لندکروزر ۲۰۲۵ به ایران میآید؛ قیمت شاسیبلند قدرتمند تویوتا چقدر است؟
لندکروزر ۲۰۲۵ به ایران میآید؛ قیمت شاسیبلند قدرتمند تویوتا چقدر است؟
تویوتا لندکروزر یکی از مشهورترین و بادوامترین شاسیبلندهای جهان، پس از دههها تکامل، آمادهی بازگشت به بازار ایران است.
برداشتن محدودیتهای حجم موتور و قیمت در تعرفههای جدید واردات، مسیر را برای ورود لندکروزر سری ۳۰۰ مدل ۲۰۲۵ به ایران باز کرده است.
طراحی و کابین؛ استحکام بیش از تجمل
لندکروزر سری ۳۰۰ در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و از پلتفرم GA-F بهره میبرد. این پلتفرم، وزن خودرو را حدود ۲۰۰ کیلوگرم کاهش میدهد و در عین حال استحکام و تعادل را بهبود میبخشد.
با وجود انتقادهایی که به چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ سری ۳۰۰ وارد شد، فروش بالا در بازارهای جهانی نشان داد که برای خریداران، ابعاد بزرگ و عملکرد فنی بر زیبایی ظاهری ارجحیت دارد.
جلوپنجرهی بزرگ با تزئینات کرومی و مشکی، گلگیرهای برجسته و رینگهای ۱۸ تا ۲۰ اینچی آلومینیومی، ظاهر قدرتمند و آفرودی لندکروزر را برجسته میکنند.
کیفیت متریال نسبتبه نسل ۲۰۰ بهبود یافته و روکشهای چرم و جزئیات تزئینی حس لوکسبودن را افزایش میدهند. تویوتا در نسل ۳۰۰، فضای داخلی نسبتاً سنتی لندکروزر را با فرمان گرد و دستهدندهی بزرگ کمی مدرنتر کرد.
نمایشگر مرکزی بزرگ ۱۲٫۳ اینچی لمسی (برای تماشای محتوا، مسیریابی، اپل کار پلی و اندروید اتو) در کنار صفحهی کیلومترشمار تمامدیجیتال در کابین خودنمایی میکنند.
سیستم تهویهی مطبوع اتوماتیک سهمنطقهای، صندلیهای چرمی با تنظیم برقی، سیستم صوتی پیشرفتهی JBL (در مدلهای سفارشی)، شارژ بیسیم و نورپردازی محیطی از دیگر آپشنهای لندکروزر ۳۰۰ هستند.
پیشرانه و مشخصات فنی: خداحافظی با V8
نسل کنونی لندکروزر، برخلاف مدلهای قبلی که از موتورهای V8 استفاده میکردند، بهطور انحصاری با پیشرانهی V6 تویین توربو عرضه میشود.
استفاده از موتور V6 توربو باعث میشود تا خودرو هم قدرت بالاتری داشته باشد و هم مصرف سوخت بهتری ارائه دهد.
مدل استاندارد از موتور ۳٫۵ لیتری تویین توربو استفاده میکند که ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این قدرت از طریق گیربکس ۱۰ سرعتهی اتوماتیک به چرخها منتقل میشود که نتیجهاش شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۸ ثانیهای و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
لندکروزر ۳۰۰ هیبریدی با همین موتور ۳٫۵ لیتری، قدرت را به ۴۵۷ اسب بخار و گشتاور را به ۷۹۰ نیوتنمتر افزایش میدهد. این مدل که وزنی در حدود ۳۳۰۰ کیلوگرم دارد، شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۷ ثانیه ثبت میکند.
تجهیزات آفرودی و ایمنی پیشرفته
لندکروزر ۳۰۰ با مجموعهای کامل از فناوریهای رانندگی آفرود عرضه میشود تا جایگاه خود را به عنوان یک آفرودر قدرتمند حفظ کند:
- سیستم تعلیق تطبیقی (AVS)
- سیستم جلوگیری از برخورد (تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار)
- قفل دیفرانسیل جلو و عقب
- کروز کنترل تطبیقی راداری
- انتخاب حالت رانندگی در آفرود (Multi-Terrain Select)
- هشدار خروج از خط با دستیار فرمان
- کنترل سرعت در مسیرهای ناهموار (Crawl Control)
- هشدار نقطهی کور و ترافیک عقب
- کنترل سرعت در سراشیبی (DAC) و شروع حرکت در سربالایی (HAC)
- سیستم کنترل پایداری (VSC) و کنترل کشش (TRC)
- دوربین ۳۶۰ درجه
- کیسهی هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی
- صفحهی محافظ زیرین (Skid Plates)
- دستیار پارک
تاریخچهی لندکروزر به دههی ۱۹۵۰ برمیگردد؛ زمانی که تویوتا مدل BJ را با الهام از جیپ ویلیز ساخت و در سال ۱۹۵۴ با نام رسمی لندکروزر به شهرت جهانی رسید. این خودرو از یک وسیلهی نقلیهی نظامی ساده، به تدریج به شاسیبلندی لوکس و قدرتمند برای رقابت با رنجرور تبدیل شد و در ایران با نسل لندکروزر ۲۰۰ (از سال ۲۰۰۷) با موتورهای V8 و تجهیزات مجلل محبوبیت زیادی پیدا کرد.
قیمت لندکروزر ۳۰۰ در ایران
قیمت پایهی تویوتا لندکروزر ۳۰۰ در امارات از ۲۱۷,۰۰۰ درهم (حدود ۵۹ هزار دلار) شروع میشود. این قیمت برای مدل هیبرید با تجهیزات بیشتر به حدود ۱۱۰ هزار دلار میرسد.
مقالههای مرتبط
با توجه به ارزش کلکسیونی خودروهای لندکروزر و احتمال عدم عرضه با تعداد بالا، نمیتوان قیمتی برای نمونههای وارداتی پیشبینی کرد؛ اما با توجه به میانگین قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار در بازار چهانی و نرخ فعلی ارز، خریدار ایرانی باید حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان پرداخت کند.
منبع : زومیت