zoomit

مایکروسافت پشتیبانی از «رندر عصبی» را به DirectX اضافه می‌کند؛ افزایش نرخ‌فریم با هوش مصنوعی

مایکروسافت پشتیبانی از «رندر عصبی» را به DirectX اضافه می‌کند؛ افزایش نرخ‌فریم با هوش مصنوعی

مایکروسافت با بهبود API گرافیکی DirectX، پشتیبانی از «رندر عصبی» را به این پلتفرم اضافه کرد؛ اقدامی که نشان از تحول بزرگ در حوزه‌ی رندرینگ گرافیکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد. رندر عصبی با هدف ارتقای کیفیت بصری و عملکرد بازی‌ها و سایر برنامه‌های گرافیکی سنگین طراحی شده است.

رندر عصبی از مدل‌های یادگیری ماشین برای تولید یا بهبود عناصر بصری ازجمله بافت‌ها، نورپردازی و ارتقای کیفیت تصاویر بهره می‌برد. این رویکرد با انتقال وظایف پیچیده‌ی رندرینگ به هوش مصنوعی، علاوه‌بر بهبود عملکرد و کیفیت بصری، بار محاسباتی پردازش‌های سنگین را کاهش می‌دهد. فناوری‌هایی مانند DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD تاکنون توانایی‌های رندرینگ مبتنی‌بر هوش مصنوعی را نشان داده‌اند. مایکروسافت تلاش می‌کند چارچوب استاندارد و باز برای این قابلیت‌ها در DirectX را ارائه دهد.

یکی از ویژگی‌های به‌روزرسانی اخیر DirectX، پشتیبانی از Cooperative Vectors است. این قابلیت با بهینه‌سازی عملیات ماتریس-بردار که برای وظایف هوش مصنوعی مانند آموزش، تنظیم دقیق و استنتاج ضروری هستند، بار پردازشی رندرینگ لحظه‌ای را بهبود می‌بخشد. قابلیت مذکور به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد در مراحل مختلف شیدر اجرا شود، به‌طوری‌که شبکه‌های عصبی مانند پیکسل شیدرها بتوانند بهینه‌تر اجرا شوند، بدون اینکه گرافیک درگیر پردازش‌های طولانی شود. با این رویکرد، سخت‌افزارهای شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی در دسترس برنامه‌های DirectX قرار می‌گیرند و توسعه‌دهندگان می‌توانند تجربیات گرافیکی جذاب‌تری ایجاد کنند.

بر اساس اعلام مایکروسافت، ویژگی Cooperative Vectors از هسته‌های تنسور موجود در کارت گرافیک انویدیا سری RTX 50 بهره می‌برند. این قابلیت می‌تواند در بهبود نمایش المان‌های بصری بازی، بهینه‌سازی هندسه برای بهبود رهگیری پرتو و پشتیبانی از ابزارهای ساخت شخصیت‌های بسیار طبیعی شبیه به انسان، نقش کلیدی ایفا کند.

تیم زبان برنامه‌نویسی پیشرفته‌ی شیدر (HLSL) مایکروسافت در همکاری نزدیک با تولیدکنندگان بزرگ سخت‌افزار مانند AMD، اینتل، انویدیا و کوالکام، بهینه‌سازی قابلیت‌های رندر عصبی را برای معماری‌های مختلف سخت‌افزاری آغاز کرده‌اند. با این اقدام رندرینگ عصبی در طیف وسیعی از دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها دردسترس خواهد بود.

مقاله‌های مرتبط:

با ادغام قابلیت‌های رندرینگ عصبی در DirectX، مایکروسافت می‌تواند استفاده از گرافیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی را در پلتفرم‌های مختلف گسترش دهد. ازجمله کاربردهای احتمالی این آپدیت می‌توان به رهگیری پرتو لحظه‌ای، افزایش وضوح و موارد دیگر اشاره کرد. برخلاف فناوری‌های اختصاصی هوش مصنوعی که به اکوسیستم‌های خاصی محدود شده‌اند، رویکرد باز مایکروسافت می‌تواند دسترسی گسترده‌تری ایجاد کند و نوآوری و رقابت بیشتری را به‌ارمغان آورد.

با اینکه به‌روزرسانی‌های DirectX هنوز در دست توسعه قرار دارند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها را نمی‌دانیم، نقش روزافزون هوش مصنوعی در شکل‌دهی به آینده‌ی فناوری گرافیکی را برجسته می‌کنند. این پیشرفت‌ها نوید دنیایی را می‌دهند که در آن بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی کیفیت بصری و کارایی بهتری دارند.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا