لندکروزر جدید در اصفهان بهنمایش درآمد؛ قصر متحرک!
لندکروزر جدید در اصفهان بهنمایش درآمد؛ قصر متحرک!
در نوزدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان، شاسیبلندهای جدید و پرطرفدار تویوتا لندکروزر و پرادو بهنمایش درآمدند؛ خودروهایی که هرچند در توان خرید اکثر مردم جامعه نیستند، اما برای تماشا هم که شده، بازدیدکنندگان را به سمت خودشان جذب میکنند.
لندکروزر و پرادو جزو شاسیبلندهای باسابقهی تویوتا در بازار جهانی هستند که نسلهای قدیمیترشان در ایران هنوز هم طرفداران زیادی دارد. هر دو خودرو به داشتن موتور پرقدرت و کماستهلاک و تواناییهای آفرودی بالا شهرت دارند.
مشخصات فنی، امکانات و قیمت تویوتا لندکروزر
اولین مدل از لندکروزر سری ۳۰۰ در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. استفاده از پلتفرم GA-F، وزن خودرو را حدود ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داد و در عین حال استحکام و تعادل را بهبود بخشید.
جلوپنجرهی بزرگ با تزئینات کرومی و مشکی، گلگیرهای برجسته و رینگهای ۱۸ تا ۲۰ اینچی آلومینیومی، ظاهر قدرتمند و آفرودی لندکروزر را برجسته میکنند.
کیفیت متریال نسبتبه نسل ۲۰۰ بهبود یافته و روکشهای چرمی و جزئیات تزئینی حس لوکسبودن را افزایش میدهند. تویوتا در نسل ۳۰۰، فضای داخلی نسبتاً سنتی لندکروزر را با فرمان گرد و دستهدندهی بزرگ کمی مدرنتر کرد.
نسل کنونی لندکروزر، برخلاف مدلهای قبلی که از موتورهای V8 استفاده میکردند، با پیشرانهی V6 تویین توربو عرضه میشود تا خودرو هم قدرت بالاتری داشته باشد و هم مصرف سوخت بهتری ارائه دهد.
مدل استاندارد از موتور ۳٫۵ لیتری تویین توربو استفاده میکند که ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این قدرت از طریق گیربکس ۱۰ سرعتهی اتوماتیک به چرخها منتقل میشود که نتیجهاش شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۸ ثانیهای و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
لندکروزر ۳۰۰ هیبریدی با همین موتور ۳٫۵ لیتری، قدرت را به ۴۵۷ اسب بخار و گشتاور را به ۷۹۰ نیوتنمتر افزایش میدهد. این مدل که وزنی در حدود ۳۳۰۰ کیلوگرم دارد، شتاب صفر تا ۱۰۰ را در ۷ ثانیه ثبت میکند.
لندکروزر ۳۰۰ با مجموعهای کامل از فناوریهای رانندگی آفرود عرضه میشود تا جایگاه خود را به عنوان یک آفرودر قدرتمند حفظ کند:
- سیستم تعلیق تطبیقی (AVS)
- سیستم جلوگیری از برخورد (تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار)
- قفل دیفرانسیل جلو و عقب
- کروز کنترل تطبیقی راداری
- انتخاب حالت رانندگی در آفرود (Multi-Terrain Select)
- هشدار خروج از خط با دستیار فرمان
- کنترل سرعت در مسیرهای ناهموار (Crawl Control)
- هشدار نقطهی کور و ترافیک عقب
- کنترل سرعت در سراشیبی (DAC) و شروع حرکت در سربالایی (HAC)
- سیستم کنترل پایداری (VSC) و کنترل کشش (TRC)
- دوربین ۳۶۰ درجه
- کیسهی هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی
- صفحهی محافظ زیرین (Skid Plates)
- دستیار پارک
با توجه به میانگین قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار در بازار جهانی و نرخ فعلی ارز، خریدار ایرانی احتمالاً باید حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان برای خرید لندکروزر پرداخت کند.
مشخصات فنی، امکانات و قیمت تویوتا پرادو
تویوتا پرادو که از سال ۱۹۹۰ به عنوان نسخهای سبکتر و شهریتر از لندکروزر معرفی شد، بهدلیل دوام و توانایی آفرودی بالا و قیمت رقابتی (نه در بازار ایران)، در بیش از ۱۷۰ کشور جهان عرضه شد و مجموع فروشش از ۱۰ میلیون دستگاه گذشت. این خودرو همچنان ساختار بدنه روی شاسی خود را حفظ کرده است.
نسل پنجم پرادو سال ۲۰۲۳ با ترکیبی از طراحی مکعبی و اصیل لندکروزر کلاسیک و امکانات مدرن معرفی شد و با خطوط صاف، پنجرههای مستطیلی و ستونهای عمودی، هویت آفرودی خود را به رخ میکشد؛ ظاهری که شاید موردپسند طرفداران خودروهای اسپرت و شهری نباشد. نمای داخلی نیز با پیروی از خطوط صاف و فرمان بزرگ، حس کلاسیک و خشن آفرودی را منتقل میکند.
کابین پرادو ۲۰۲۵ برای چهار سرنشین قدبلند بسیار جادار و راحت است؛ عرض تقریباً دو متری و فاصلهی محوری ۲۸۵۰ میلیمتری این فضا را تضمین میکند. صندوق عقب با حجم ۶۱۲ لیتر فضای کافی برای سفر دارد.
اکثر مدلها به دو نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی برای سیستم سرگرمی و پشت فرمان مجهز هستند. تمام مدلهای پرادو ۲۰۲۵ از موتور چهار سیلندر قدرت میگیرند:
- نسخهی پایه (۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی): ۱۶۳ اسب بخار قدرت، گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک و مصرف سوخت حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر.
- نسخهی توربوشارژ (۲٫۴ لیتری): احتمالاً با قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتنمتر به ایران وارد شود که شتابی در حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه و گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک دارد.
- نسخهی هیبریدی (مخصوص بازار اروپا): ۳۲۶ اسب بخار قدرت، ۶۳۰ نیوتنمتر گشتاور و شتاب حدود ۸ ثانیه.
پرادو به مجموعهای از امکانات ایمنی پیشرفته مجهز است که شامل ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار خروج و کمک حفظ مسیر و ۹ کیسهی هوا است. امکانات رفاهی شامل صندلیهای برقی چرمی با گرمکن، سردکن و ماساژور، سیستم تهویهی چند منطقهای و دوربین ۳۶۰ درجه میشود.
پرادو به سیستمهای تخصصی آفرود مانند چهارچرخمحرک دائمی، جعبهی تقسیم گشتاور با دندههای سنگین و سبک، قفل دیفرانسیل مرکزی و سیستمهای کنترل کشش و پایداری (VSC/TRC) مجهز است.
با در نظر گرفتن قیمت جهانی ۵۵ تا ۶۵ هزار دلاری مدل هیبریدی و تعرفههای فعلی، پیشبینی میشود قیمت پرادو ۲۰۲۵ برای ایرانیها در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان باشد.
منبع : زومیت