zoomit

مدیرعامل دیجی‌کالا بیزینس: به گردش مالی بیش از ۱.۵ همت در ماه رسیدیم

مدیرعامل دیجی‌کالا بیزینس: به گردش مالی بیش از ۱.۵ همت در ماه رسیدیم

مدیرعامل دیجی‌کالا بیزینس، در سخنرانی خود در رویداد بیزینس سامیت ۲۰۲۵  که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، از دستاوردهای چشمگیر این پلتفرم در حوزه تجارت الکترونیک B2B خبر داد. وی اعلام کرد که دیجی‌کالا بیزینس با تمرکز بر فروش عمده به سازمان‌ها توانسته طی سه سال فعالیت به گردش مالی ماهانه بیش از ۱.۵ همت (۱۵۰۰ میلیارد تومان) دست پیدا کند.

به‌گزارش نیوزلن «ژینوس روشندل» در رویداد بیزینس سامیت به بررسی وضعیت بازار تجارت الکترونیک پرداخت و اظهار داشت: «حجم بازار جهانی ای‌کامرس B2C حدود ۷ تریلیون دلار است، در حالی که ای‌کامرس B2B با بازار ۲۰ تریلیون دلاری، سه برابر بزرگ‌تر بوده و حتی از تولید ناخالص داخلی چین فراتر می‌رود.» وی افزود که در خاورمیانه تنها سه مارکت‌پلیس برجسته در این حوزه وجود دارد، در حالی که اروپا با ۲۹۴ پلتفرم، فرصت‌های گسترده‌تری در این حوزه دارد.

به گفته روشندل، ایران در حوزه استارتاپ‌های B2C عملکرد موفقی داشته، اما پلتفرم‌های B2B شناخته‌شده در کشور محدود هستند. او باور دارد این پلتفرم‌ها نیازی به جذب کاربران عمومی ندارند و با تمرکز بر صنایع خاص و تعداد محدودی کاربر حرفه‌ای، مسیر متفاوتی برای توسعه کسب‌وکار خود دنبال می‌کنند. وی دیجی‌کالا بیزینس را نمونه‌ای موفق در این حوزه دانست که با الهام از مدل آمازون بیزینس، فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ با تیمی پنج‌نفره آغاز کرد.

دیجی‌کالا بیزینس در ابتدا به‌عنوان شاخه عمده‌فروشی دیجی‌کالا و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فنی این شرکت راه‌اندازی شد. این پلتفرم امکان خرید عمده با روش‌های پرداخت متنوع را فراهم کرد و در سال ۱۴۰۱ با استقبال خرده‌فروشان، از اهداف اولیه خود فراتر رفت. روشندل در این مورد توضیح داد: «در این سال، خطوط B2R (فروش به خرده‌فروشان) و B2E (فروش به کارکنان) نیز به فعالیت‌های ما اضافه شد و تیم ما تا شهریور ۱۴۰۲ به ۶۰ نفر رسید.»

وی تأکید کرد که مدل کسب‌وکار B2C نمی‌تواند به‌طور کامل برای B2B مناسب باشد: «نمی‌توان پیراهن B2C را تن B2B کرد.» به همین دلیل، دیجی‌کالا بیزینس یک پلتفرم اختصاصی توسعه داد و در سال ۱۴۰۲ به نقطه سربه‌سر مالی رسید. این شرکت با تمرکز تخصصی روی حوزه الکترونیک در بخش B2R، سایر حوزه‌ها را کنار گذاشت تا عمق بیشتری در این صنعت ایجاد کند چرا که ما فهمیدیم در این نوع بیزینس باید عمیق بود و نمی‌توان در چندین حوزه فعالیت B2R داشت.» روشندل افزود: «در اسفند ۱۴۰۳، مدل‌های اولیه برای ورود به صنایع طلا و ساختمان در دیجی‌کالا بیزینس راه‌اندازی شد و اکنون تیمی ۱۰۰ نفره در دیجی‌کالا بیزینس فعالیت می‌کند.»

مدیرعامل دیجی‌کالا بیزینس در ادامه به تفاوت‌های کلیدی بین B2C و B2B اشاره کرد: «در B2C نیاز به پایگاه کاربری میلیونی است، اما در B2B حتی با هزار کاربر حرفه‌ای می‌توان کسب‌وکار موفقی داشت. مشتریان B2B افراد باتجربه‌ای هستند که صنعت خود را به‌خوبی می‌شناسند. اگر ارزش واقعی برای آن‌ها خلق کنید و راه‌حلی ارائه دهید که ریسک کسب‌وکارشان را کاهش دهد یا سود را افزایش دهد، به‌راحتی از آفلاین به آنلاین مهاجرت می‌کنند.»

روشندل در پایان تأکید کرد که موفقیت در B2B نیازمند ارائه پاسخ‌های تخصصی به نیازهای هر صنعت است. او باور دارد دیجی‌کالا بیزینس با این رویکرد، نه‌تنها به یکی از پیشروهای بازار B2B ایران تبدیل شده، بلکه با گردش مالی قابل‌توجه خود، پتانسیل بالایی برای گسترش در صنایع دیگر نشان داده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا