zoomit

مدیرعامل شرکت ملی پست: افزایش تعرفه خدمات برای ادامه حیات شرکت ملی پست ضروری است

مدیرعامل شرکت ملی پست: افزایش تعرفه خدمات برای ادامه حیات شرکت ملی پست ضروری است

مدیرعامل شرکت ملی پست بر لزوم افزایش هزینه‌ی خدمات این شرکت برای ادامه‌ی حیات این شرکت و رشد بخش خصوصی تاکید کرد.

محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست، در گفت‌وگو با نیوزلن به چالش‌های مالی این شرکت و عقب‌ماندگی سنواتی تغییر نرخ پست اشاره کرده و می‌گوید: «هزینه‌های دریافتی برای انتقال مرسولات، پاسخ‌گوی هزیه‌های جاری این شرکت نیست. ما یک شرکت درآمد-هزینه‌ای هستیم و باید هزینه‌های خود را تامین کنیم.»

به گفته‌ی احمدی تغییر نکردن تعرفه‌ی پست از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، در شرایطی که تورم ترکیبی جامعه حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته، حیات این سازمان را با چالش جدی مواجه کرده است. او باور دارد این موضوع روی کیفیت خدمات پست تاثیر گذاشته و باعث کاهش رضایت پرسنل شده است.

ما توانستیم در دو سال اخیر بر اساس مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا سقف ۸۰ درصد تورم نرخ خود را افزایش داده و از ورشکستگی و چالش‌های بحران‌زا نجات پیدا کنیم.

– محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست

مدیرعامل پست با مقایسه‌ی نرخ این شرکت و شرکت‌های خصوصی می‌گوید: «بخش خصوصی با حاشیه سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی فعالیت می‌کند. نظام بخش خصوصی به حداکثر سود خود فکر می‌کند و شاید یکی از دلایلی که حضور و وجود شرکت ملی پست را ضروری می‌کند، تنظیم‌گری این نظام نرخ‌گذاری باشد. دولت و حاکمیت هم از این منظر کار درستی انجام می‌دهد اما نباید این فشار در حدی باشد که بخش خصوصی در شکل دادن به حیات خود با چالش مواجه شود.»

مرسولات پستی که از ابعاد مشخصی بزرگ‌تر هستند برای شرکت ملی پست زیان است.

مدیرعامل شرکت ملی پست می‌گوید: «۶۴ درصد از مرسولات پستی ما برای مسافت‌های دور و معمولا زیان‌ده هستند. فعالان این حوزه مجبورند مرسوله‌ی مشتری را قبول کنند. آن‌هایی که خودشان می‌توانند توزیع می‌کنند اما آن‌هایی که نمی‌توانند، با یک مکانیزم از طریق شبکه‌ی پست این مرسولات را توزیع می‌کنند. هزینه‌ی این کار هم به مراتب از هزینه‌ای که از مشتری دریافت می‌کنند کمتر است.»

در بهترین شرایط، نرخ ما سالی یک‌بار افزایش پیدا می‌کند و مجبوریم توابع را رعایت کنیم.

– محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست

سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی پست

به باور او سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پستی باید در یک افق ۱۰ ساله اتفاق بی‌فتد و بخش عمده‌ی آن وظیفه‌ی دولت است. احمدی اضافه می‌کند: «سیاست کلان دولت به سمت توسعه‌ی بخش خصوصی رفته است. ریسک سرمایه‌گذاری در پست، نیاز به شرایط پایدار دارد به همین دلیل سرمایه‌گذاران عمده در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

میانگین درآمد سال گذشته‌ی پست به ازای هر مرسوله، کمتر از هزینه‌ی آخرین مرحله توزیع در برخی نقاط بود. این موضوع یعنی ضررده بودیم و قیمت‌هایی که پست بابت بسته‌ها دریافت کرده، عادلانه نبوده است.

– محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست درباره‌ی مزیت رقابتی پست نسبت به شرکت‌های خصوصی می‌گوید: «ما یک شبکه هستیم و افرادی که تازه وارد این حوزه می‌شوند، این شبکه را ندارند. بنابراین در مواردی مجبور هستند برای ارائه‌ی همان خدمتی که ما ارائه می‌کنیم، ۲ تا ۳ برابر هزینه کنند. به همین دلیل شرکت پست نسبت به رقبا قیمت تمام‌شده‌ی پایین‌تری دارد.»

قیمت خدمات پستی حتما باید ارتقا پیدا کند، هم خودمان حیات پیدا می‌کنیم و هم اجازه می‌دهیم بخش خصوصی این حیات را داشته باشند.

– محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا