zoomit

محمدحسین شیخی رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

محمدحسین شیخی رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

با حکم ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدحسین شیخی به ریاست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد. در حکم انتصاب شیخی بر تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های نوظهور و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی تأکید شده است.

روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد ستار هاشمی در این حکم، مأموریت‌های دوره جدید پژوهشگاه را «توسعه تحقیقات و ارتقای جایگاه علمی»، «حل مسائل اولویت‌دار وزارتخانه و پروژه‌های ملی»، «حمایت هدفمند از تحقیقات بنیادی و کاربردی به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های نو»، «چابک‌سازی فرآیندها و ساختار»، «تعامل نزدیک‌تر با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تجاری‌سازی نتایج تحقیقات»، «جذب نخبگان» و «آینده‌پژوهی در ICT» عنوان کرده است. همچنین، از خدمات لیلا محمدی در دوران مدیریت پیشین پژوهشگاه قدردانی شد.

در دوره مدیریت لیلا محمدی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از هر چیز بر پژوهش‌های بنیادی و تدوین اسناد راهبردی متمرکز بود. از جمله: راه‌اندازی «آزمایشگاه‌های مرجع» در حوزه امنیت سایبری و اینترنت اشیاء، مشارکت در تدوین «سند هوش مصنوعی ملی» و همکاری در پروژه‌های ملی همچون شبکه ملی اطلاعات، برگزاری پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه رایانش ابری و داده‌های عظیم و نیز ارائه خدمات مشاوره‌ای به وزارت ارتباطات در حوزه تنظیم‌گری فناوری‌های نو.

با این حال، منتقدان معتقدند که پژوهشگاه در این دوره بیشتر به تولید اسناد و گزارش‌ها پرداخت و کمتر توانست به خروجی‌های تجاری‌سازی و پیوند واقعی با صنعت برسد. همین خلأ باعث شده مأموریت رئیس جدید بیش از پیش بر چابک‌سازی، تجاری‌سازی نتایج و کاربردی کردن پژوهش‌ها متمرکز باشد.

سوابق علمی و مدیریتی شیخی

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز (گرایش مخابرات و الکترونیک) و مدیر سابق مرکز افتا/آپا (CERT) دانشگاه شیراز. او پیش‌تر مدیر امور پژوهشی و سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه، مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و مدیر اداره استعدادهای درخشان بوده است.

در سال ۱۴۰۳–۱۴۰۴ مسئولیت «مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شیراز» را نیز بر عهده داشته است.

به‌ این‌ ترتیب، پژوهشگاه ارتباطات وارد دوره‌ای می‌شود که در آن انتظار می‌رود نقش این نهاد در پیوند دادن پژوهش دانشگاهی با نیازهای عملیاتی صنعت ارتباطات و همچنین راهبری ملی در حوزه‌های نوپدیدی مانند هوش مصنوعی پررنگ‌تر شود.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا