهای بعدی توسط تیم فروش، مستقیماً به CRM دیدار اضافه میکند.
– حمید محمودزاده، مدیرعامل CRM دیدار
«دیدار» میخواهد محصول مبتنی بر هوش مصنوعی عرضه کند
اما این تمام ماجرا نیست. هوش مصنوعی قرار است در تاروپود پلتفرم اصلی دیدار نیز تنیده شود تا به کارشناسان فروش قدرت بیشتری بدهد. محمودزاده به چند قابلیت کلیدی اشاره میکند:
«هوش مصنوعی به کارشناس فروش کمک میکند تا فرصتهای فروش خود را اولویتبندی کند و بداند ابتدا باید سراغ کدام مشتری برود. همچنین میتواند پرونده یک مشتری که شاید صدها مکالمه و یادداشت در آن ثبت شده را در چند ثانیه خلاصه کند.»
شاید جذابترین قابلیت، تحلیل مکالمات صوتی باشد. او توضیح میدهد: «سیستم میتواند مکالمات ضبطشده را تحلیل کند و بر اساس لحن و کلمات، به کارشناس بگوید که مثلاً شخصیت این مشتری از نوع D است و برای صحبت بعدی با او، بهتر است این نکات را رعایت کنی.» این سطح از تحلیل، فروش را از یک فرآیند سنتی به یک علم دقیق و دادهمحور تبدیل میکند.
تمرکز بر بازار هدف و چشمانداز آینده
با وجود تمام این پیشرفتها، دیدار همچنان تمرکز خود را بر روی بازار هدف اصلیاش حفظ کرده است. به گفته محمودزاده، پرسونا و مشتری ایدهآل آنها کسبوکارهایی با کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند و تیمهای فروش زیر ۱۰۰ نفر هستند، هرچند در میان مشتریانشان شرکتهایی با تیم فروش ۱۵۰ نفره نیز دیده میشوند. این تمرکز دقیق باعث شده تا با وجود عدم وجود آمار شفاف در بازار ایران، با اطمینان خود را دارای بیشترین سهم بازار بدانند.
در نهایت، داستان امروز دیدار، روایتی از یک استارتاپ ایرانی است که در نقطه عطفی مهم قرار گرفته؛ شرکتی که با یک سرمایهگذاری استراتژیک و چشماندازی مبتنی بر هوش مصنوعی، از یک سو به دنبال رشد خود است و از سوی دیگر درپی توانمندسازی هزاران کسبوکار کوچکی است که موتور محرک اقتصاد کشور هستند.
منبع : زومیت